Publiceringsdatum: 9 augusti 2007
Fiat 500
Biltest

Fiat 500

Ögongodis

Biltest - Fiat hoppades att den nya 500-modellen skulle bli en försäljningsframgång. Men verkligheten överträffar till och med de största förväntningarna. Den storslagna presentationen av Fiat 500 i Italien utgjorde startskottet för en oerhörd försäljningssuccé. Nu är bilen tillgänglig för ett första, omfattande test. Men är nya Fiat 500 verkligen så bra, eller bygger försäljningsframgångarna på nostalgin i namnet?

Mitt på motorvägen tvärbromsar en bil. Fönstret hissas ned och en liten mobiltelefon sticks ut genom fönstret. Föraren har sett en Fiat 500 och vill absolut ta ett foto på den. I bilköer möts testföraren ofta av välvilliga blickar och "tummen upp". På en bensinstation lämnar till och med en av de anställda kassan för att ta sig en titt på vår Fiat 500. Kort sagt, nya Fiat 500 faller publiken i smaken.

Nostalgi

Men det är inte bara karossens utformning som gör detta till en kul bil. Den nya Fiat 500 är ett bra exempel på hur man kan bygga vidare på gamla framgångar. Men det är inte allt. Fiat låter köparen skräddarsy och sammanställa sin egen 500 in i minsta detalj.

Vår testbil pryds av en Italiensk flagga som täcker hela motorhuven och taket. De italienska färgerna finns också vid körriktningsvisarna och till och med på golvmattorna. Instrumentpanelen och dörrpanelerna har samma bruna färgton som stolarna i halvläder. Köparen kan till och med välja utseende på trycket som pryder tändningsnyckeln.

Fiat 500
Fiat 500

Modernism

Även om bilen är mycket lik föregångaren till det yttre, har Fiat nöjt sig med att skapa en retrokänsla vid utformningen av kupéinredningen. Instrumentpanelens utformning är helt olik den ursprungliga 500-modellen och känslan är också en annan. Naturligtvis är det möjligt att komma närmare originalet med klassiska 60-talsfärger och motiv. Testbilen uppfyller dock önskemålen hos den moderna människan. Klimatanläggning, elektriska fönsterhissar och en färddator finns på plats.

Som tillval kan bilen utrustas med "Blue & Me". Detta system kopplar mobiltelefonen och MP3-spelaren till bilen. Telefon och bil hittar varandra lätt med Bluetooth, och sedan kan man manövrera mobiltelefonen med talade kommandon (på svenska!). Datorn läser också upp inkomna SMS-meddelanden.

Men systemet går inte att ansluta till iPod. "Blue & Me" har utvecklats av Microsoft och företaget vill inte ha något att göra med produkter från konkurrenten Apple. Men det är inga problem att spela MP3-filer lagrade på ett USB-minne eller CD. Ljudkvaliteten i anläggningen är faktiskt riktigt bra för en bil i detta segment.

Rymd

Innan Fiat 500 lanserades, ryktades det om att det skulle bli en tresitsig bil. Ryktet var falskt, det är en vanlig fyrsitsig modell. Fram är utrymmet riktigt bra, till och med för långa förare. Däremot märker man snart att stolarna sitter ganska högt. Och den utlovade justeringen av stolshöjden innebär i praktiken bara att sittdynans lutning ändras. Ratten kan bara justeras i höjdled, rattens avstånd till föraren är däremot fast. Utrymmet i baksätet är begränsat, barn till ungefär 150 centimeter har tillräckligt med plats.

Förvaringsutrymmena i kupén är begränsade. De få fack som finns är små och går inte att stänga. Mugghållarna är till och med bara lämpliga för små burkar och koppar. Bagageutrymmet är däremot djupt och väl tilltaget (185 liter).

„Innan Fiat 500 lanserades, ryktades det om att det skulle bli en tresitsig bil“
Fiat 500

Sport

Enligt förväntan är bilens formgivning fulländad, men det viktigaste är ändå köregenskaperna. Under huven har testbilen en fyrcylindrig 1,4 liters bensinmotor som ger 100 hk. Det är dubbelt så många cylindrar som i den nostalgiska modellen och flera gånger högre effekt! Men den nya generationen är betydligt större och tyngre, och därför betyder det inte att man tagit i i överkant.

Tvärt om, till en början reagerar bilen trögt på gaspedalen. Håller Fiat några av de hundra hästarna inlåsta i stallet? Fiat 500 tar sig framåt, även om det är med viss tvekan.

Som tur är finns det en lösning i form av en "Sport"-knapp. I "Sport"-läge reagerar motorn mycket snabbare på gasen och motorn ger betydligt bättre prestanda. I detta läge är motorvägskörning inga problem. 120 km/u är ett behagligt tempo, men det går att köra fortare än så. Men den toppfart på 182 km/h som Fiat uppger är bara möjlig i nedförsbacke och rejäl medvind. Tack vare den sjätte växeln är Fiat 500 mycket bränslesnål och dessutom ovanligt tyst för en bil i sin klass.

Stadsbil

I stadstrafik är den här bilen som fisken i vattnet. Här känns Fiat 500 smidig och pigg. Men var försiktig vid farthinder, fronten är mycket låg. Medan Fiat förser vissa bilar med löjligt små speglar av estetiska skäl, har Fiat 500 härligt stora backspeglar. Speglarna ger mycket bra uppsikt över bilen och det som sker omkring den och redan efter några kvarter är man helt hemmastadd i Fiat 500.

Och det beror delvis på styrningen. I normalläge är bilen mycket lätt att styra, och det är naturligtvis behagligt i stadstrafik. I "Sport"-läget ökar vägkänslan i ratten vilket gör bilen stabilare på motorväg. Chassit är styvt och detta bidrar till den utmärkta väghållningen (läs: säkerhet). Liksom den berömda föregångaren är nya Fiat 500 mycket smidig och kvick.

Fiat 500

Slutsats

Det råder inget tvivel: reinkarnationen av Fiat 500 faller alla i smaken. Bilen får otroligt mycket uppmärksamhet. Jag har aldrig tidigare känt mig så populär. Så snart man stannar till kommer andra trafikanter fram och berömmer bilen. Alla vill fotografera, provsitta och naturligtvis veta om den snygga bilen är rolig att köra också.

Nu när bilen är tillgänglig för längre test, har vi också fått ett svar på den frågan. Fiat 500 har bättre köregenskaper än de flesta andra småbilar. Den 1,4 liters bensinmotor som satt i bilen är smidigare och snålare än konkurrenternas motorer. Väghållningen är utmärkt, bromsarna är mycket bra och styrningen är knivskarp. Och när det är förpackat på detta attraktiva sätt, förtjänar Fiat 500 att bli en försäljningsframgång (Ivo Kroone).

plus
  • Smidig och snål
  • Utmärkta köregenskaper
  • Grundmurad image, fantastisk formgivning
minus
  • Begränsat utrymme där bak
  • Få förvaringsutrymmen i kupén
  • Bältena går inte att ställa in i höjdled