Kia Sportage
Inte för sport, utan för vinst
Kia EV6:s ankomst är betydelsefull även för Sportage. Detta beror på att EV6 är en "crossover" (blandning av terrängfordon och personbil). Sportage kan därför profilera sig som en renodlad SUV (Sports Utiity Vehicle, eller lyxig terrängbil) ännu mer än tidigare. Det är därför Sportage är eftertryckligen byggd i höjdled, med proportionerna hos ett riktigt terrängfordon. Designstilen är den från Kias senaste generation, vilket ger Sportage ett så modernt utseende att de flesta av dess konkurrenter omedelbart verkar föråldrade!
Sportage är också innovativ på insidan. Mest iögonfallande är den lätt böjda displayen som sträcker sig från längst till vänster till mitten av instrumentbrädan. Information till föraren (hastighet, varvräknare osv.) visas på delen bakom ratten. Den högra delen av skärmen styr ljud-, kommunikations- och navigationssystemet.
Utrustningen i den här körda GT PlusLine är komplett, men inte så innovativ som designen antyder. För att ansluta en mobiltelefon finns Apple CarPlay och Android Auto tillgängliga. För att ladda en telefon tillhandahåller Kia USB-A, USB-C och en induktionsladdare.
De olika förarassistenterna gör sitt jobb ordentligt och är bara vilande i bakgrunden. På så sätt uppfattas de inte som störande och föraren stänger därför inte av dem. Förutom en blindvinkelindikator (varningslampa i ytterspegeln) erbjuder Kia ytterligare en funktion. Så snart körriktningsvisaren är påslagen visas bilder från en sidokamera på skärmen för extra säkerhet. I en livlig stad full av cyklister och fotgängare upplevs detta som en värdefull extrafunktion.
Rymden
Jämfört med den tidigare Sportage har den nya generationen bara vuxit marginellt. Delvis av denna anledning är det inre utrymmet genomsnittligt för en bil i detta segment. Benutrymmet i baksätet är tillräckligt, men baksidan av framsätena är onödigt hård. Dessutom fungerar en välmenande klädkrok på baksidan av framsätet som en knäböjare.
Större förare kommer att märka att framsätet inte kan justeras tillräckligt i höjdled och sitter för högt. Ratten ligger därför nästan på knäna och föraren sitter bakom ratten med utsträckta armar. Naturligtvis beror detta i hög grad på förarens längd, men andra SUV:er har inte detta problem.
Motorer
Den nya Sportage finns med tre motorer. Alla har en volym på 1,6 liter, har fyra cylindrar och drivs med bensin. Skillnaden ligger i graden av assistans från en elmotor. Basversionen är en så kallad "mildhybrid". Den omvandlar kinetisk energi vid inbromsning och backning till elektricitet. Senare används denna fria energi för att driva elektroniken ombord och ge en blygsam boost till bensinmotorn.
Det andra alternativet är en "parallell hybrid". Den fungerar i princip på samma sätt som mildhybriden, men har ett större batteri och en kraftfullare elmotor. Därför kan den här versionen köra korta sträckor helt elektriskt. Den högsta versionen är en "plug-in hybrid" (PHEV). Denna har ett ännu större batteri som också kan laddas från ett vägguttag. PHEV kan därför köra flera dussin kilometer helt elektriskt.
Testbilen är en parallellhybrid i kombination med fyrhjulsdrift. I praktiken märks det att elmotorns bidrag är blygsamt. På motorvägen stängs bensinmotorn regelbundet av vid minimal belastning, men fördelen med hybridkörning är ändå liten här. I staden ser hybriddriften till att förbrukningen knappast ökar. Testförbrukningen uppgick till oimponerande 7 liter per 100 km trots en extremt lugn körstil och en lätt kurs.
Drivlinan kommer från den mycket större Sorento och därför är effekten relativt hög för den mellanstora Sportage. Detta är särskilt märkbart när sportläget väljs. Då blir mätarna rödvita och Sportage skjuter villigt iväg vid varje tillfälle. I standardläget är Sportage mer återhållsam och tonvikten ligger på komfort. Ljudet från motorn, däcken och körvinden är blygsamt.
Hantering av vägbanan
Jämfört med den tidigare Sportage har den nya generationen gjort ett stort framsteg när det gäller hanteringen. På dåliga vägbanor är Sportage bekväm tack vare den relativt långa fjädringen (nödvändig för terrängkörning).
Samtidigt är styrningen lätt men exakt. På grund av sin höga konstruktion lutar kroppen något, men Sportage är alltid balanserad och hanterar sig lika smidigt som en genomsnittlig personbil.
Slutsats
Kommer Kia att vinna med den nya Sportage? Ja, utan tvekan. Kia känner till styrkorna hos de tidigare Sportages och har byggt vidare på dem. Precis som tidigare är Sportage praktisk, modern och framför allt felfri. Det är därför Sportage hittills har varit en vettig men oansenlig bil.
Tack vare hybridmotorerna följer drivlinan med tiden utan att föraren behöver göra något. När du kör lugnt är Sportage fortfarande säker och bekväm. Tack vare generös motoreffekt och en avancerad fjädring lämpar sig Sportage nu också för en mer dynamisk körstil. Samtidigt vågar sig Sportage lika lätt ut i lätt terräng. Den största vinsten ligger i den nästintill revolutionerande designen, med vilken Sportage kommer att vinna ännu fler köpare.
- Modern design
- Utmärkt hantering
- Tillgänglig som mild-, parallell- och plug-in-hybrid
- Hårda ryggstöd i framsätena
- Sätet är för högt / ratten är för låg
- Trots hybrid, relativt hög förbrukning