Lexus RZ
Stora steg
Först och främst namnet. RZ är placerad under "RX" och med tanke på bokstaven "Z" borde RZ vara högst upp i hackordningen. Med Lexus är det dock inte bokstävernas ordning som spelar roll, utan betydelsen. "R" står för "strålande" eller "energisk". "Z" syftar både på "zero emission" ("nollutsläpp") och på Z-axeln i matematiken som ger en extra dimension.
Design
Och den extra dimensionen är vad RZ handlar om! RZ bygger nämligen på en plattform som utvecklats uteslutande för elbilar. Det finns alltså ingen bensin- eller dieseldriven version. Denna unika plattform gav konstruktörerna den frihet som en delad plattform inte erbjuder. Det är därför RZ är mycket mer dynamisk och strömlinjeformad än Lexus andra SUV:er. Lägg märke till den låga nosen med de distinkta linjerna som tidigare bara fanns i grillen på en Lexus.
Mycket speciella är de två små spoilrarna på bakluckan. Dessa skulle upphäva luftvirvlar intill bilen, vilket gör att bilen kör mer stabilt rakt fram.
Plattformen "e-TGNA" (electric Toyota Global New Architecture) ger mycket utrymme i kupén, i kombination med extra stabilitet (för säkerhet och bra hantering). Batteriet är till exempel inte bara inbyggt i golvet utan är även en del av den bärande strukturen. Det kunde inte vara robustare!
Tack vare denna plattform är det inre utrymmet enastående. Trots den höga byggnaden är sätet ovanligt lågt för en SUV, som om det vore en coupé! I absoluta tal är utrymmet framtill bra. Utrymmet bakåt är inte bara bra, utan till och med bättre än i den större RX! Kort sagt: RZ lyckas sticka ut med sittplatserna!
Utrustning
Som det anstår ett "premiummärke" är kupén tillverkad av högkvalitativa material. Dessa består nu delvis av återvunna råvaror för att minska miljöpåverkan redan vid tillverkningen. Därför är utseendet lite mindre varmt och överdådigt än vad som är vanligt hos Lexus.
Liksom många andra bilar kan RZ också variera färgen på den inre belysningen. En nyhet är möjligheten att visa mönster på dörrpanelen, vilket ger samma varma skuggor på marken som under en skogsdräkt. Allt är mycket subtilt, men stack genast ut på ett positivt sätt under provkörningen.
Uppvärmningen är också ny. För att spara energi är RZ utrustad med en "värmepanel". Enligt Lexus förbrukar denna 70 watt för föraren och 170 watt för passageraren, jämfört med 5 000 watt för en konventionell värmare. Under testet mottogs denna värmare också som mer naturlig eftersom ingen varm luft blåser in i interiören, utan passagerarna värms helt enkelt upp.
Elbil: prestanda och räckvidd
RZ har som standard ett batteri med en kapacitet på 71 kWh. Beroende på hjulstorlek ger detta en räckvidd på cirka 400 km. RZ slår inte heller några rekord med sin maximala laddningshastighet, men det var inte meningen. Lexus har sökt en balans mellan vikt, räckvidd, prestanda och pris och den valda kombinationen är lyckad enligt Autozine.
Varje RZ är utrustad med en så kallad e-axel. Detta säkerställer en variabel fördelning av drivkrafterna till alla fyra hjulen, beroende på förhållanden, effektbehov och styrvinkel. Detta är dock inte unikt och den största skillnaden mot konkurrenterna är att Lexus ger det ett tjusigt namn.
Med de två motorerna har RZ 313 hk/435 Nm. Lexus har valt att utnyttja den här kraften för spektakel, eftersom RZ är ivrig och bygger upp kraften blixtsnabbt, vilket gör den spännande snabb. Skillnaden mellan de olika körlägena (som endast kan väljas via den centrala displayen) är liten, eftersom RZ även i eco-läget är brutalt snabb!
Vid retardation är RZ mindre bra. Vid inbromsning känner man tydligt att RZ är stor och tung. Med spakarna bakom ratten kan du i steg välja hur mycket RZ minskar hastigheten när du släpper gaspedalen. Även i den tyngsta inställningen (maximal energiåtervinning) bromsar RZ betydligt mindre än andra elbilar. Därför kan den inte köras med en pedal, vilket är ett missat tillfälle.
Styrning med ett ok: One Motion Grip
Standard RZ på standardfälgar (18 tum) har en olycklig kombination av fast fjädring och lång fjädringssträcka, vilket gör att kroppen dippar vid inbromsning och lutar i kurvor. Ändå känns ojämna vägytor tydligt i kupén. Lexus vill erbjuda extra komfort genom att maximera avståndet mellan förare och teknik. Detta tvingar dock föraren att ständigt vänta och se hur bilen kommer att reagera på ett kommando, vilket ger en brist på förtroende.
Rådet är därför att vänta till 2025. För detta test kördes också en prototyp av RZ utrustad med "One Motion Grip". Då har RZ en styrpinne eller "yolk" som ett flygplan. Här ändras också instrumentpanelen, eftersom den första fördelen med en styrspak är att klockorna lätt kan placeras ovanpå rattstången och är lättare att läsa.
Detta känns först "naket", eftersom den vanliga barriären av rattkransen och klockorna mellan föraren och omvärlden har tagits bort. Att styra med en halv ratt tar några minuter att vänja sig vid, och under den tiden blir det tydligt vilket mervärde Lexus erbjuder med detta.
Men den halva ratten är bara en gimmick. Det som gör RZ med "One Motion Grip" speciell är det faktum att styrvinkeln varierar med hastigheten (direkt vid låg hastighet, indirekt vid hög hastighet). En varierande styrvinkel skulle vara omöjlig med en fast förbindelse mellan ratten och hjulen. Om ett hörn inte vänds in och ut med exakt samma hastighet skulle ratten aldrig återgå till mittläget. En helt elektronisk styrning löser detta problem.
Och resultatet är fantastiskt! På motorvägen är styrningen tung och indirekt, vilket gör det mindre tröttsamt att köra rakt under långa perioder. I stan är styrningen däremot mycket direkt och ger en överlägsen känsla. I en rondell räcker det till exempel med ett halvt varv (150 grader) för att styra runt. Den konventionella RZ:s "vinglighet" är helt främmande för prototypen med One Motion Grip (och 20-tumsfälgar), som faktiskt får bilen att kännas tydligt säker. Med One Motion Grip är RZ oöverträffat smidig och sätter nya standarder för Lexus.
Slutsats
Hur lyckas Lexus RZ sticka ut från elbilar från vanliga märken? Det börjar med anspråkslöshet. I stället för att välja imponerande siffror har Lexus hittat en fin balans mellan räckvidd, vikt, pris och prestanda.
Med den nya tekniken vill Lexus erbjuda mer förfining än vad som är vanligt i elbilar. Till exempel ska sättet som kraften byggs upp och fördelas mellan fram- och bakhjulen ge mer sinnesro och en mer självsäker känsla. En helt elektrisk styrning kan tillsammans med en kamera som "läser" av vägen förutsäga förarens beteende. Hur effektivt detta är beror på vilka alternativ som väljs. På små fälgar och med konventionell styrning ger RZ en osäker känsla. Med One Motion Grip erbjuder RZ i stället en hittills oöverträffad kombination av komfort och dynamik.
Slutligen utmärker sig RZ med den typiska Lexus-strategin. Designen kombinerar organiska former med högteknologiska element. Interiören är inbjudande och, tack vare att den är byggd på en plattform gjord för elbilar, mycket rymlig. Ett varmt välkomnande kommer bokstavligen och bildligt talat från det nya och effektiva värmesystemet. Kort sagt: denna lyxiga japan lyckas inte bara sticka ut från andra elbilar, RZ tar till och med jättestora steg för varumärket Lexus.
- Distinkt design
- Innovativ, unik teknik
- Mycket rymlig, även på baksidan
- Märkbart tung vid bromsning
- One Motion Grip endast från 2025
- Körljudet ökar kraftigt från 120 km/h