Kia EV3
Nu även för mellanklassen
Kia vill att varje modell ska ha sin egen karaktär, om än inom varumärkets stil. Kias stil kallas "Opposites Unite" för att indikera att man vill kombinera motsatser. Det gäller bokstavligen för denna mellanstora SUV, eftersom sådana bilar måste ha ett äventyrligt utseende och det kommer ofta från en hög byggnad, tuff nos och stor markfrigång. För att göra en bil effektiv är det dock viktigt att den är strömlinjeformad och det går stick i stäv med ovanstående. För att lösa detta har Kia på ett smart sätt använt sig av veck i plåten, vilket gör att ytor ser större eller mindre ut än vad de är. De många svarta kontrasterna framhäver delar och smart valda asymmetriska (!) former ger dynamik till linjerna. Den fördelaktiga strömlinjen börjar med grundformen, eftersom EV3 är bredare framtill än baktill. Den avslutas med detaljer som de infällda dörrhandtagen, luftguiderna vid framhjulen och spoilern ovanför bakrutan.
Enligt Autozine är slutresultatet mer än lyckat. EV3 är modern och futuristisk, lyckas sticka ut från det befintliga utbudet och har hållit sig trogen den ursprungliga konceptbilen. Det är ofta stor skillnad mellan ett ursprungligt koncept och den slutliga produktionsmodellen eftersom delar är för dyra, tekniskt svåra att förverkliga eller inte uppfyller säkerhetskraven. Med EV3 är det tydligt att se att konstruktörernas ursprungliga idé förblev intakt.
Utrymme
Kia har placerat vindrutan så långt fram som möjligt för att få maximalt utrymme i kupén. Ändå är nosen inte lika kort och strömlinjeformad som på till exempel Volkswagen ID.3. Det beror på att EV3 har framhjulsdrift och att all elektronik är placerad under motorhuven. Det innebär att även laddningsuttaget sitter framtill. Trots att all teknik sitter framtill har Kia ändå fått plats med 25 liter förvaringsutrymme under motorhuven, praktiskt för till exempel etikettkablar.
EV3 ser inte bara ut som en elbil på utsidan, även på insidan skiljer sig utseendet från en konventionell Kia. Där det är möjligt har tyg använts i stället för plast, vilket ger en varm, hemtrevlig och futuristisk känsla på samma gång. 28,5 kg av råvarorna är återvunnet material och på instrumentbrädan finns en QR-kod som länkar till en webbplats som förklarar varifrån materialen kommer. Men viktigast av allt: allt ser ut och känns högkvalitativt och är inte på något sätt sämre än konventionella material.
Tack vare den höga konstruktionen är det lätt att komma in i bilen och sittplatserna är höga. Utrymmet i fronten är bra, med ett unikt utdragbart bord som ger den avsedda vardagsrumskänslan. Hytten är därmed anmärkningsvärt bred, vilket gör att EV3 känns större än vad den faktiskt är. Framsätenas ryggstöd är böjda, så även om benutrymmet i baksätet är tillräckligt kommer nackstödet obehagligt nära baksätespassagerarens ansikte (på samma sätt som om någon lutar sätet på ett flygplan). Dessutom består framsätenas baksida av hårdplast, vilket är obehagligt för baksätespassagerarnas knän.
Utrustning
En bildskärm sträcker sig från bakom ratten till halvvägs upp på instrumentbrädan. Den består egentligen av tre anslutna displayer och har överförts oförändrad från Kias flaggskeppsmodell EV9. För EV3 har dock mjukvaran (baserad på LG:s WebOS) vidareutvecklats. Ruttplaneraren kan nu planera smartare laddningsstopp om rutten är längre än vad batteriet räcker till. Tidigare utgick ruttplaneraren från att man laddade till 100% överallt. I fortsättningen kan datorn föreslå laddning i bara några minuter om det är mer effektivt.
Infotainmentsystemet är väl genomtänkt och det tillgängliga skärmutrymmet utnyttjas på ett smart sätt. För att fördriva tiden medan man laddar finns det spel tillgängliga. ChatGPT är integrerad för att ställa frågor om allt som passagerarna kan tänka på under körning. Dessutom kan denna smarta assistent programmera navigationssystemet och styra klimatanläggningen. Den utlovade kopplingen till TripAdvisor uteblev under testet. När man frågade efter det bästa hotellet eller den bästa restaurangen i närheten, dök det alltid upp en lista med destinationer i navigationssystemet och inte de efterfrågade råden. Harman Kardons "premium"-ljudsystem har ett rymligt och gnistrande ljud.
Eftersom det krävs av Europeiska unionen varnar EV3 för varje misstag och slarv. Kia går dock längre än strikt nödvändigt i detta och erbjuder minimal spelrum. Dessutom hörs en ljudsignal vid varje identifierad vägskylt. Allt detta är tillräckligt för att driva en förnuftig person till förtvivlan inom en körning. Lyckligtvis har en smart person inom Kia gjort det möjligt genom att tysta systemen med en knapptryckning.
Elektrisk bil
Kia antar att EV3 kommer att vara den första elbilen för många köpare. Därför har EV3 en räckvidd som ligger över genomsnittet för att hantera räckviddsfrågorna. EV3 bygger på en ny plattform och är först med att använda en ny generation batterier från leverantören LG. Basversionen har ett 58 kWh-batteri, som teoretiskt sett kan räcka 410 km. Toppmodellen har till och med ett 81 kWh-batteri, vilket ger en teoretisk räckvidd på 600 km! Under testet under gynnsamma väderförhållanden var den 541 km. Laddningen kan ske med 11 kW vid en allmän laddningsstation och upp till 128 kW vid en snabbladdare (under idealiska förhållanden).
Oavsett vilket batteri som väljs levererar EV3 alltid 204 hk / 283 Nm. Kia ser till att den kraften alltid är lättillgänglig. Både från stillastående och från hög hastighet reagerar EV3 omedelbart och ivrigt på gaspedalen, vilket gör att bilen verkar mycket snabb. Detta är dock begränsat till korta mellansprinter. I förhållande till den höga vikten räcker inte heller kraften till för att upprätthålla prestandan.
Enligt Autozine är detta ett smart val, för tillsammans med den moderna batteritekniken, den innovativa styrningen av elmotorn och de många möjligheterna att återvinna energi är EV3 extremt ekonomisk (testförbrukning 14 kWh / 100 km). Föraren kan välja hur kraftigt EV3 regenererar när gaspedalen släpps och därmed hur mycket energi som återvinns. Det finns också ett automatiskt läge som använder radar (avstånd till andra föremål) och navigation (omgivningskännedom) för att avgöra hur kraftigt bilen bromsar när man släpper gaspedalen. I praktiken fungerar detta dock för långsamt och elektroniken gör för många misstag. Därför kördes bilen huvudsakligen i "iPedal"-läget, där EV3 bromsar maximalt och därmed återhämtar sig maximalt när man släpper gaspedalen.
Köragenskaper
EV3:s kanske starkaste sida är köregenskaperna. Som med de flesta andra elbilar är det det tunga, men låga och centralt placerade batteriet som avgör köregenskaperna. EV3 är därför redan i sig stabil, samtidigt som den kompakta konstruktionen säkerställer manövrerbarheten.
Kia går dock längre än så med en avancerad fjädring. Horisontella rörelser absorberas inte av gummi eller plast, utan av en vätskefylld mekanism. Vertikala rörelser absorberas av stötdämpare som dämpar mer eller mindre beroende på frekvens. Tidigare var dessa stötdämpare för stora för en kompakt bil, men den här tredje versionen av Kias "Smart Frequency Comfort Dampers" passar även i den kompakta EV3. På dåliga vägar erbjuder EV3 därför en komfort över genomsnittet, samtidigt som stabiliteten på motorväg är god. Det finns dock en risk med detta system. Eftersom bilen reagerar olika under olika förhållanden kan föraren ibland bli överraskad av dess köregenskaper. Sammantaget, tack vare den breda karossen och den avancerade fjädringen, erbjuder EV3 tystnad och förfining som i mycket större bilar.
Slutsats
Med EV3 har Kia åstadkommit något speciellt. De har tagit den distinkta designen och den avancerade tekniken från mycket större modeller till mellanklasssegmentet. EV3 sticker därför ut över medelmåttigheten i alla avseenden.
Utrustningen är lika avancerad som i de större modellerna och, beroende på vilken version som väljs, lika komplett. Tack vare den skräddarsydda plattformen har EV3 plats för mycket stora batterier, vilket ger en räckvidd som ligger över genomsnittet. Den långa räckvidden beror också på den låga förbrukningen (moderna material, smart energiåtervinning, fördelaktig strömlinjeformning). Elmotorn är livlig och ivrig, vilket får EV3 att verka snabbare än den är.
Tack vare en mycket avancerad fjädring och god ljudisolering erbjuder EV3 komfort och förfinade köregenskaper i en högre klass. Kort sagt: EV3 samlar alla egenskaper från de mycket större (och dyrare!) EV6 och EV9 i en kompakt modell och för in dem i mellanklassen.
- Lång räckvidd
- Utmärkande design
- Komfortabel och raffinerad som en större bil
- Litet handskfack
- Sikten i vinkel bakåt minskas av bred C-stolpe
- Hårda bakre framsäten obekväma för bakre passagerare