Publiceringsdatum: 27 januari 2020
Ford Puma
Biltest

Ford Puma

Redo för attacken

Biltest - Ford går till attack! Inom en snar framtid kommer Ford att lansera nya modeller med ett starkt engagemang för elektrisk eller delvis elektrisk framdrivning. Den första nya modellen är den passande namnet "Puma". Dess huvudvapen är en ny stil, mildhybridteknik och Fords signaturchassiteknik. Kommer detta rovdjur att lyckas med sin attack?

Namnet "Puma" valdes inte av en slump. För ungefär 20 år sedan fanns det också en Ford Puma. Det var en tredörrars coupé eftersom sportiga modeller var populära på den tiden. Den nya Puma följer den nuvarande trenden och är en "crossover" (personbil med terrängfordonspåverkan). Ford valde namnet Puma igen eftersom man redan hade namnet i huset och eftersom båda bilarna kännetecknas av strålkastare som sitter ovanpå motorhuven.

Ford Puma

Till skillnad från crossovers från andra märken väljer Ford mycket mjukare linjer. Detta gör Puma minst lika intressant och attraktiv att titta på, utan att Ford behöver ta till extrema linjer eller extravaganta utseenden.

Utrymme och utrustning

Ford har i högre grad än andra märken satsat på praktiska egenskaper. Som med de flesta bilar av den här storleken är utrymmet i baksätet precis tillräckligt för stora vuxna. Utrymmet framtill är bra, med reservation för att det valfria panoramaglastaket kommer på stor bekostnad av huvudutrymmet. Det är märkbart att förarsätet är mycket mer justerbart i höjdled än passagerarsätet. Detta beror på att föremål som vanligtvis finns i bagageutrymmet (däckreparationssats, varningstriangel etc.) kan hittas under passagerarsätet i Puma. Detta har två fördelar: i nödsituationer är de omedelbart till hands och det gav konstruktörerna friheten att införa den så kallade "megaboxen".

Ford Puma
Ford Puma

Megaboxen är ett extra förvaringsutrymme på 80 liter under golvet. Det kan jämföras med till exempel två rejäla ryggsäckar. Detta extra lastutrymme är tillverkat av lättstädad plast och har en egen dräneringskanal (användbart efter transport av blöta stövlar, växter etc.). Det vanliga bagageutrymmet har en regelbunden form (ljudsystemets subwoofer är integrerad i sidoväggen), så det kan användas maximalt. Den bakre hyllan är flexibel och behöver därför inte tas bort vid något överdimensionerad last. Mycket speciellt för en bil i det här segmentet: Puma kan fås med en elektriskt manövrerad baklucka.

När det gäller utrustning erbjuder Puma allt som man kan förvänta sig av en modern bil i den här prisklassen. Infotainmentsystemet är snyggt gjort, med stöd för Apple Carplay och Android Auto. I stället för en traditionell hastighetsmätare och varvräknare har Puma en stor display bakom ratten. Därmed drar Ford full nytta av de möjligheter som denna display erbjuder: beroende på vilket körläge som valts (ekonomiskt, sportigt, normalt osv.) anpassas layouten. Inom denna kan föraren fortfarande välja att få mer eller mindre information.

Det valfria premium-ljudsystemet B&O låter betydligt bättre än ett standardljudsystem, men mindre än premium-ljudsystem från andra märken. När det gäller förarassistenter är Puma modern och säker. Om de lyxigare varianterna väljs finns till och med funktioner som sätesvärme och massage tillgängliga.

Ford Puma

Motorer

Alla nya modeller som Ford lanserar inom den närmaste framtiden är elektriska eller åtminstone delvis eldrivna. Eftersom Puma är en av de mest ekonomiska nya modellerna har man valt den enklaste formen av eldrift: "mildhybrid". Detta är ett system som omvandlar rörelseenergi till elektricitet under inbromsning och frihjul (dvs. inte laddning från en kontakt). Motorn stängs automatiskt av när bilen stannar och den "fria" elen används sedan för att starta den igen när bilen kör vidare. Ännu viktigare är att den milda hybriden kan ge en "gratis" boost i situationer där motorn måste arbeta hårt.

Den milda hybridtekniken kombineras med en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor som levererar 125 hk/170 Nm eller 155 hk/190 Nm beroende på vilken version du väljer. Skillnaden ligger i turbo, kompression, graden av stöd från elmotorn och motorstyrningen.

Ford Puma

Först kördes varianten med 155 hk. Eftersom elmotorn hjälper till även vid låga varvtal rör sig Puma lätt. Därefter är prestandan hos denna starkaste motor en besvikelse. Det beror på att växlingsindikatorn föreslår att man ska hålla varvtalet runt 2 000 varv per minut. Då är endast lite kraft tillgänglig och motorn brummar som om varvtalet är för lågt; många förare växlar då intuitivt till en lägre växel. Det är först när gaspedalen trycks ned med bestämdhet och varvtalet stiger över 3 500 varv per minut som Puma visar sina tänder. Då är Puma direkt ivrig, snabb och till och med spännande.

Den 125 hk starka Puma har en helt annan karaktär. Kraften fördelas över ett mycket bredare varvtalsområde, vilket ger mer lugn och smidighet. Dessutom: när man ber om mer är även denna basvariant livlig och smidig. Företräde ges därför åt 125 hk-versionen.

Ford Puma

På en krävande rutt (berg, stadstrafik och kraftigt regn) uppgick testförbrukningen med den 125 hk starka Puma till 6,4 liter per 100 km. Den 155 hk starka versionen förbrukade en halv liter mer per 100 km. Jämfört med liknande bilar på en liknande sträcka är detta hyfsat, men med hybriddrift bör man förvänta sig en lägre bränsleförbrukning.

Hantering av vägbanan

Tekniskt sett är Puma baserad på Ford Fiesta, men Puma känns som en helt annan bil. Detta beror inte bara på den enklare instegsställningen och det högre sätet, utan även på känslan bakom ratten. Puma känns mycket större och framför allt bredare. Detta beror på att Puma är högre än Fiesta och för att ändå få en stabil hantering kompenserar Puma den extra höjden med extra bredd. På så sätt känns Puma stark och solid, som om bilen gjuts av ett enda block.

Tack vare den starka karossen, den stora spårvidden, den nya styrväxeln och Fords expertis inom hantering kör Puma utmärkt. Genom ratten känner föraren perfekt vad som händer under framhjulen. Samtidigt är det också tydligt vad bilen är kapabel till, vilket ger stor sinnesro. Puma lämpar sig därför lika lätt för en tur till snabbköpet som för en spännande resa genom bergen. För ännu mer äventyr finns ett "trial"-läge som trots avsaknaden av fyrhjulsdrift ändå lämpar sig för körning i lätt terräng.

Ford Puma

Slutsats

Ford går till attack och det första resultatet är den helt nya Puma. Puma är en kompakt crossover, vilket innebär att Ford kastar sig in i ett av de mest trafikerade segmenten på marknaden. Lyckligtvis lyckas Puma skilja sig väl från sina många konkurrenter. Designen är attraktiv och spännande, utan att gå till ytterligheter. Det inre utrymmet är genomsnittligt, men tack vare det smart utformade bagageutrymmet och "megaboxen" ligger Puma ändå över genomsnittet när det gäller funktionalitet.

Ford utmärker sig också genom att använda "mild-hybrid"-teknik. Detta ska minska bränsleförbrukningen och öka komforten, men tyvärr märks inte mycket i praktiken av denna elektriska assistans. Motorerna har ett irriterande brummande vid låga varvtal, vilket intuitivt får föraren att köra i en lägre växel än nödvändigt och därmed förbruka mer. Av de två motorerna är 155 hk-versionen utan tvekan den starkaste, men 125 hk-versionen erbjuder mer tystnad och mjukhet. Hanteringen är utan tvekan Pumas starkaste sida: den är enastående. Puma har inte bara en utmärkt hantering, den erbjuder också en körglädje som ligger över genomsnittet. Som sådan är denna första attack från Ford definitivt framgångsrik.

plus
  • Utmärkta köregenskaper
  • Modern, komplett utrustning
  • Funktionellt över genomsnittet
minus
  • Rastlöst beteende 155 hk motor
  • Brummande ljud vid låga varvtal
  • Effekten av mild-hybridtekniken låg