Lexus LBX
Lyx för nybörjare
Vid utvecklingen av en ny bil letar tillverkarna alltid efter en balans mellan priset och den produkt som erbjuds. För Lexus har det hittills inneburit att man har haft få begränsningar när det gäller kvalitet, utrymme eller teknik eftersom kunden gärna betalar för det. Med LBX är detta annorlunda för första gången! LBX ska erbjuda all lyx och exklusivitet från Lexus, men i ett mer kompakt paket och till ett lägre pris.
Exklusivitet: Design
För att ändå göra en kompakt bil till något speciellt har mycket arbete lagts ner på utseendet. LBX bygger på samma plattform som Toyota Yaris Cross, men för att uppnå proportionerna hos en äkta Lexus är LBX längre och bredare. Dessutom är motorhuven relativt lång, vilket ger ett distinkt utseende. Kort sagt: LBX delar inte en tum plåt med sin motsvarighet från Toyota.
Trots den bredare och längre plattformen är det invändiga utrymmet måttligt. Den långa motorhuven minskar utrymmet och den avancerade fjädringen kräver också mycket utrymme. Huvud- och benutrymmet fram är gott, men utrymmet för att röra sig runt framsätena är litet. Trots sin höga konstruktion erbjuder LBX låga sittplatser som i en vanlig kombi om så önskas. Utrymmet i baksätet är betydligt mindre än genomsnittet i detta segment. Även det invändiga förvaringsutrymmet är litet (dörrfickor, handskfack).
Lyx: rymd och teknik
Det kompenseras av den exklusiva interiören. Åtminstone när rätt alternativ väljs. Provkörningen började med en grå LBX med svart interiör. Även om det här är en lyxig och mogen liten bil, saknas all form av känsla. Välj därför en i en livfull färg med en distinkt interiör ("Relax" och "Elegant" rekommenderas). Sedan erbjuder denna lilla Lexus samma material och finishkvalitet som de stora modellerna, vilket gör LBX unik i sitt slag.
Många av de lyx- och säkerhetsfunktioner som finns i Lexus större modeller finns också i den lilla LBX. Till och med det berömda ljudsystemet från specialisten Mark Levinson finns tillgängligt. Elektroniken liknar till och med den i Lexus större modeller. Högtalarna är dock något enklare och subwoofern är inrymd i bakdörrarna för att spara utrymme. Ljudet är varmt och klart som vanligt med Mark Levinson, men skillnaden mot de dyrare modellerna är märkbar.
Från och med 2024 ställer Europeiska unionen mycket höga krav på aktiv säkerhet. LBX uppfyller dessa, vilket innebär att varje slarv från förarens sida omedelbart bestraffas med larmklockor och varningar. Som om det inte vore nog läser LBX också regelbundet skyltar för avfarter, till exempel, och varnar sedan för att hastigheten på avfarten överskrids utan att ta avfarten! Dessa påträngande och förminskande system dominerade provkörningen, men tyvärr kommer detta att vara standard på alla nya bilar från och med 2024 och Lexus följer helt enkelt lagen.
Hybrid
Den plattform som LBX är byggd på är i grunden lämplig för helelektrisk drift, och för Västeuropa skulle det vara den överlägset mest logiska drivformen. Globalt sett är dock efterfrågan på standardhybrider fortfarande störst och därför är LBX endast tillgänglig med hybriddrift. Dessutom är plattformen efter alla modifieringar inte längre lämplig för eldrift.
Bensin- och elmotorerna är i princip desamma som i Toyota Yaris Cross. Bensinmotorn har dock balansaxlar och en annan fjädring för att bättre motverka vibrationer. Batteriet har större kapacitet och elmotorn är starkare. På så sätt kan mer energi återvinnas vid inbromsning och friläge, medan elmotorn kan hjälpa till oftare och mer beslutsamt när det behövs.
I praktiken kommer dessa skillnader till sin rätt. Den trecylindriga motorn har kvar sitt distinkta ljud, men alla vibrationer är undertryckta. Även om prestandan inte är något speciellt på papperet, känns LBX smidig och livlig i praktiken. En behaglig reserv finns alltid tillgänglig och prestanda levereras med stor lätthet, som vanligt i överklassen. Om så önskas kan föraren växla med spakar bakom ratten, men under testet gjorde automaten sitt jobb så bra att det aldrig fanns något behov av att göra det.
Under gynnsamma väderförhållanden, och på en krävande bana, uppnåddes en testförbrukning på 5,2 liter per 100 km. Detta är bra och ungefär i linje med Lexus löfte.
Väghållning
En liten bil kan erbjuda samma lyx som en stor. Och en liten bil kan vara snabb och bekväm med rätt drivning. Men även Lexus begränsas av naturlagarna. Trots ett mycket avancerat chassi är det i praktiken helt uppenbart att det här är en kompakt bil. Dessutom kunde Lexus inte fylla LBX med ljudisolering för att uppnå livlig hantering. LBX är därför inte tystare på dåliga vägbanor och därför inte bekvämare på långa sträckor än andra småbilar.
Och ändå är det en stor skillnad mot andra kompaktbilar! Detta blir tydligt när man kör sportigt. Kommunikationen med föraren är över genomsnittet och därför märks det tydligt att LBX är extremt kapabel. I situationer och i hastigheter där andra kompaktbilar har det märkbart svårare, uppträder LBX lika lugnt och förutsägbart som alltid. I ännu högre hastigheter ökar ivern samtidigt som värdigheten bibehålls. Då erbjuder LBX samma kombination av lugn och sportig karaktär som traditionellt kännetecknar varje Lexus.
Slutsats
Lexus gör ett anmärkningsvärt drag genom att inte introducera ännu en stor bil, utan genom att välja en modell i det näst minsta segmentet på marknaden. Så den första frågan är: varför? Svaret är: för att erbjuda människor som för närvarande kör en stor och lyxig bil ett mer kompakt, ekonomiskt och miljövänligt alternativ. I det avseendet har LBX en god chans att lyckas. I rätt utförande är LBX lyxig och erbjuder samma finess som en stor Lexus.
Den andra frågan är: är LBX en fullfjädrad Lexus? Ja och nej. En kompakt bil har inte hanteringen av en limousin. På långa avstånd och dåliga vägytor kör LBX som en genomsnittlig kompakt crossover. Men med en sportig körstil märks det att gränserna är mycket längre. Hybriddrivlinan ger också bättre prestanda, mer komfort och lägre bränsleförbrukning än en vanlig bensinmotor. LBX erbjuder dock inte samma prestanda och tystnad som en elbil.
Om man bortser från det sista är det ingen överdrift att säga att LBX är den bäst utrustade och mest raffinerade bilen i sitt slag. Och med det ger LBX den privilegierade känsla som kommer med en Lexus, nu också för nybörjare!
- Rik, modern utrustning
- Högkvalitativa material, sofistikerad design
- Gör den privilegierade känslan av Lexus tillgänglig för en större grupp
- Dyrare att köra än en elbil
- Testbilen inte fri från skrammel
- Måttligt benutrymme bak / måttligt förvaringsutrymme i kupén