Publiceringsdatum: 27 juli 2018
Hyundai Kona Electric
Biltest

Hyundai Kona Electric

Den perfekta bilen?

Biltest - Det har sagts förut: Hyundai har sin framgång att tacka för att man lyssnar på kundernas behov som ingen annan. Och just nu vill bilisterna ha två saker: de vill ha en SUV (Sports Utility Vehicle) och de vill köra så ekonomiskt som möjligt. Därför introducerar Hyundai nu Kona Electric, en eldriven SUV. Är detta den perfekta bilen?

Förändringar är bra, så länge de gör oss bättre. Till en början välkomnas därför elbilen med öppna armar. I regel är elbilar snabbare, tystare och bekvämare än bilar med förbränningsmotor, och det uppfattas som ett framsteg. Men elbilar har en stor nackdel: räckvidden är begränsad.

Hyundai Kona Electric

Detta beror på att batterierna som lagrar el för att driva elmotorn är tunga och dyra. Att bara lägga till fler batterier ökar räckvidden, men gör bilen dyr och tung. Det är därför upp till biltillverkaren att hitta balansen mellan pris, vikt och räckvidd. Hyundai löser detta genom att erbjuda Kona Electric i två varianter: med ett litet batteri (39 kW) och ett stort batteri (64 kW). Med det lilla batteriet är räckvidden 300 km, medan 470 km kan köras med det stora batteriet (WLTP-standard).

Att göra val

Den senare är jämförbar med räckvidden för en bensinbil, så räckvidden är inte längre ett argument mot eldrift. På grund av den större räckvidden (och större vinster!) tar Hyundai Kona med stort batteri i produktion först. Men. det stora batteriet har ett pris. "Kona Electric 64 kW" kostar ungefär dubbelt så mycket som en bensindriven Kona! För den summan finns också en Hyundai IONIQ, Nissan Leaf och Volkswagen e-Golf. Dessa är bilar i högre prisklass som är större och lyxigare. Men de är också bilar som bara har hälften eller två tredjedelar av Konas räckvidd.

Hyundai Kona Electric

Kona förblir dock en SUV i det lägre segmentet med betydligt mindre förfining. Detta är tydligt i de material som används, utseendet och utrustningen. För en SUV i det lägre segmentet erbjuder Kona dock modern utrustning med stort fokus på säkerhet (semi-självkörningsfunktioner) och infotainment. Liksom för den "vanliga" Kona förtjänar Krells ljudsystem ett särskilt omnämnande. Dess ljud är inte bara bra för en kompaktbil, utan skulle inte ens vara malplacerat i en limousin i toppklass.

Upptäck skillnaderna

Utseendet skiljer sig från de andra Konorna. Eftersom en elmotor behöver mindre kylning är gallret stängt. Detta minskar luftmotståndet, vilket gör bilen bränslesnålare och tystare. Redan från utsidan kan man se att batterierna är monterade under golvet. Faktum är att batteripaketet är så tjockt att markfrigången är betydligt mindre än för Kona med förbränningsmotor. Den som vill använda den här SUV:n för (lätt) terrängkörning kommer därför att ha en mindre kandidat i elversionen.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric

Batteripaketets höjd begränsar också utrymmet under framsätena och därför kan de bakre passagerarna inte heller placera sina fötter där. I stället ger den "flytande" mitttunneln extra förvaringsutrymme. Eftersom mitttunneln inte innehåller några mekaniska delar (växelspak och handbroms) är den mycket smalare. Ovanpå mitttunneln finns tryckknappar som används för att välja framåt, bakåt eller neutralt.

Kör!

När Kona Electric väl sätter sig i rörelse är allting också annorlunda. Den elektriska versionen är inte bara märkbart snabbare än till och med den snabbaste bensindrivna Kona, skillnaden ligger främst i den lätthet med vilken Electric presterar. En elmotor behöver trots allt inte gå på varv för att prestera; så snart man trycker på "gaspedalen" rör sig Kona. Kona gör det ljudlöst, och eftersom det inte finns något behov av att växla (elbilar har ingen växellåda) ger elmotorn maximal smidighet i alla situationer. För dem som har kört Kona Electric en gång är den bensindrivna versionen genast hopplöst föråldrad.

Hyundai Kona Electric

Bakom ratten finns spakar som kan användas för att bestämma hur mycket energi som återvinns när gaspedalen släpps. Ju mer bilen minskar hastigheten, desto mer energi återvinns. En trevlig detalj här är att fordonsdatorn visar hur många meter extra räckvidd det ger. I praktiken uppmuntrar detta till smartare och därmed mer ekonomisk körning. Delvis tack vare Hyundais erfarenhet av andra elbilar har Kona en effektiv drivlina och den utlovade räckvidden på 500 km är faktiskt möjlig att uppnå i praktiken (beroende på körstil och väderförhållanden, förstås).

Hantering av vägbanan

Hyundai verkar ha glömt en sak: eftersom en elmotor inte ger upphov till något buller eller någon vibration är andra (kör-)ljud desto mer hörbara. Däckljudet är därför mycket tydligt. Detta försämrar den komfort som en elbil i allmänhet erbjuder och ger återigen känslan av att detta "bara" är en SUV i b-segmentet.

På grund av den högre vikten (+/- 300 kg extra) och den annorlunda viktfördelningen var Hyundai tvunget att välja ett helt annat chassi för den elektriska Kona. Därmed uppnåddes det viktigaste målet: Kona Electric har en stabil och säker hantering. Dessutom märks det inte på något sätt att detta är en tung bil. Samtidigt har charmen hos den konventionella Kona gått förlorad. Den senare har en tydlig dynamisk karaktär och erbjuder därför en god dos körglädje, medan Electrics hantering bäst kan beskrivas som "karaktärslös".

Hyundai Kona Electric

Laddning

Eftersom Kona Electric har samma räckvidd som en bensinbil behöver du inte planera resor från en laddningsstation till en annan (som med den första generationens elbilar). De som vill kan "tanka" när det passar, precis som en bensinbil. Detta beror på att Kona Electric inte bara har ett stort batteri, utan också är mästare i snabbladdning.

Tekniken i en elbil avgör hur snabbt batterierna kan laddas. Vissa tillverkare har dragit ner på detta, vilket gör att de kan köra en lång sträcka med ett fullt batteri, men sedan måste ladda så länge att det fortfarande är opraktiskt. Ibland sparar de också genom att inte aktivt kyla eller värma batteriet. Hyundai Kona har ett aktivt konditionerat batteri som oavsett väderförhållanden laddar blixtsnabbt, presterar optimalt och dessutom håller längre än ett "passivt" batteri.

Hyundai Kona Electric

Kona Electric kan som alla andra elbilar laddas hemma, vilket tar längst tid. Genom att välja en offentlig laddningsstation kan 7,2 kWh laddas och då är ett helt tomt batteri fulladdat efter 9,5 timmar. Kona är en av de första elbilarna som redan är redo för den senaste generationens snabbladdare. Med en snabbladdare accepterar Kona effektuttag på upp till 100 kW och sedan laddas batteriet till 80 % på 54 minuter. Perfekt!

Slutsats

Är Hyundai Kona Electric den perfekta bilen? Svaret på den frågan beror på målmarknaden. Priset på en elbil bestäms till stor del av batterierna. Hyundai väljer ett stort batteri och snålar inte heller på batteriteknik eller snabbladdningsmöjligheter. För priset på en Kona Electric kan man därför köpa många större och lyxigare elbilar. De har dock alla kortare räckvidd och/eller sämre snabbladdningsmöjligheter. För att göra valet ännu svårare: Kona Electric styr väldigt annorlunda än den bensindrivna Kona, och tyvärr har den senare en fördel när det gäller körglädje.

Eftersom Hyundai vill erbjuda det bästa av allt är priset logiskt nog högt. För privatpersoner är extrapriset för den elektriska Kona därför knappast återvinningsbart och endast sanna idealister kommer att välja Kona Electric (eller vänta på versionen med mindre batteri). För företagskörare är det bara tilläggsskattesatsen som spelar roll, och den är så låg att Kona Electric är den idealiska bilen för dem.

plus
  • Sublime ljudsystem
  • Framgångsrik design
  • Användbar räckvidd, supersnabb laddning
minus
  • Ljudband som är alltför eftertryckligt hörbara
  • Mindre markfrigång än Kona med förbränningsmotor
  • Mindre dynamisk hantering än Kona med bensinmotor