Publiceringsdatum: 30 mars 2023
Mazda CX-5
Biltest

Mazda CX-5

Kaxig

Biltest - Mazda gillar att göra saker annorlunda. I stället för att investera i revolutionerande teknik fokuserar Mazda på att förädla befintlig teknik. Särskilt med sin mest sålda modell, CX-5, vill märket inte ta några risker. Därför kommer denna mellanstora SUV efter sex år inte att få en efterföljare, utan en andra föryngringskur. Gör detta Mazda CX-5 bara finurlig eller också bättre än resten?

Även när det gäller en ansiktslyftning är Mazda envis, eftersom plåten har förblivit nästan oförändrad. Fortfarande är linjerna baserade på organiska former. Förändringarna för modellåret 2023 ligger i trimningen. Hädanefter är en trim mer avgörande för karaktären än trimnivån. Testbilen är alltså en elegant sportig "Homura". Den känns igen på accenter i högblank svart, inklusive svarta fälgar. På grillen finns å andra sidan lekfulla röda accenter.

Mazda CX-5

Testbilen hade den nya färgen "Rhodium White" som ersätter "Snowflake White". Tack vare aluminiumpartiklar i lacken sägs den vara mer glittrande, men i själva verket är skillnaden minimal. Det är vädret som avgör hur levande färgen är och lackskikt med skimrande partiklar kan inte göra mycket för att ändra på det.

Rymden

De organiska formerna och det svarta i Homura-klädseln återspeglas även i interiören. Röda accenter finns i sömmarna på ratten, instrumentbrädan och dörrpanelerna. Utrymmet fram och bak var och förblir bra, med subtiliteter som gör hela skillnaden.

Mazda CX-5
Mazda CX-5

Mazda säger att man har arbetat extra mycket med sätesformen, vilket skulle kräva mindre muskelkraft för att hålla balansen vid kurvtagning. Detta skulle vara mindre ansträngande på långa sträckor. Samtidigt ger framsätena överkroppen större rörelsefrihet, vilket gör det lättare för föraren att se sig omkring. Även om skillnaderna med andra märken inte omedelbart är märkbara, befanns sätena vara över genomsnittet när det gäller komfort.

Utrustning

När det gäller utrustning är CX-5 lyxig, men dess ålder börjar bli uppenbar. Teknik som införts i den nyare (men dyrare) CX-60 hittar inte sin väg till CX-5, vilket är ett missat tillfälle. CX-5 måste till exempel klara sig utan automatisk sätesjustering baserad på förarens längd och utan ansiktsigenkänning för att automatiskt välja inställningar när man delar bilen med flera användare. CX-5 har ingen smart röststyrd assistent och mängden förarassistans (automatisk bromsning vid fara, kurvassistans) är inte mer än tillräcklig.

Men det finns faktiskt nya funktioner för modellåret 2023. En Qi-laddare finns nu i mittkonsolen för att ladda en telefon trådlöst. Kameror runtomkring gör det lättare att manövrera. En app kan nu användas för att skicka en destination till navigationssystemet från en mobiltelefon. Appen kan också användas för att lokalisera bilen eller läsa av dess tekniska tillstånd.

Ett kvarstående problem är fortfarande olöst: CX-5 har visserligen en central skärm, men det är ingen pekskärm. Alla funktioner måste styras med en tryck- och dragknapp på mittkonsolen. Detta har gång på gång visat sig vara farligt eftersom det kräver mycket koordination: handen styr ett element och resultatet är synligt någon annanstans. En pekskärm är snabbare och mer logisk. Detta gäller i ännu högre grad när man väljer Apple CarPlay eller Android Auto (numera även trådlöst). Mazda borde låta föraren välja hur han/hon ska använda ljud-, kommunikations- och navigationssystemet.

Mazda CX-5

Motorer

Mazda är kanske mest envis när det gäller motorer. Företaget hävdar att de extra föroreningar som orsakas vid tillverkningen av elbilar knappast kan kompenseras under användningen av bilen och väljer därför att förfina befintlig teknik. Dessutom följer Mazda inte trenden med små turboladdade motorer, eftersom de skulle bli för turbulenta vilket i slutändan skulle göra dem mer förbrukande ändå.

CX-5 kommer därför med en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 eller 2,5 liter, utan turbo. För att spara bränsle stänger motorerna av två av de fyra cylindrarna när det behövs lite kraft. Vid inbromsning och roddning omvandlas rörelseenergi till elektricitet. Denna energi används senare av en elmotor som kan hjälpa till när bensinmotorn måste arbeta hårt. Denna så kallade "mildhybriddrift" använder 24 volt, inte de vanliga 48 volterna.

Denna märkliga teknik ger en märklig karaktär. Först testades 2,5-litersmotorn med automatisk växellåda och framhjulsdrift. När man kör lugnt med trafikflödet är denna starkaste motor på prislistan (194 hk/263 Nm) tyst och smidig. Så snart mer kraft krävs gör motorn dock mer ljud, men motsvarande prestanda faller bort. Maximal dragkraft finns bara tillgänglig vid ett ovanligt högt motorvarvtal och det tar lång tid att nå det varvtalet. En ny "kickdown"-funktion i automatiken borde kompensera för detta, men i praktiken resulterar detta endast i en alert växling och inte i bättre prestanda. Det nya sportläget ökar också bullret och knappast någon prestanda.

Mazda CX-5

2,0-litersmotorn har nästan samma karaktär. I stan och vid låga hastigheter är skillnaden mot 2,5-litersmotorn till och med minimal. I kombination med den automatiska växellådan är sprintkraften återigen en besvikelse och ljudet något råare än för 2,5-litersmotorn.

Manuell

När den manuella växellådan väljs blir allt bättre! Då har föraren inte bara mer kontroll över motorn, utan växellådans utväxlingstal stämmer också bättre överens med motorns effektstruktur. Därmed växlar CX-5 exakt och kopplingen är lätt att känna.

Det är därför lättare att köra smidigt. Omvänt är den fyrcylindriga 2,0-litersmotorns sällsynta smidighet slående. Varvtalet kan sjunka mycket långt och tack vare den elektriska assistansen protesterar motorn aldrig. Tvärtom: även när gaspedalen är nedtryckt till golvet kan växlingsindikatorn föreslå att man väljer en högre växel. Om detta följs, tvekar kraftverket ändå inte (även om känslan är att detta är dåligt för mekaniken).

Mazda CX-5

Samma krävande kurs följdes med alla tre motorvarianterna. Med den starkaste motorn tog detta 7,7 liter per 100 km, med basmotorn med automat 7,4 liter per 100 km och med basvarianten med manuell växellåda 7,2 liter per 100 km. Detta är genomgående över genomsnittet och bevisar att för en stor SUV är en turboladdad motor och/eller mer elassistans verkligen önskvärt. I andra Mazda-modeller kommer den finurliga drivlinjetekniken bättre till sin rätt.

Hantering av vägbanan

Mazda anpassade sätena och fjädringen så att förarens kropp skulle vara i balans med bilens mekanik. Detta innebär att CX-5 inte har en hård fjädring eller tung styrning som en sportbil, utan snarare ett raffinerat chassi och en exakt styrning för att ändå uppnå ett lika självsäkert resultat. Dessutom är hanteringen linjär, vilket innebär att bilen reagerar på samma sätt under olika förhållanden och aldrig överraskar föraren.

Det senare är både en styrka och en svaghet. I själva verket beter sig CX-5 så naturligt att all förfining knappt märks. Det är först på en lång körning som det blir tydligt hur lätt CX-5 gör livet och det ger uppskattning för dess finurliga teknik.

Mazda CX-5

Slutsats

Tack vare Mazdas egenartade teknik är CX-5 bara egenartad eller faktiskt bättre än de andra? Lite av båda. Mazda tvingar fram hur infotainmentsystemet ska användas och detta ska vara ett val för föraren. Andra kontroller och ergonomi (säten!) skiljer sig bara i detaljer.

Hur motorerna klassificeras beror i hög grad på körstilen. Kraften byggs upp extremt gradvis och de som kör snabbt eller sportigt kommer att bli irriterade. De som däremot låter bilen bestämma takten och/eller kör lugnt i trafikflödet kommer att finna motorerna tysta, mjuka och till och med lugnande. Förbrukningen är över genomsnittet; (plug-in)hybrider är helt enkelt bättre lämpade för en stor, lång och tung bil som denna.

I slutändan handlar allt om förfining. Det är små detaljer som gör livet med CX-5 bara lite bekvämare och enklare. Detta gäller särskilt för hanteringen. Den är utmärkt, men kommer så naturligt att du inte märker hur bra den faktiskt är.

plus
  • Utmärkt hantering
  • Rymlig och praktisk
  • Tysta, mjuka motorer
minus
  • Ingen pekskärm
  • Hög konsumtion
  • Dåliga prestationer