Publiceringsdatum: 8 mars 2025
Maserati GranTurismo
Biltest

Maserati GranTurismo

Bättre på batterier

Biltest - Vare sig vi vill det eller inte: vi måste alla köra eldrivet. Även tillverkare av exklusiva sportbilar måste gå över till eldrift. Det är därför nya GranTurismo är konstruerad för både bensin- och elmotorer. Hur bra är den batteridrivna GranTurismo?

Detta är den andra generationen av GranTurismo. Som namnet antyder är det här inte en renodlad sportbil, utan snarare en snabb bil för mycket långa sträckor. Den karaktären finns kvar och det är bara måtten som har ökat något. Oavsett vilken motor som väljs har GranTurismo en klassisk form med en lång motorhuv och en kort kupé. Förresten, motorhuven kan inte öppnas, för enligt Maserati har ägaren "ingen verksamhet där".

Maserati GranTurismo

På den "Folgore " (italienska för "blixt") som körs här är alla logotyper i koppar. Grillen är stängd, eftersom en elbil behöver mindre kylning. Luftventilerna i sidoskärmarna finns kvar, men de är nu rent dekorativa och därför även försedda med lampor.

Baksätet är också rent dekorativt. Även om någon kan sitta där om de verkligen måste, används de två bakre sätena i praktiken främst som extra bagageutrymme. Utrymmet i framsätet är bra. Huvudstöden är dock för låga för långa förare. Dessutom visade sig framsätena vara obekväma på långa sträckor, vilket är förkastligt i en bil som till och med antyder långa resor genom sitt namn.

Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo

Utrustning

Maserati ansluter sig till trenden att ersätta knappar med skärmar. Men märket gör det på sitt eget sätt. I mitten av instrumentbrädan finns det nämligen två separata skärmar. Den nedre används för att styra klimatanläggningen, den övre för infotainmentsystemet. Även den traditionella runda klockan på instrumentbrädans ovansida har ersatts av en skärm. I samtliga fall har man utnyttjat de möjligheter som displayerna erbjuder på ett bra sätt. Till exempel kan det runda uret visa tiden, men också batterinivån och återstående räckvidd om så önskas. Förutom alla dessa displayer erbjuder Maserati också en head-up-display, som visar viktig information för föraren i dennes synfält.

Ljudsystemet från Sonus Faber förtjänar ett särskilt omnämnande. Dess ljudkvalitet är inte bara bra för en bil, den kan till och med konkurrera med ett högkvalitativt hifi-system hemma! Ljudet är så klart att många kan upptäcka element i musiken som tidigare var omärkliga. Dessutom är ljudet mycket balanserat, så att det låter bra även vid höga volymer. Slutsatsen är dock: dåligt inspelad (eller kodad) musik låter också dåligt. Endast väl inspelad (och kodad) musik kommer att glädja öronen. Trots detta beröm finns det fortfarande utrymme för förbättringar, som i GranTurismo "fastnar" ljudet i det nedre vänstra hörnet. Den större Maserati Grecale har inte detta problem tack vare sin rymligare hytt.

„Efter en spännande provkörning kan man bara konstatera att Maserati har vänt alla nackdelar med eldrift till fördelar.“

Maserati måste också hålla jämna steg med tiden när det gäller säkerhet. Den italienska tillverkaren har dock en fri tolkning av de regler som införts av Europeiska unionen. Endast när föraren kör för fort under långa perioder och systematiskt ljuder en varning. Den är så hög och ihärdig att den känns som en knackning på fingrarna. Men det är ändå mycket bättre än andra märkens nervösa "assistenter" som börjar pipa efter bara 1 sekund av en hastighetsöverträdelse på 1 km/h. På en punkt är Maserati lite nedlåtande: bilen kör bara om föraren har säkerhetsbälte på sig.

Elektrisk bil

Tidigare lät Maserati Ferrari bygga de åttacylindriga motorerna i GranTurismo. Den nya generationen har en sexcylindrig och den byggs internt. Dess kraft och prestanda är dock mindre än den elektriska versionen. Dessutom är elektrisk körning helt nytt för Maserati, så "Folgore" (med betoning på "e") har testats. För att hålla bilen låg och strömlinjeformad är batterierna inbyggda i golvet i en T-form (under mittunneln och baksätet).

Maserati GranTurismo

Trots detta har Maserati lyckats bygga in 92 kWh batterikapacitet i den smala karossen. I teorin ger detta GranTurismo en räckvidd på 450 km. Det krävs dock en nästan övermänsklig självkontroll för att uppnå detta. Det beror på att GranTurismo trots allt är snabb. Det börjar redan vid starten. Efter att ha tryckt på startknappen hörs ett upphetsande artificiellt motorljud (kan inte stängas av) som ofrivilligt skapar spänning. Gaspådraget är mycket direkt och reaktionen är minst sagt avgörande. Det är dock bara en antydan om vad som komma skall. Tryck in gaspedalen lite djupare och GranTurismo accelererar så snabbt att hastighetsgränsen redan är överskriden innan föraren hinner kasta en blick på hastighetsmätaren.

Det verkliga våldet följer efter att sportläget har aktiverats. Ovanpå beslutsamheten kommer då en fantastisk mängd aggression. Detta tack vare tre elmotorer (två på bakhjulen och en på framhjulen) som tillsammans ger 761 hk / 1.350 Nm. Sprinten från stillastående till 100 km/h tar 2,7 sekunder, och så mycket våld släpps lös under processen att alla fyra hjulen först spinner hopplöst (testbilen hade vinterdäck) innan GranTurismo skjuter iväg i en skoningslös fart. Den låga sitsen och det artificiella motorljudet bidrar till fartkänslan och gör att det inte bara går fort, utan att det känns ännu fortare. Om allt detta inte skulle räcka finns också ett äkta drag-strip-läge tillgängligt.

Maserati GranTurismo

Sprinten till 100 km/h är ändå bara en uppkörning, precis som för andra bilar i det här segmentet. Elmotorerna fortsätter att leverera sin överväldigande kraft till svindlande hastigheter. Officiellt är topphastigheten 325 km/h, men eftersom provkörningen skedde på allmän väg gjordes inget försök till detta. Ett roligt faktum: elmotorerna kan leverera mycket mer kraft. Batteriet är den begränsande faktorn och kan inte förse dem med mer kraft. Om ett andra batteri installerades skulle GranTurismo enligt Maserati kunna leverera dubbelt så mycket kraft!

Det är inte förvånande att den här prestandan kräver energi. Vid sportig körning kan du förvänta dig en förbrukning på cirka 35 kWh per 100 km. I standardläget tillåter GranTurismo avslappnad körning, men även då är förbrukningen relativt hög. Den slutliga testförbrukningen uppgick till hela 19,8 kWh per 100 km (trots en miljöklassning på 98). Den faktiska räckvidden uppgick till 343 km, vilket är betydligt mindre än utlovat. Lyckligtvis kan laddningen i teorin ske mycket snabbt: med upp till 270 kW.

Maserati GranTurismo

Hantering

Förutom eldrift och fyrhjulsdrift erbjuder GranTurismos nya plattform en annan nyhet: luftfjädring. I teorin ger detta en större skillnad mellan sportigt och bekvämt läge. I praktiken är den skillnaden dock liten. På grund av den korta fjädringsvägen och den avsedda sportiga karaktären är fjädringen stel eller hård. I praktiken är därför luftfjädringens främsta bidrag att karaktären är mycket exakt finjusterad.

I komfortläge är GranTurismo lämplig som vardagsfordon, dock med de olägenheter som följer med exklusiva sportbilar. Till exempel är markfrigången begränsad och vändcirkeln besvärande stor. Det sistnämnda är märkligt, för eftersom en elmotor kräver mycket mindre utrymme än en bensinmotor borde det finnas plats under motorhuven för att styra framhjulen längre in.

När man styr mer sportigt märks det att Folgore är mycket tung (2,3 ton) och att mycket vikt måste tvingas i en annan riktning. Tyngdpunkten är dock låg, däcken har gott om grepp och tack vare de två elmotorerna har GranTurismo ett sista trick i rockärmen. Vid kurvtagning levererar den yttre motorn mer kraft än den inre, vilket förhindrar "vridning" i kurvan och håller bilen bättre balanserad. Det förhindrar också att bilen svajar när du accelererar. Även vid full gas stannar GranTurismo därför perfekt på den önskade linjen.

Maserati GranTurismo

Slutsats: Maserati

För att säkra sin framtid kommer Maserati också att bygga elbilar. För en sportbilstillverkare verkar detta problematiskt. Sportbilar ska vara lätta och dynamiska, och föraren ska ha optimal känsla för mekaniken. Elbilar är däremot tunga och nästan alla mekaniska delar har ersatts av elektronik. Efter en spännande provkörning kan man bara konstatera att Maserati har vänt alla nackdelar med eldrift till fördelar.

En ny plattform gör att GranTurismo kan erbjudas med bensin- eller elmotorer. Den elektriska versionen är dock mer miljövänlig, ekonomisk och framför allt snabbare. Motoreffekten är inte bara överväldigande, den är också redo mycket snabbare än i en bil med förbränningsmotor. Tack vare ett väl valt artificiellt motorljud erbjuder GranTurismo Folgore också den spänning som inbitna "petrol heads" letar efter. När det gäller köregenskaperna märks det att den eldrivna GranTurismo är tung, men tack vare kombinationen av fjädring (luftfjädring), däckval och elektronik är bilen extremt kapabel. I slutändan är den eldrivna GranTurismo mer bekväm på långa sträckor och snabbare i sportläget, vilket gör Folgore till den bättre GranTurismo.

plus
  • Sensationellt snabb
  • Enastående väghållning
  • Komfortabel på långa sträckor
minus
  • Obehagligt stor vändcirkel
  • Mycket hög energiförbrukning
  • Nackstöden för låga / sätena obekväma på långa sträckor