Kia e-Soul
Soulful
Den andra generationen av Kia Soul fanns som tillval med en bensinmotor eller eldrift. På så sätt kunde Kia lära sig vilka preferenser kunderna hade. I processen lärde sig den koreanska tillverkaren hur kunderna använde sina elbilar. Den tredje generationen ska nu omsätta den kunskapen i praktiken.
Elbil
Den viktigaste lärdomen för Kia är att kunder som huvudsakligen använder sin bil i staden är missnöjda med förbrukningen. De tittar bara på den genomsnittliga förbrukningen i broschyren och inte på förbrukningen i staden. Det är kundens fel, men en förbränningsmotor är ändå inte ett logiskt val för korta sträckor. Bensin- och dieselmotorer lämpar sig bäst för långa sträckor (över 100 km) i hög hastighet. En elbil lämpar sig utmärkt för korta sträckor i varierande hastigheter. Dessutom är en elbil billigare per kilometer, renare, snabbare och bekvämare. Kort sagt var det enda logiska valet att erbjuda den tredje generationen av Soul endast som elbil: e-Soul.
Samtidigt vet Kia att även en stadsbil ibland används för långa sträckor. Då är det inte önskvärt att behöva ladda varje dag. Därför finns e-Soul i två varianter. Den första har ett batteri med en kapacitet på 39 kWh, som klarar 276 km (WLTP-standard). Den andra versionen har ett batteri på 64 kWh och kan köra 452 km enligt WLTP-standarden.
Kia har inte sparat på batteritekniken: den är aktivt kyld eller uppvärmd. Detta förlänger livslängden, förbättrar prestandan och möjliggör snabbare laddning. Soul kan snabbladdas med 100 kW (20 till 80 % på 42 minuter) och laddas med 7,2 kWh från en offentlig laddningsstation (0 till 100 % på 6 timmar för 39 kWh-batteriet och 10 timmar för 64 kWh-batteriet). Kia väljer den vanligaste typen av anslutning för laddning: CCS.
De två varianterna av e-Soul skiljer sig inte bara i batterikapacitet: 39 kWh-versionen har en motor på 136 hk, medan 64 kWh-versionen har 204 hk. Vridmomentet i båda fallen är generösa 395 Nm, ett värde som även mycket kraftfulla bensinmotorer knappt kan mäta sig med!
Utrymme och utrustning
Så mycket teori, nu till praktiken. e-Soul ser inte bara speciell ut från utsidan, även interiören utstrålar glädje. Ovala paneler "omfamnar" grupper av knappar. Detta ser lekfullt ut och gör det snabbt tydligt var vilka funktioner finns. Mycket speciella är de ovala panelerna i båda ändarna av instrumentbrädan som fortsätter in i dörrarna. Dessutom: i mörker kan ljuseffekter visas på dessa som dansar till musiken (kan stängas av). Och det sätter tonen: detta är en bil som vill göra varje körning rolig!
Samtidigt har funktionaliteten inte glömts bort. När man stiger in märker man att Soul har ett högt säte och därför ger utmärkt sikt över trafiken. Utrymmet fram och bak är bra både fram och bak. Fyra stora vuxna sitter bra i e-Soul. Eftersom batterierna är inbyggda i golvet tar de inte upp något interiörutrymme. Ändå är standardutrymmet i bagageutrymmet måttligt jämfört med andra SUV:er i den här storleken (315 liter). När baksätena fälls ner ökar detta till 1 339 liter, vilket är det överlägset största bagageutrymmet i segmentet. Rolig detalj: motorn är så liten och ligger så djupt under motorhuven att Kia hade kunnat göra ett andra bagageutrymme där.
Utrustningen är modern och komplett, och Kia har valt att inte dölja sin specialteknik. e-Soul ger mycket information om energiförbrukning, energiåtervinning och laddningsprocessen. Naturligtvis finns ett komplett infotainmentsystem med ljud-, kommunikations- och navigeringsfunktioner. Apple Carplay och Android auto stöds. Och för smartphoneanvändning i bilen finns 3 USB-anslutningar (2 fram, 1 bak) samt en bricka för trådlös telefonladdning. Ljudet från ljudsystemet är helt i linje med resten av bilen: extravagant.
Köregenskaper
e-Soul har en helt annan viktfördelning än en liknande bil med bensin- eller dieselmotor. e-Soul är mycket tyngre, men vikten är koncentrerad på det perfekta stället: i mitten och i botten. Den högre vikten kräver en helt annan inställning av fjädringen, medan den låga och centrala tyngdpunkten gör e-Soul i sig mer stabil än en bil med förbränningsmotor. I praktiken innebär detta en relativt styv fjädring, som ändå ger tillräcklig komfort på dåliga vägbanor. Styrningen är nästan känslokall, samtidigt som det märks att väghållningen är utmärkt.
Ännu viktigare är att e-Soul har en tydlig kaross och en kort vändcirkel. Det är därför denna kompakta SUV känner sig hemma i staden. Det är lätt att manövrera och det är också lätt att byta körfält i tät trafik. För extra säkerhet erbjuder e-Soul de nödvändiga halv-självkörningsfunktionerna, som alltid försiktigt styr föraren i rätt riktning (men alltid behåller full kontroll).
Prestanda och förbrukning
I skrivande stund finns endast e-Soul med 64 kWh-batteri och 204 hk-motor tillgänglig. Med den presterar denna kompakta SUV med en lätthet som inte ens den dyraste bensinmotorn kan mäta sig med. När gaspedalen trampas försiktigt på rör sig e-Soul som om den vore en förnämlig limousin. Om du trycker på pedalen djupare är e-Soul ivrig, aggressiv och trotsigt snabb. Detta gäller inte bara sprinten från stillastående, även i hög hastighet finns det alltid mer än tillräckligt med kraft för att accelerera ytterligare. För att minska förbrukningen är topphastigheten begränsad till 167 km/h. Upp till 110 km/h är körljudet noll, över den hastigheten hörs däck och vind tydligt.
Som tidigare nämnts har den 64 kWh starka e-Soul en räckvidd på 452 km enligt WLTP-standarden. Det bör noteras att Kia utförde denna mätning med en bil på "Nexen"-däck och att bilen var utrustad med den valfria värmeväxlaren (extra effektiv uppvärmning). För denna testkörning ställdes samma bil till förfogande och därmed uppnåddes den utlovade räckvidden lätt. Trots att testföraren frestades mer än en gång av den villiga drivlinan kunde över 450 km köras med fullt batteri.
Äntligen
Förutom e-Soul erbjuder Kia även e-Niro. Båda bilarna är SUV:er och båda använder exakt samma drivlina och batteriteknik under huden. Det verkar mer logiskt att erbjuda en elbil av en helt annan typ tillsammans med en SUV. Men just eftersom båda modellerna har samma typ av kaross var det lätt att tillämpa samma teknik två gånger.
Dessutom skiljer sig körupplevelsen mellan e-Soul och e-Niro tillräckligt mycket för att motivera att de två elektriska SUV:erna står sida vid sida. e-Niro är en bra storlek större än e-Soul och det ger mer tystnad och en storslagen känsla. I sportläget reagerar e-Niro dessutom mycket våldsammare på gaspedalen än e-Soul. e-Soul är märkbart smidigare än e-Niro. Trots sin moderna teknik är e-Niro en mycket vanlig SUV som knappast sticker ut i trafiken. Med sitt futuristiska utseende och djärva interiör är e-Soul en riktigt rolig bil.
Slutsats
Kia introducerar den tredje generationen av Soul. Den här kompakta SUV:n är ännu mer än tidigare anpassad för användning i och runt staden. Eftersom Soul inte är en tuff terrängkörare handlar utseendet om nöje. Samtidigt är Soul till och med över genomsnittet rymlig och praktisk. Utrustningen är modern och komplett, med mycket uppmärksamhet på (aktiv) säkerhet.
Soul är nu en elbil med tanke på stadsanvändning. I praktiken ger detta bara fördelar. e-Soul är snabb, bekväm, smidig och otroligt billig per kilometer i användning. Samtidigt har den inga utsläpp, vilket är en stor fördel, särskilt i staden. Var det ett lyckligt val att erbjuda den tredje generationen endast som elbil? Det här testet visar: ja, ett mycket lyckligt val!
- Djärv design
- Snabb, bekväm och effektiv
- Stort, användbart sortiment
- Obekvämt läge laddningsuttag
- Körljudet ökar kraftigt över 100 km/h