Publiceringsdatum: 29 november 2020
Fiat 500 Electric
Biltest

Fiat 500 Electric

Vann på karaktär

Biltest - Det har alltid funnits en skillnad mellan en Fiat 500 och en vanlig småbil. Fiat 500 har inga överlägsna specifikationer eller banbrytande teknik. Vad 500:an gör är att göra saker och ting roligare. Det gäller allt från utseendet till hanteringen. Nu är det dags för Fiat "500 e". Är den elektriska Fiat 500 roligare än vilken elbil som helst?

Titta på bilderna och svaret är genast klart: ja! Fiat 500 e har det ikoniska utseendet från alla tidigare generationer, men har utvecklats vidare in i nutiden. Strålkastarna är halvt nedsänkta i motorhuven och ger tillsammans med den högt upphöjda nosen med sluten grill en tuff och självsäker look. Kurvan i den nedre stötfångaren bildar ett grin som ger det glada intrycket som är karakteristiskt för 500. En smart detalj är dörrhandtagen, som är infällda i dörrarna utan komplicerad teknik.

Fiat 500 Electric

Tack vare sitt nya utseende verkar 500 e mycket större än tidigare, men i själva verket är bilen bara 6 cm längre och bredare än den tidigare generationen. Den senare fortsätter att säljas vid sidan av denna elversion tills vidare, eftersom man inte överallt har kommit lika långt med eldrift som i Västeuropa.

Utrustning

Det är inte bara på utsidan som 500:an har gjort ett språng i tiden, även interiören har blivit mycket modernare. Trots en nästan minimalistisk design, med endast en central display och ett fåtal reglage, har 500:ans lekfulla karaktär bevarats. Till exempel smälter karossens färg in i instrumentbrädans övre del och instrumentbrädan omfamnas av en fräck båge längst ner.

Fiat 500 Electric
Fiat 500 Electric

Allt detta ser inte bara bra ut på 500:an, det är också mycket mer praktiskt att använda (utrymme) och logiskt att använda (ergonomi). En växelspak har tagits bort. 500 e styrs med enkla knappar för "framåt", "bakåt" och "parkering". Det finns inga klockor bakom ratten, utan istället en bildskärm. Fiat utnyttjar detta på ett bra sätt genom att erbjuda olika layouter där olika saker står i centrum varje gång (navigering, bränsleförbrukning eller hastighet).

Fiat är inte bara sent ute med att introducera en helt elektrisk bil, Fiat har också legat efter när det gäller infotainment och halv-självkörande funktioner under lång tid. Men det tar man igen med 500 e! Den toppspecificerade versionen som körs här har ett modernt infotainmentsystem med stöd för Apple CarPlay, Android Auto och induktionsladdning. Förarassistansen omfattar blinda vinkeln-avkänning, adaptiv farthållare och automatisk bromsning vid fara. Med en app kan föraren kommunicera med bilen på distans. Detta är till exempel meningsfullt för att övervaka laddningsprocessen eller för att kyla eller värma kabinen före en körning utan att påverka laddningen i batteriet.

Rymden

Liksom för den tidigare 500:an är sätet relativt högt. Även med sätet i det lägsta läget letade testföraren upprepade gånger, men utan resultat, efter ett sätt att sänka sätet. Lyckligtvis är ratten tillräckligt justerbar för att ändå uppnå en bra sittställning. På långa sträckor märks det att sätena är ganska "platta" och därför inte stöder kroppen optimalt. Också olyckligt: nackstöden är helt enkelt inte tillräckligt höga för att garantera säkerheten för långa förare. Alla säten är klädda i ett material som utvinns ur plastavfall från havet. Detta tyg är behagligt att känna på och ser dessutom så attraktivt ut att det lyfter hela interiören till en högre nivå.

Fiat 500 Electric

Med tanke på bilens storlek kommer det inte som någon överraskning att både det bakre utrymmet och bagageutrymmet är litet. Med en tillmötesgående förare och medförare är det möjligt att köra korta sträckor med fyra personer, men det är inte bekvämt. I bagageutrymmet finns en laddkabel i ett snyggt skydd (så att bagageutrymmet inte blir smutsigt om kabeln gör det). Under golvet har man gjort plats för en laddkabel som kan användas för att ladda vid uttaget hemma.

Elektrisk körning

500 e finns med ett standardbatteri (24 kWh) och en standardelektromotor (94 hk) eller med ett extra starkt batteri (42 kWh) och en extra stark elmotor (118 hk). Om man väljer den förstnämnda är 500 e mycket konkurrenskraftigt prissatt, vilket gör den knappt dyrare än liknande bensindrivna bilar. Ändå är kostnaden per kilometer mycket lägre. Med detta sänker Fiat tröskeln till eldrift, och det är just med denna version som Fiat kan åstadkomma samma revolution som med 1957 års arketypiska modell.

Fiat 500 Electric

Testbilen är dock den version som har det starka batteriet, den starka elmotorn, den mest omfattande utrustningen och till och med en cabriolet. Detta kommer med en rejäl prislapp, men ändå är driftskostnaderna mycket lägre än för en bil med förbränningsmotor. Att testbilen är utrustad med den kraftfulla motorn är ganska märkbart: 500 e är livlig och till och med vicesnabbt snabb, som bara en elbil kan vara. Detta gäller inte bara sprinten från stillastående, även från 100 till 120 km/h är 500 e snabb. Eftersom prestandan levereras i tystnad ger den en överlägsen känsla jämfört med en bil som bara kan göra det brölande och brölande.

En annan fördel med eldrift är möjligheten att köra med en enda pedal, och 500 e erbjuder den möjligheten. När "range mode" väljs håller bilen tillbaka kraftigt när man släpper gaspedalen. Då omvandlas kinetisk energi till elektricitet, vilket sparar kraft. Till skillnad från andra elbilar kan du i 500 e inte ställa in hur kraftigt den håller tillbaka när den släpper gaspedalen, men standardinställningen är lyckligtvis inte mycket att klaga på. För användning på motorväg är standardläget det mest behagliga. När man sedan släpper gasen rullar 500 e som en vanlig bil.

Fiat 500 Electric

Med sitt 42 kWh-batteri kan 500 e teoretiskt sett köra 300 km (WLTP-standard). Trots att testkörningen gjordes i låga temperaturer (ogynnsamt för elbilar) och med en lättsinnig körstil (frestelsen var för stor) kunde den utlovade räckvidden uppnås. En körning genom staden tog 15 kWh/100 km. På motorvägen förbrukade testbilen 14,1 kWh/100 km. Laddning kan ske med 11 kW vid en offentlig laddningspunkt och med 85 kW vid en snabbladdare.

Hantering av vägbanan

Körglädjen kommer inte bara från motorn, utan också från hanteringen. På grund av batterierna är elbilar tunga. Med sina 1 400 kg är 500 e verkligen ingen lättviktare, men chassit lyckas dölja detta för det mesta. Endast när man medvetet tar en alldeles för snabb kurva märks det att däcken inte kan tvinga vikten i slutändan till den önskade kursen. Då förlorar 500 e greppet snabbare än en lättare bil och det elektroniska stabilitetssystemet måste ingripa.

I stan är vändcirkeln fin och liten. Därför kan man fortfarande svänga i sista stund. Styrningen är mycket lätt och nästan okänslig, men direkt. Detta ger 500 e en livlig karaktär och den körglädje som 500:an har varit känd för i årtionden!

Fiat 500 Electric

Slutsats

Är den elektriska Fiat 500 roligare än vilken elbil som helst? Ja, utan tvekan. Och precis som de tidigare generationerna gör 500:an det med ett engagerande utseende och en livlig karaktär. Huruvida priset också är "roligare" beror mycket på vilken version man väljer.

Basversionen med standardbatteri och lätt motor slår konkurrenterna med råge. Den enklaste 500 e är inte bara roligare, utan erbjuder också mycket mer bil än nuvarande elbilar med samma prislapp.

När du väljer de mer kraftfulla och rika versionerna minskar skillnaden från det befintliga sortimentet. Jämfört med konkurrenterna erbjuder 500 e liknande teknik (prestanda, räckvidd, laddningsalternativ, utrustning, säkerhet) men återigen mycket mer karaktär.

plus
  • Ikonisk design
  • Smidig och livlig
  • Rik, modern utrustning
minus
  • Små stolar
  • Lätt, livlös kontroll
  • Påträngande meddelanden från navigationssystemet (omkopplingsbart)