Ford Puma Gen-E
Kul
"Gen-E" ser ut som en vanlig Ford Puma, men i själva verket är den förbränningsmotordrivna Puma och den eldrivna Puma två helt olika bilar. För en tid sedan fortsatte Ford att utveckla den bas som Fiesta stod på för en kompakt elektrisk skåpbil. Den plattformen har nu anpassats för Puma Gen-E.

Ändå har Gen-E samma höjd, bredd och längd som den vanliga Puma. Plåten är också i stort sett densamma. Skillnaderna ligger i små spoilers i den främre stötfångaren och en längre bakre spoiler för bättre strömlinjeformning. Gen-E har ett slutet galler eftersom det också förbättrar aerodynamiken och eftersom en elbil behöver mindre kylning.
Utrymme
Eftersom livfullhet och dynamik är så viktigt för Ford väljer märket ett helt annat koncept än andra biltillverkare. Många bilmärken strävar efter att maximera räckvidden för att minska den (oftast obefogade) rädslan för att batterierna ska ta slut. Ford, å andra sidan, väljer ett batteri med relativt liten kapacitet (44 kWh). Detta ger lägre vikt och mer utrymme i kupén.
Det senare återspeglas i den så kallade "gigaboxen". Den bensindrivna Puma har en "megabox" under bagageutrymmet. Förvaringsutrymmet under Gen-E:s lastgolv är så stort att det rymmer flera resväskor! Utrymmet i baksätet är rimligt, det i framsätet är bra. Framstolarnas ryggstöd upplevs dock som för smala runt axelhöjd. Dessutom är sidospeglarna också små och ger alldeles för dålig sikt över bakomvarande trafik.
Utrustning
Med tanke på Gen-E:s ankomst har Puma nyligen fått en uppfräschning och därför är instrumentpanelen modern med stora skärmar. Därför kan mycket information visas samtidigt, vilket kändes som en fördel under provkörningen. Också uppfriskande annorlunda: förutom de vanliga högtalarna i dörrarna har Puma en så kallad "sound bar" ovanpå instrumentbrädan. Därför låter musiken inte från sidorna utan framifrån, vilket är mycket mer naturligt. Ljudet från ljudsystemet kan beskrivas som kommersiellt, med mycket betoning på bas.
De säkerhetsfunktioner som krävs av Europeiska unionen är inte för tätt inställda och kan enkelt stängas av.

Elektrisk bil
Genom att välja en relativt begränsad batterikapacitet sparar Ford mycket vikt, vilket märks omedelbart. Trots motoreffekten på "bara" 168 hk / 290 Nm är Puma Gen-E ivrig, vilket ger livlighet. I standardläge är prestanda redan bra, och i sportläge till och med mycket bra. När det konstgjorda motorljudet är påslaget låter det bara under acceleration. Vid konstant hastighet är Puma Gen-E lika tyst som andra elbilar. Det artificiella motorljudet bidrar därmed till fartkänslan utan att kompromissa med komforten.
Trots sin sportiga prestanda är Puma Gen-E anmärkningsvärt ekonomisk. Detta beror återigen på dess begränsade vikt och goda strömlinjeform. Därmed kan föraren återvinna mycket energi och till och med enpedalskörning är möjlig (tryck ner för acceleration, släpp upp för inbromsning). Fords angivna genomsnittliga förbrukning på 13 kWh per 100 km verkar osannolikt låg, men den kunde faktiskt uppnås under provkörningen under måttliga väderförhållanden på en krävande rutt. Detta gav en räckvidd på 309 km (fabriksspecifikation: 364 km). Detta gör Gen-E ekonomisk inte bara att köpa, utan också att använda.

Väghållning
De flesta elbilar har ungefär samma köregenskaper eftersom de alla har ett stort och tungt batteri som är placerat lågt och centralt. De är därför stabila, godmodiga och bekväma. Ford skiljer sig återigen från mängden med det mindre batteriet, och det är därför Gen-E är ovanligt dynamisk. Samtidigt som Gen-E känns tyngre än den vanliga Puma, känns den också extremt stabil. Detta garanterar gott om grepp i kurvorna, men också komfort i hög hastighet.
Det roliga förstärks av den direkta styrningen och den goda kommunikationen mellan föraren och mekanikerna. Den kommunikativa karaktären och den kapabla fjädringen gör tillsammans Puma Gen-E till en tydlig utmaning att köra. Sportig körning med Puma Gen-E är mycket tillfredsställande, vilket i sin tur inbjuder till ännu snabbare körning. Kort sagt: Ford har lyckats. Ford Puma är den mest dynamiska bilen i sitt segment och det gäller nu även den eldrivna Gen-E.

Slutsats
Är Ford Puma Gen-E lika rolig att köra som versionen med förbränningsmotor? Nej, det är den inte. Ännu roligare! Standard-Puma har en livlig karaktär tack vare ett kapabelt chassi, sofistikerad styrning och relativt lätt konstruktion. Ford följer samma recept för Gen-E. Batteriets låga och centrala tyngdpunkt ger dock ännu mer stabilitet. Elmotorn är ivrig och livlig. Möjligheten att köra med en pedal gör körningen enklare och mer ekonomisk.
Jämfört med andra eldrivna crossovers har Puma Gen-E också en dynamisk karaktär. I processen är Gen-E ekonomisk. Medan utrymmet i baksätet är måttligt är bagageutrymmet med "gigaboxen" faktiskt enormt. Slutligen får Puma Gen-E poäng för sina överskådliga displayer, sitt integritetsvänliga infotainmentsystem och sina genomtänkta reglage. Alla dessa saker tillsammans gör Ford Puma Gen-E roligare att köra.
- Enastående köregenskaper
- Stort bagageutrymme (gigabox)
- Bra prestanda, låg bränsleförbrukning
- Smala ryggstöd i framsätet
- Måttligt utrymme i baksätet
- Obehagligt små ytterbackspeglar