Ford F150 Lightning
Odjuret från utlandet
Det räcker med en titt på F150 för att förstå varför denna modell inte är till salu i Europa: det är en pickup. Sådana fordon används här bara av enstaka skogsmästare eller byggnadsarbetare som behöver ett öppet utrymme för last som inte får plats i en skåpbil.
De få pickuper som finns i Europa är redan stora. Men F150 är mycket större och därför nästan oöverskådlig på europeiska vägar. Med en längd på nästan 6 (!) meter stod testföraren mellan alltid inför ett val när han skulle parkera: antingen ta upp flera platser eller sticka ut rejält och hindra trafiken. Med en höjd på 2 meter får F150 inte plats i alla garage och förarna måste vara uppmärksamma på höjdbegränsningar som om detta vore en lastbil.
Tillverkad för Amerika
Men i USA anses F150 vara en mycket vanlig bil, även för familjer och affärsresenärer. Och för de gigantiska yttre dimensionerna får ägarna mycket tillbaka. För att ta sig in krävs en rejäl klättring. Efter det väntar en kupé som är rymligare än den största europeiska SUV:n. Faktum är att framsätet är så överdimensionerat att även stora vuxna spontant känner sig små. För att understryka hur stor F150 är: Pedalerna är justerbara för att undvika att mindre förare inte kan nå dem!
När du tar plats bakom ratten har du utsikt över en enorm motorhuv och får automatiskt en känsla av makt och till och med oövervinnlighet. I ett land där folk inte har någon större tilltro till politiken eller polisen och det därför är "var och en för sig själv", är detta en värdefull egenskap. Plötsligt blir det tydligt varför F150 är så populär i Amerika!
Utrymmet i baksätet är större än i någon stor SUV eller MPV i Europa. Om baksätet inte behövs kan det enkelt fällas ihop för att ge plats för t.ex. verktyg. Om inte ens allt detta är tillräckligt finns ytterligare ett lastutrymme under den främre luckan. Och det är återigen större än bagageutrymmet i den största europeiska bilen.
Detta skulle redan göra F150 till en enormt rymlig och praktisk bil, men i själva verket har bara hälften av den fått sitt namn! Bakom hytten finns ett öppet utrymme. På grund av bilens höjd kan det endast nås med hjälp av en hopfällbar stege. Bredvid lastgolvet finns uttag (110 volt) för att t.ex. driva elektriska verktyg. Bilen kan också användas som arbetsbänk, eftersom lastningsrampen innehåller mätstänger. Naturligtvis har man inte glömt bort belysning för arbete på natten.
Utrustning
F150 känner inte till något om blygsamhet och därför finns det ingen minimalistiskt utformad instrumentpanel här. Trots att F150 använder samma centrala display som Ford Mustang MACH-E är instrumentbrädan fortfarande fylld av knappar, spakar och paneler. Funktionaliteten går därför en hel del längre än vanligt. F150 erbjuder till exempel alla tänkbara funktioner för terrängkörning och för att "överleva" inne i bilen. Till exempel kan spaken till den automatiska växellådan fällas upp (elektriskt), vilket skapar ett bord mellan de två framsätena. Naturligtvis finns det också uttag i kupén för att ansluta hushållsapparater.
Det inbyggda navigationssystemet kan visa en karta över Europa, men känner inte till något land vid namn. Det ser ut som en amerikan! Mycket europeiskt är det sofistikerade ljudet från B&O-ljudsystemet.
Elbil
Anledningen till att detta enda exemplar av Ford F150 kommer till Europa är införandet av en eldriven version: F150 Lightning. Eftersom F150 är Fords mest sålda modell kommer ny batteriteknik att användas först i denna, vilket Ford Europa gärna vill ge en smakstart på. De nya cellerna är lättare än tidigare, vilket gör batteriet mindre tungt. I och med detta kan batteriet laddas och laddas ur snabbare. Det förstnämnda är användbart för snabbladdning på långa resor, det sistnämnda ger mycket kraft för att prestera.
Ford har utnyttjat hela längden på F150 för batterier. Därför har den "long range"-version som körs här ett batteri med en kapacitet på hela 130 kWh. Det räcker inte bara för en räckvidd på över 500 km, utan även för att driva tre hem i tre dagar. Enligt Ford är det sistnämnda det avgörande argumentet för många köpare att byta till eldrift.
Och för att köparna inte ska sakna prestandan hos sin "V8 big block" har Ford gett F150 Lightning en rejäl kraftfullhet. Varje F150 Lightning levereras med två motorer (en på framaxeln och en på bakaxeln). Dessa tillsammans i testbilen står för 580 hk och inte mindre än 1 050 Nm vridmoment. Lika viktigt är att batteriet kan leverera den enorma mängd energi som behövs för att generera denna motoreffekt i ett svep. Namnet "Lightning" valdes inte för ingenting!
När du trampar på gaspedalen reagerar F150 genom att omedelbart höja nosen och köra med brutal kraft. Till och med vid mellanliggande accelerationer är elmotorerna som släggor. Under accelerationen ändras siffrorna på den digitala hastighetsmätaren så snabbt att de knappt går att läsa! Samtidigt är det svårt att förstå att en så stor och tung bil (3 ton) kan vara så snabb. Och ändå är detta bara början!
Det finns faktiskt ett sportläge. Då går F150 Lightning från blixtsnabb till osannolikt brutal. Nu är svaret på gaspedalen ännu mer aggressivt, och alla fyra hjulen snurrar regelbundet eftersom motorkraften är för överväldigande! Det borde därför inte komma som någon överraskning att den elektriska F150 är snabbare än till och med den snabbaste versionen med förbränningsmotor.
Vid inbromsning dyker denna stora struktur djupt ner i fjädrarna, och även om det inte gör hanteringen någon tjänst, gör det upplevelsen ännu mer spektakulär. Genom att växelvis trycka brutalt på broms- och kraftpedalerna kan föraren till och med få F150 att dansa! Trots att F150 Lightning lyckades fullständigt fängsla den normalt sett lugna testföraren, stannade förbrukningen på 27 kW per 100 km. Det är högt, men ganska hyggligt med tanke på bilens prestanda och storlek. Vi förbiser bekvämt det faktum att F150 Lightning knappast kan laddas i Europa på grund av sin avvikande laddningskontakt.
Hantering av vägbanan
Det är inte bara vid acceleration och bromsning som F150 dyker in i fjädrarna. Även vid kurvtagning lutar F150 Lightning som en riktig amerikan. Detta verkar först vara ett problem, men med tanke på den enorma bredden, de gigantiska hjulen och den låga tyngdpunkten bidrar det i praktiken bara till spänningen. Även när man medvetet tänjer på gränserna förblir F150 Lightning stabil under mycket lång tid.
F150 har en sista talang: terrängkörning. Och även det är något som den här amerikanen gör annorlunda än vanligt. På grund av storleken på den här pickupen verkar backarna mindre än i andra bilar. Dess vikt är tillräcklig för att först krossa hinder och, om det verkligen inte finns något annat sätt, klättra uppför dem. I terrängläget erbjuder F150 difflocks som gör att endast ett hjul kan greppa för att hålla sig i gång. Även i terräng ger F150 Lightning därför en stor känsla av oövervinnlighet. Kanske är detta inte berättigat överallt, men de europeiska slätterna erbjöd knappast någon utmaning för denna amerikan.
Inte till salu
För dem som vill köpa F150 Lightning väntar dåliga nyheter. I Amerika överträffar försäljningen alla förväntningar och denna elektriska pickup är därför helt slutsåld. Det finns nu till och med en livlig handel med "produktionsplatser", så att de som är villiga att betala betydligt extra utöver priset på 90 000 dollar kan få tag på sin F150 snabbare.
Marknaden för pickup trucks är mycket liten i Europa, och för den europeiska marknaden erbjuder Ford Ranger. Delvis av denna anledning levereras F150 inte i Europa och det finns inga konkreta planer på att göra det. Efter en del påtryckningar meddelar dock Ford Europa att man inte helt utesluter att någonsin importera en liten serie F150 Lightning om efterfrågan i hemlandet har passerat sin topp.
Slutsats
Under en dags körning av Ford F150 Lightning dök känslor av maktbegär och storhetsvansinne upp som den normalt fogliga testföraren inte visste att han hade! Ford F150 är extremt stor, oöverträffat mångsidig, exceptionellt rymlig, makalöst snabb och därför till synes oövervinnelig. Det kan verka väldigt trevligt, men det återspeglar också väl vad F150 Lightning faktiskt är: en banbrytande lösning på ett problem som ingen har. I alla fall inte i Europa. Även som ultimat leksak är F150 knappast eftertraktad eftersom bilen är ohanterligt stor på våra vägar.
Det är därför logiskt att F150 inte säljs i Europa. Ändå var provkörningen vettig, för eftersom F150 är så populär i Amerika valde Ford denna modell som den första att ha den senaste generationens eldrift. Jämfört med den tidigare generationen är batterierna lättare, starkare och snabbare att ladda. Det är faktiskt mycket vettigt, och därför kommer den tekniken snart till Fords europeiska modeller.
- Mycket snabbt
- Bekväm och lyxig
- överväldigande stor och rymlig
- Obehagligt stor i Europa
- Amerikansk kontakt, svårt att ladda i Europa