Publiceringsdatum: 22 februari 2020
Honda e
Biltest

Honda e

Förälskad

Biltest - En look att bli förälskad i. Utrustning som inte lämnar något att önska. Den helelektriska "Honda e" är en riktig förförare! Men för priset på Honda e erbjuder andra märken större elbilar som dessutom har en längre räckvidd. Är Honda e en dyr leksak eller ett genomtänkt koncept?

Ett genomtänkt koncept ligger säkert bakom Honda e. Enligt Honda är det i staden som elbilar är lösningen. Särskilt i staden är avgaserna skadliga för en stor grupp människor. Och det är just i staden som bilarna förbrukar mest. Dessutom körs korta sträckor i staden, och där är elbilens begränsade räckvidd inget problem. Honda hävdar att elbilar som kör långa sträckor släpar med sig så många batterier att en del av energin slösas bort på att bära batterier. För långväga resor erbjuder Honda därför en vätgasdriven bil.

Honda e

Rymden

En kompakt bil är mest praktisk i staden, vilket är anledningen till att e har kompakta mått. Med eldrift och när bilen används i staden kommer den bokstavligen närmare människor, vilket är anledningen till att Honda har valt att ha ett avväpnande utseende, precis som man gjorde med roboten Asimo. För att göra e både attraktiv och lämplig för långvarig användning är interiören inredd som ett vardagsrum. Varma toner har valts och klädsel från bilindustrin har ersatts av klädselväv. Träet på instrumentbrädan är äkta trä, inte imitation. Tack vare den här inredningen känns e inte som framtidens bil, men den känns som det finaste som är möjligt med dagens toppmoderna teknik.

Honda e
Honda e

Det finns gott om plats i fronten. I baksätet är det märkbart att passagerarna måste sitta med benen högt upp, men annars är utrymmet i baksätet mycket anständigt för en bil av den här storleken. Bagageluckan är mycket liten (171 liter) och en del av den tas också upp av en laddkabel. Utrymmet räcker precis till för två vagnar.

Utrustning

När det gäller utrustning erbjuder e helt enkelt all den teknik som finns i omlopp. Den har aldrig sparat på enklare versioner, utan har alltid valt det bästa. Mest karakteristisk är instrumentpanelen, som helt och hållet består av skärmar. Honda utnyttjar maximalt de möjligheter som detta ger. Alla vanliga funktioner kan fritt delas in i block, och föraren väljer själv vad som ska visas var och hur. För att undvika att knappar hamnar utom räckhåll för föraren kan innehållet i den vänstra och den högra skärmen enkelt bytas ut. I praktiken visar sig detta också vara mycket bekvämt för passagerarna: de kan nu själva använda infotainmentsystemet utan att distrahera föraren.

Mycket modernt är den konstgjorda intelligenta assistenten. Genom att säga "okej Honda" visas ett glatt ansikte på skärmen och fritt formulerade kommandon kan ges. Dessa inkluderar styrning av bilen, men även begäran om uppgifter om väder, trafik och internet (e kan till och med knappa in skämt!). Hondas assistent går längre än andra tillverkares assistenter genom att den även accepterar följdfrågor. Efter att ha frågat efter restauranger i närheten kan den till exempel fråga "Vilken har gratis parkering?" utan att upprepa den första frågan. Tack vare "over the air-uppdateringar" kommer denna assistent och andra funktioner gradvis att bli mer sofistikerade.

Honda e

Speciellt är också att e har digitala ytterspeglar, vars bild visas i instrumentbrädans yttersta hörn. Detta ger flera fördelar: luftmotståndet minskar (kamerorna har 90 % mindre motståndskraft än glasspeglar), vilket gör bilen tystare och mer ekonomisk. I praktiken används de digitala speglarna snabbt och har en annan fördel: i mörker bländar inte ljuset från andra bilar föraren, vilket gör körningen mindre ansträngande. Inredningsspegeln är av glas, men kan växla till digital display för körning i mörker, så att den inte heller längre bländar.

Kör

Bara att sitta i Honda e känns tack vare den lyckade designen, de fina materialen och den moderna tekniken som en fest som helst aldrig tar slut. När bilen startas är det dock tydligt att festen är kortvarig. Med ett fullt batteri är räckvidden strax under 200 km (officiell räckvidd enligt WLTP-mätning: 222 km). Detta kan dessutom bara uppnås under gynnsamma förhållanden, eftersom testkörningen kördes vid hög temperatur, i låg hastighet och med klimatkontrollsystemet avstängt så mycket som möjligt.

Honda e

Över de 200 km som batteriet erbjuder kan det återigen beskrivas som festligt att köra e-modellen. Detta beror delvis på att föraren har många möjligheter att anpassa bilen efter sina önskemål. Det finns möjlighet att välja mellan normalt och sportigt läge. När det senare väljs är prestandan så bra att den delvis kompenserar för det höga priset. Andra kompakta elbilar med liknande räckvidd kan vara mer ekonomiska, men de är inte lika ivriga (eller tysta!) som e. Också mycket trevligt: beroende på val återvinns mer eller mindre energi när gaspedalen släpps. Om så önskas är det möjligt att köra på en fot och bromsen behövs bara vid nödbromsning.

Laddningen sker via en CCS-kontakt på nosen och kan göras på en snabbladdare med 50 kW (31 minuter från 0 till 80 %). Vid en offentlig laddningspunkt kan laddningen ske med 7,4 kW över en fas på drygt 4 timmar. Laddning vid hemmets uttag (2,3 kW) tar nästan 19 timmar. Under laddningen visas den återstående tiden, men inte den faktiska effekt som tas ut. Inga spel finns tillgängliga för att döda tiden. Specialisten Alpines skärmar och utmärkta ljudsystem kan dock användas för att titta på filmer med Dolby 5.1-ljud.

Honda e

Hantering av vägbanan

Honda e är en bil utan kompromisser. Detsamma gäller för dess hantering. Plattformen för e delas inte med andra Honda-modeller och har inte utvecklats i samarbete med andra tillverkare. Den är helt skräddarsydd för e och det har ett pris. Och det finns fördelar, för än en gång är skillnaden mot andra kompakta elbilar uppenbar.

Batteriernas vikt är inte bara lågt placerad, den är också perfekt fördelad mellan fram- och bakhjulen. Dessutom är fjädringen väl anpassad till bilens vikt (den här lilla bilen väger ett och ett halvt ton!), så e känns sällan överviktig. På dåligt vägunderlag är vikten till och med en fördel; e är mycket mindre studsig samtidigt som den är lika livlig som andra småbilar. Eftersom motorn sitter längst bak och driver bakhjulen kan framhjulen svänga in mycket skarpt, vilket ger en liten vändcirkel (9,2 meter från vägg till vägg). En annan fördel: När bilen accelererar snabbt flyttas bilens vikt naturligt till baksidan och det är då bakhjulsdriften ger mer grepp.

Honda e

Slutsats

Är Honda e en dyr leksak eller ett genomtänkt koncept? Både och! Ja, Honda e är en dyr bil. I skrivande stund är priset 38 500 euro och för den summan erbjuder andra märken en mellanstor SUV med eldrift och nästan dubbelt så stor räckvidd.

Men det är inte det som är poängen! Med e visar Honda att saker och ting kan vara annorlunda. Varför skulle någon köra en SUV om den bilen aldrig går i terräng? Och vad är värdet av en lång körsträcka när man i praktiken alltid kör korta sträckor? Honda e är den ultimata bilen för staden och den förutsättningen har utarbetats till perfektion. Tack vare en skräddarsydd plattform ligger hantering, prestanda och komfort på en betydligt högre nivå än i andra kompakta elbilar.

Utrustningen är inte bara komplett utan även extremt avancerad. På så sätt överträffar Honda till och med premiummärkena vida. Slutligen gör designen och materialvalet Honda e till en bil att bli förälskad i.

plus
  • Lyckad design
  • Utmärkta köregenskaper
  • Särskilt progressivt koncept
minus
  • Ett högt pris
  • Begränsad radie
  • Klimatkontrollsystemet stannar aldrig