Mazda2 Hybrid
Två i en
Om ovanstående inte orsakar tillräckligt med förvirring, gör bilderna det. Du förstår, Mazda2 Hybrid ser inte alls ut som Mazda2 som introducerades 2014. I själva verket är hybriden en helt annan bil!

Så här är det: Mazda hade redan konventionella förbränningsmotorer, mildhybrider och plug-in-hybrider. Den enda formen som saknades var den så kallade "fullhybriden". Mazda kunde naturligtvis ha utvecklat en sådan motor själv, men i stället samarbetade man med Toyota. Toyota Yaris Hybrid utgör därför grunden för Mazda2 Hybrid.
Eget ansikte
Mazda ger bilen ett eget ansikte och modifierar bakpartiet. I övrigt är Mazda2 Hybrid identisk med Toyota Yaris Hybrid. För modellåret 2024 har modifieringarna ökats. Grillen följer nu den femspetsiga formen som är karakteristisk för Mazda. Därför har de bredstrålande strålkastarna också sin egen form.

På baksidan skiljer Mazda sig med separata bakljus, medan de på Toyota är anslutna. Mazdas designer skulle ha velat ändra mycket mer, men för att hålla priset konkurrenskraftigt beslutades det att endast ändra de bilddefinierande elementen med enkla medel.
Utrymme och utrustning
Eftersom Hybrid är en mycket annorlunda bil än de andra versionerna av Mazda2, är interiören också annorlunda. Standardversionen av Mazda2 utmärker sig genom blygsamhet och elegans, medan Hybrid kontrasterar detta med synlig teknik och organiska former. Utrymmet fram i Hybrid är bra, och tack vare de stora sätena känns bilen till och med lite rymligare än den faktiskt är. De stora sätena har dock den konsekvensen att benutrymmet i baksätet i hög grad är beroende av förarens och passagerarens överseende.
Mazda2 har funnits på marknaden sedan 2014. Toyota Yaris är dock från 2020, vilket är anledningen till att Hybrid är modernare än de andra versionerna av Mazda2. Detta finns i den stora skärmen och det moderna infotainmentsystemet, men också i de många säkerhetsfunktionerna (som tyvärr är svåra att inaktivera). Trots att det är en Toyota under huden kommunicerar Mazda2 Hybrid också med den vanliga Mazda-appen.
Observera att det är stor skillnad mellan de olika versionerna. Den lyxiga "Homura" får klara sig utan navigationssystem, men har en central display med gränssnitt för Apple CarPlay och Android Auto. " Homura Plus" har en större skärm, ett inbyggt navigationssystem och helt digitala klockor bakom ratten. Och det är just här mervärdet ligger: utrustningen som erbjuds av de olika versionerna skiljer sig från Toyota och därför kan endera bilen passa köparens preferenser bättre än den andra.
Hybrid
Som tidigare nämnts bygger Mazda redan mildhybrider och plug-in-hybrider. Det som saknades var en "fullhybrid". Alla tre hybriderna består av en bensinmotor och en elmotor. Vid inbromsning eller rullning omvandlas rörelseenergin till elektricitet. När bensinmotorn måste arbeta hårt utnyttjar elmotorn den gratis elektriciteten för lägre förbrukning, bättre prestanda och mer komfort. Skillnaden ligger i graden av assistans från elmotorn och den motsvarande batterikapaciteten.

Mildhybriden har det minsta batteriet och kan därför assistera bensinmotorn minst. Mildhybriden är den minst effektiva men den mest ekonomiska i inköp. Som framgår av namnet kan en laddhybrid också laddas med en kontakt (uttag i hemmet eller offentlig laddningsstation). Den har dessutom en så stor batterikapacitet att även flera tiotals kilometer kan tillryggaläggas helt elektriskt. Förbrukningen är därför den lägsta, men inköpspriset det högsta. Delvis av denna anledning finns Mazda2 inte tillgänglig som laddhybrid.
En "fullhybrid" ligger mellan mildhybrid och laddhybrid och är helt rätt för en kompaktbil. Båda motorerna i Mazda2 Hybrid levererar tillsammans 116 hk / 120 Nm, men i praktiken verkar det som mycket mer! Eftersom elmotorn kickar in redan vid låga varvtal erbjuder hybriden mycket mer smidighet än en konventionell bensinmotor och bilen upplevs som mer kraftfull.
När gaspedalen trycks ned ordentligt hörs ett tydligt trecylindrigt muller, men det upplevs inte som störande. Att växla från bensinmotorn till elmotorn upplevs inte heller som störande, eftersom Toyota/Mazda har fulländat detta under åren. För att smidigt överföra kraften från två motorer till en axel krävs en automatisk växellåda, som är standard på alla Mazda2 Hybrid.

Förbrukning
Mazda och Toyota antyder att 80% kan köras elektriskt, men det är missvisande. I bästa fall kan bensinmotorn stängas av 80 procent av tiden. Det betyder dock inte att man då uppnår eldrift!
Hur effektiv en hybrid faktiskt är beror i hög grad på vilken sträcka som ska köras. Vid långa sträckor på motorväg finns det få möjligheter till laddning eller assistans. Räkna då med en förbrukning på cirka 6 liter per 100 km. Så snart hastigheten sänks på grund av stadstrafik eller innervägar kommer hybriddrivlinan till sin rätt. Efter en dags körning i och runt Barcelona visade förbrukningsmätaren till och med spektakulärt låga 3,7 liter per 100 km!
Hantering
Eftersom Mazda2 Hybrid bygger på en annan plattform än de andra versionerna skiljer sig köregenskaperna mycket åt. Standard Mazda2 väljer tystnad och förfining. Alla ansträngningar har gjorts för att minska vibrationer och körljud. Hybridversionen är å andra sidan inställd på dynamik och kommunikation med föraren. Redan från första stund märks det därför att bilen är lätt och smidig, vilket resulterar i en något utmanande karaktär. Väghållningen är utmärkt, vilket ger körglädje och mycket säkerhet.

Slutsats
Varför är "Mazda2 Hybrid" två i ett? För att den är en Mazda och en Toyota på samma gång. Och för att det finns en bensin- och en elmotor under motorhuven. För att börja med det förstnämnda är hybriden en helt annan bil än de andra versionerna av Mazda2. Under skalet är Mazda2 Hybrid en Toyota Yaris Hybrid. Modifieringar på fram- och baksidan ger dock Mazda sitt eget utseende.
Mazda2 ingick detta partnerskap med Toyota eftersom en "fullhybrid" är ett värdefullt tillskott till det befintliga sortimentet. En mildhybrid är billig att köpa men erbjuder också begränsade fördelar. En plug-in-hybrid skulle vara för dyr för en kompakt bil som denna. "Fullhybriden" ger ett stort bidrag till komforten, förbättrar prestandan och minskar förbrukningen. Samtidigt är priset förmånligt.
En nackdel med partnerskapet är att den bekväma, raffinerade och lugnande karaktären hos standard-Mazda2 går förlorad. Å andra sidan är "donatormodellen" mycket yngre och därför har Mazda2 Hybrid modernare utrustning än standard-Mazda2. Två i en erbjuder alltså många fördelar!
- Utmärkta köregenskaper
- Smidig, livlig och ekonomisk
- Modernare utrustning än standard-Mazda2
- Liten skillnad från Toyota Yaris
- Mindre raffinerad än standard-Mazda2
- Krånglig procedur för att inaktivera hastighetsvarning