DS No8
Trevlig överraskning
Tidigare var DS-modellerna så franska och så fashionabla att de bara tilltalade den äkta frankofilen. Det tog lite tid för utomstående att se charmen. Med No8 är det annorlunda: modellen tilltalar omedelbart och är den första som övertygar om en helt ny generation DS-bilar. Också speciellt: No8 är mer extravagant än DS tidigare modeller, samtidigt som den fortfarande tilltalar en bredare publik.

No8 har sitt ovanliga utseende att tacka för sin grundform. No8 är högre än en traditionell sedan, men lägre än en SUV. I strikt mening är den därför en "crossover", men med en taklinje som en coupé. De stora hjulen och den lilla glasytan ger No8 ett tufft och muskulöst utseende. De upprättstående lamellerna i grillen ger den ett förnämligt utseende som en bil av hög klass.
DS har under flera år arbetat med att ta fram unika kulörer som med rätt nyans och glitter gör linjerna full rättvisa. När man väljer en tvåfärgad lack är det inte bara toppen som är svart och botten av bilen i den valda kulören. Endast mitten av motorhuven har en kontrasterande nyans, ytterkanterna har det inte. Hittills har endast märken i det absoluta toppsegmentet erbjudit något liknande, men genom att färglägga No8 med ett skrivhuvud (dvs. inte en färgspruta) kan DS nu också erbjuda detta.
Tack vare den eleganta dekorationen ser No8 mycket större ut än vad den faktiskt är. Faktum är att No8 är lika stor som en Tesla Model Y eller Ford Mustang MACH-E, men att döma av utseendet ser detta ut som en bil från ett mycket högre segment. Trots detta kostar No8 ungefär lika mycket som de tidigare nämnda konkurrenterna.
Interiör och utrymme
Som vanligt när det gäller DS är interiören ett verkligt konstverk, men även här lyckas No8 tilltala en bredare målgrupp än tidigare. Fyra olika stilar finns tillgängliga: från moderiktigt franskt (mörkblått Alcantara) via klassiskt brittiskt (brunt läder) till modernt och världsligt (grått och blått konstläder). Detta gäller dock inte bara klädseln. Till exempel har dörrpanelerna flera laserskurna högtalargaller som sticker ut som konstverk. Mittunneln har två nivåer, där den övre återigen har ovanliga mönster och verkligen presenterar No8 som en premiumprodukt.
Tack vare att den är byggd över genomsnittet är insteget också något högre än genomsnittet. Framstolarna har endast begränsad höjdjustering och därför är sätet högre än i en sedan och lägre än i en SUV. Rattens diagonala ekrar ser väldigt originella ut, men försvårar en perfekt tio gånger två-position. Sittpositionen och greppet om ratten kräver därför en viss tillvänjning/justering av föraren.

På grund av den låga taklinjen har DS lutat baksätet lite mer än framsätet och därför är utrymmet i baksätet också tillräckligt. På grund av batterierna under golvet är dock utrymmet för baksätespassagerarnas fötter måttligt. Bagagerummet är djupt och brett, men inte högt. Det finns tyvärr inget extra förvaringsutrymme ("frunk") under motorhuven.
Utrustning
Trots den extravaganta designen är ergonomin tankeväckande. DS väljer en tunn display i mitten av instrumentbrädan. Layouten för ljud-, kommunikations- och navigationssystemet har anpassats i enlighet därmed, så mycket information som möjligt visas sida vid sida. Tack vare en länk till ChatGPT har föraren alltid tillgång till en smart assistent. Den som inte vill ha det kan aktivera ett "privacy mode" som tillfälligt stoppar all kommunikation med omvärlden. Och så ska det vara: DS erbjuder funktioner och det är upp till användaren att välja om de ska vara aktiva eller inte.
Självklart är designen av menyerna helt i stil med resten av bilen. En fin detalj här: när färgen på instrumentpanelens belysning ändras, färgas menyerna och "grafiken" på den centrala displayen med den.

Som vanligt när det gäller DS levereras ljudsystemet av den franska specialisten Focal. Ljudet är klart och oklanderligt, så det tröttnar inte lätt (om filter och dynamiskt läge är avstängda).
Elektrisk bil
No8 är tänkt att vara en lyxbil för långa resor. Därför har DS lagt ner mycket arbete på strömlinjeformningen. Detta ger mindre körljud och lägre bränsleförbrukning. Även delar som verkar dekorativa, som strålkastarnas ovanliga form och de väl tilltagna hjulhusen, bidrar faktiskt till den gynnsamma strömlinjeföringen.
DS erbjuder ett urval av två batterier, för en standard (572 km) eller extra stor (750 km) räckvidd. Det finns också möjlighet att välja mellan framhjulsdrift (245 hk) och fyrhjulsdrift (350 hk). Eftersom No8 är mycket tung, och för att skydda föraren från sig själv, byggs effekten upp gradvis. På papperet är den fyrhjulsdrivna versionen mycket snabbare än den framhjulsdrivna versionen, men i praktiken är skillnaden liten. Den tvåhjulsdrivna versionen känns lättare och är därför att föredra.

Dessutom är förbrukningen för den fyrhjulsdrivna No8 särskilt hög (testförbrukning 22,3 kWh / 100 km) medan den tvåhjulsdrivna versionen är nästan orealistiskt ekonomisk (testförbrukning 14,3 kWh / 100 km). Denna låga förbrukning ger en stor räckvidd (750 km på papper, 645 km i praktiken). På grund av billiga kinesiska motsvarigheter väljer DS 400-voltsteknik. Som ett resultat är batteriet mindre snabbt att ladda (maximalt 160 kW), men priset är konkurrenskraftigt. Enligt Autozine är detta ett smart val, eftersom elbilar i praktiken laddas när de står parkerade under långa perioder och snabbladdning endast behövs vid ovanligt långa resor.
För att ytterligare minska förbrukningen kan föraren i tre steg styra hur mycket No8 bromsar när gaspedalen släpps och därmed hur mycket energi som återvinns vid inbromsning och utrullning. Dessutom finns ett enpedalsläge tillgängligt. Då räcker det att trycka ner pedalen djupare för att accelerera och släppa den för att bromsa (till stillastående om så önskas). Detta är lätt att dosera i praktiken, så det sker inte på bekostnad av komforten. Mycket smart: även med ett fullt batteri bromsar No8 också på motorn, så responsen på gaspedalen är alltid densamma.
Köragenskaper
I och med No8 erbjuder DS endast elbilar och därför kunde plattformen optimeras för eldrift. Detta återspeglas i strömlinjeformningen, ljudisoleringen, finjusteringen av mekaniken och därmed köregenskaperna. Köregenskaperna är kanske den största överraskningen i den här introduktionen av DS nya flaggskeppsmodell!

Eftersom No8 ser större ut än vad den är, känns bilen förvånansvärt smidig. Samtidigt väljer DS att inte dölja bilens höga vikt. No8 känns tung (den fyrhjulsdrivna versionen mer än den tvåhjulsdrivna versionen) och inbjuder därför definitivt inte till sportig körning. Tvärtom, när elektroniken kan göra sitt jobb (fri sikt för kameran som läser av vägbanan / måttlig hastighet) gör No8 körningen enkel och det ger den överlägsna känslan som kommer med en bil som denna.
Slutsats
Att lära känna DS No8 var en trevlig överraskning. Den nya flaggskeppsmodellen från DS Automobiles ser inte bara extraordinär ut, utan överträffar även förväntningarna med sina andra egenskaper. Eftersom No8 ser mycket större och mer ståtlig ut än den är, är denna crossover oväntat smidig. Ändå väljer DS uttryckligen tystnad och komfort. No8 är mycket tyst, kör lätt och har en enorm räckvidd, vilket ger en överlägsen känsla.
Tack vare den speciella designen av exteriören och interiören har passagerarna alltid den privilegierade känslan av att köra något speciellt. Jämfört med tidigare modeller är No8 mer mogen, mer raffinerad och samtidigt ännu mer elegant. No8 är mindre fransk än tidigare och mer världslig för att tilltala en bredare målgrupp än bara frankofiler.
Tack vare genomtänkt design när det gäller teknik är priset konkurrenskraftigt. Detta gör att No8 kan konkurrera med både tyska premiummärken och kinesiska nykomlingar.
- Extremt bekväm
- Utmärkande utseende
- Konkurrenskraftigt pris
- Obekväm hållning bakom ratten
- Känns tung (särskilt AWD-versionen)
- Mycket hög förbrukning i den fyrhjulsdrivna versionen