Publiceringsdatum: 8 september 2022
Kia Niro PHEV
Biltest

Kia Niro PHEV

En tam rebell

Biltest - Framstegen är goda. Alla förändras dock inte i samma takt. En rebell vill att allt ska förändras radikalt så fort som möjligt, medan den genomsnittlige medborgaren föredrar att förändras steg för steg. Det är därför Kia Niro erbjuder ett val av hybrid, plug-in hybrid och eldrift. Vem är plug-in hybrid för?

Stylingen är talande. Den andra generationen av Kia Niro ser modern och självsäker ut, men är aldrig offensiv eller banbrytande. Från en SUV har Niro den höga byggnaden och från en vanlig bil det raffinerade utseendet. Niro är därför högre än en genomsnittlig bil men lägre än en terrängbil och kallas också för en "crossover".

Kia Niro PHEV

Utrymme och utrustning

Tack vare den höga konstruktionen är det lättare än genomsnittet att stiga in i bilen och föraren har bättre sikt över trafiken än i en traditionell, låg personbil. Utrymmet fram och bak är bra. Observera att detta utrymme varierar något beroende på motor. I den plug-in hybrid som körs här är batteriet placerat under baksätet för en gynnsam tyngdpunkt (låg och central). Bränsletanken fick därför flyttas till bagageutrymmet, vilket gör det till det minsta av alla Niro (men fortfarande fullt användbart).

Instrumentpanelen är utformad i linje med andra Kia-modeller i den här generationen. En skärm bakom ratten och en skärm centralt placerad på instrumentbrädan är inkapslade tillsammans i en glänsande svart panel, vilket gör att de ser ut att bilda en helhet. Trots det moderna utseendet är kontrollerna omedelbart bekanta. Där det är vettigt styrs funktionerna av en skärm och när det är bekvämare väljer Kia traditionella knappar.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV

En sak måste du vänja dig vid: under den centrala displayen finns en display som styr infotainment- eller klimatkontrollsystemet beroende på vilken funktion som valts. Detta är en mycket bred och smal display som är så skarp att den ser ut som fysiska knappar! De som inte vet det tror att de saknar en rad knappar.

Niro erbjuder allt som man kan förvänta sig av en modern bil i det här segmentet när det gäller lyx och säkerhet. Niro är dock aldrig innovativ när det gäller elektronik eller ergonomi. På detta sätt följer Kia med sin tid samtidigt som man inte kräver några anpassningar av föraren.

Tyvärr uppstod ett problem under testet. Av navigationssystemets karta att döma verkade körningen exceptionellt långsam, men i själva verket var skärmen frusen. Efter att ha tryckt på slumpmässiga knappar för att återuppliva systemet blev alla skärmar svarta. Genom att stänga av och sätta på bilen igen löstes problemet, men detta får naturligtvis inte hända! Dessutom använder Niro samma ljud-, kommunikations- och navigationssystem som andra Kia-modeller, så detta är inte ett helt nytt system som fortfarande är i sin linda. Lyckligtvis stack det fylliga, balanserade ljudet från Harman Kardon-ljudsystemet faktiskt ut positivt.

Plug-in hybrid: teori

Som tidigare nämnts finns Niro med hybrid-, plug-in hybrid- och eldrift. I det här testet användes plug-in-hybriden, även känd som PHEV (plug-in hybrid electric vehcile). Under motorhuven finns en bensinmotor och en elmotor. Denna elmotor och det tillhörande batteriet är mycket kraftfullare än i standardhybriden, vilket gör det möjligt att köra helt elektriskt upp till 59 km. Under körning laddas batteriet med den energi som frigörs vid inbromsning eller backning. Föraren kan i tre steg bestämma hur mycket energi som ska återvinnas. Ju mer hastighet bilen minskar när den släpper gaspedalen, desto mer energi återvinns. Den huvudsakliga energikällan är dock en offentlig laddningsstation eller ett eluttag hemma.

Kia Niro PHEV

Genom att ange destinationen i navigationssystemet kan den tillgängliga elen automatiskt fördelas så effektivt som möjligt under resan. Dessutom kan föraren själv välja mellan bensin- och elmotor.

Drivlinan är i stort sett densamma som i den tidigare Niro och skiljer sig endast i detaljer. Bensinmotorn använder till exempel andra generationens "GDi"-teknik som injicerar bränsle med högre tryck och använder olja med lägre viskositet. Batteriet använder samma celler och kemi som tidigare, men genom att använda fler celler har det en större kapacitet (var 8,9 kWh är nu 11,1 kWh). Därefter kan därför mer energi tillföras elmotorn (var 43,5 kW är nu 62 kW) och prestandan är mycket bättre än den tidigare Niro PHEV.

Plug-in hybrid: praktik

Och det är just det som gör den här motorvarianten så attraktiv. Förarna kan välja den elektriska körningens lugn och smidighet samt kraften från två motorer som kompletterar varandra. Tack vare den generösa kraften känns PHEV kraftfullare och villigare än standardhybriden och långt överlägsen bilar med endast en konventionell förbränningsmotor.

Kia Niro PHEV

Det finns dock en kritisk punkt: samspelet mellan de två motorerna är inte alltid harmoniskt, vilket gör att körningen ibland känns artificiell. I elektriskt läge ger Niro PHEV dessutom inte känslan av en helt elektrisk bil, eftersom det även då alltför ofta märks att datorn ingriper.

Under testet kunde den utlovade elektriska räckvidden uppnås, delvis på grund av att väderförhållandena var mycket gynnsamma (varmt, torrt och vindstilla). Den faktiska förbrukningen beror, som för alla andra PHEV, på hur ofta man laddar. Ju oftare man kör elektriskt, desto lägre är bränsleförbrukningen. Därför är en PHEV främst avsedd för användare som mestadels kör en fast rutt och kan ladda vid start eller mål. När man inte laddar konsekvent är batteriet bara ballast och en vanlig hybrid är ett klokare val.

Hantering av vägbanan

Plug-in-hybriden har ett större batteri än standardhybriden, men ett mycket mindre batteri än den helelektriska Niro. Och detta märks tydligt i hanteringen! PHEV:n styr inte lika skarpt och livligt som hybriden, men den är betydligt mindre tung än den elektriska Niro.

Fjädringen klarar av att hantera PHEV:s stora effekt utan ansträngning. Även i svåra situationer reagerar Niro säkert och förutsägbart. Niro har inte någon utpräglat sportig eller bekväm karaktär, utan är tänkt att vara en godmodig familjebil i medelklassen.

Kia Niro PHEV

Slutsats

Niro är Kias kompakta crossover. Niro är tänkt som en familjebil och är progressiv men inte innovativ. Eftersom Niro inte är banbrytande är bilen också ganska felfri.

Plug-in-hybriden är utformad för dem som vill göra framsteg i små steg. PHEV erbjuder många av fördelarna med elektrisk körning, till exempel hög komfort och låg förbrukning. Eftersom bensin- och elmotorn kan samarbeta presterar plug-in-hybriden mycket bättre än liknande bilar med enbart en förbränningsmotor. Slutligen ger bensinmotorn sinnesro, för när batteriet tar slut kör den här halvelektriska Niro bara vidare.

Kia Niro plug-inhybrid är därför som beställd graffiti: spänningen är borta, men idén finns kvar. Svaret på frågan "Vem är Niro plug-inhybrid avsedd för?" är därför: för tama rebeller.

plus
  • Rymlig och funktionell
  • Modernt, men ändå välbekant
  • Starkare, tystare och smidigare än konventionella enheter
minus
  • Infotainment kraschade under testet
  • Laddningsuttagets obekväma placering
  • Samspelet mellan de båda motorerna är inte alltid harmoniskt