Publiceringsdatum: 27 februari 2022
DS 9
Biltest

DS 9

Snabbt och lyxigt

Biltest - DS har ett tydligt uppdrag: att bryta dominansen inom lyxsegmentet. Huvudvapnet i den kampen är flaggskeppsmodellen DS 9. Redan efter en första introduktion stod det klart att DS 9 erbjuder alla kvaliteter som andra lyxiga resebilar har, men med en unik fransk känsla. Ändå är det inte tillräckligt för DS! Därför finns det nu även en extra sportig version: "DS 9 E-Tense 360 4x4".

9:an är DS flaggskepp och modellen visar stolt upp det! Detta är inte en äventyrlig SUV eller en förklädd familjebil, utan en värdig, traditionell sedan. Detta gör det också tydligt vilket syfte DS har i åtanke med 9:an. Den här bilen är tänkt för att klara mycket långa sträckor med maximal komfort. Tack vare sin mycket långa hjulbas kan DS 9 till och med användas som en bil med chaufför.

DS 9

Stil

Den stora skillnaden mot dagens utbud ligger i stilen. DS 9 är helt och hållet fransk och det märks särskilt tydligt i designen. De flesta lyxsedaner har rena linjer och ett affärsmässigt, självsäkert utseende. Även 9:an har ett självsäkert utseende, men den stora fransmannen har det tack vare eleganta linjer och förfining. Dessutom har man tagit vederbörlig hänsyn till dess familjehistoria, eftersom detaljer från Citroen DS (1956 - 1975) återkommer i den här inkarnationen. Det bästa exemplet är de bakre blinkers som sitter i fönsterpelaren högt upp bredvid bakrutan.

Invändigt är DS 9 en riktig kokong av fransk charm. I vissa versioner kan det extravaganta franska "o la la"-innehållet vara för högt. Den något dämpade "Performace Line" kommer därför att tilltala den genomsnittliga europeiska köparen mest. Men även då är DS 9 olik något annat. Där det är möjligt har triangelmönster återkommit, särskilda material, färger eller ytbehandlingar använts. Den teknik som används för sömmarna kommer till exempel från modebranschen för att uppnå en unik accent.

DS 9
DS 9

Tack vare den tidigare nämnda långa hjulbasen (289 cm) är utrymmet i baksätet generöst. För att göra vistelsen i baksätet så behaglig som möjligt finns här ett särskilt klimatkontrollsystem. De bakre sätena är utrustade med sätesvärme och massagefunktioner. På grund av surfplattornas och mobiltelefonernas popularitet har DS inga skärmar i baksätet på tillvalslistan; de skulle vara föråldrade år 2022. På särskild begäran kan dock en fransk specialist leverera ett kylskåp eller en bar i baksätet. Framstolarna är stora och väljusterbara, vilket gör föraren bekväm även på långa sträckor.

Utrustning

All uppmärksamhet på designen går ibland ut över logiken. Vid första mötet tar det därför ett tag att hitta de nödvändiga kontrollerna. Fönsterna styrs till exempel med knappar på mittkonsolen, justeringen av ytterspeglarna sker nästan under ratten och knappen för att starta motorn finns i mitten ovanpå instrumentbrädan. Både displayen bakom ratten och den för infotainmentsystemet fortsätter stilen med trianglar. Allt ser därför vackert ut, men fungerar inte alltid logiskt. Dessutom är alla animationer och överlagringar vackra, men också tidskrävande.

DS 9

Utrustningen är komplett och modern, med en nattseende kamera och ett Focal-ljudsystem som förtjänar ett särskilt omnämnande. De olika förarassistenterna uppfattas däremot mindre positivt. Tillsammans med en skrämmande hög ringklocka dök ett "varning"-meddelande upp flera gånger under provkörningen. Elektroniken angav dock aldrig vad som var fel. Ett föremål på vägbanan? Hastighetsreglering? Platt däck?

E-Tense 360 4x4

Anledningen till att vi återigen ger oss ut på vägarna med DS 9 kort efter den första lanseringen är att en sportigare version har introducerats. Teamet "DS Performace", som hittills bara har sysslat med DS:s motorsportverksamhet, har ändrat handhavandet. Sålunda har fjädringen sänkts, spårvidden breddats och stötdämparna och dämparna gjorts fastare. Det elektroniska stabilitetssystemet ger större frihet (i sportläge) och de främre bromsarna har blivit starkare.

DS 9

Den största förändringen gäller drivlinan. Precis som alla andra DS 9 är "E-Tense 360 4x4" en plug-in hybrid (PHEV) som drivs av en bensinmotor och en elmotor. För den här sportiga versionen har en andra elmotor lagts till för mer kraft (360 hk/520 Nm) och fyrhjulsdrift. Den sistnämnda funktionen är meningsfull vid så höga effektnivåer för att faktiskt kunna utnyttja kraften i en mängd olika förhållanden.

Resultatet av alla ändringar är uppenbart. I sportläget känns denna ståtliga sedan smidigare och lättare än vad utseendet eller de tekniska specifikationerna antyder. Trots vikten (1,9 ton) är väghållningen utmärkt och tack vare den exakta styrningen känner föraren naturligt var gränserna går. När trion av motorer arbetar tillsammans levereras kraften med iver. Den 1,6-liters bensinmotorn spelar då huvudrollen och elmotorerna fungerar som "boosters". Men DS 9 är aldrig vild eller lekfull. Med denna stora bil följer stora prestanda och därför bibehålls alltid en viss värdighet.

Det är först vid bromsningen som DS 9 visar att den fortfarande är en lyxig turistbil och inte en sportbil. Bromsarna är tillräckligt starka för att spontant låsa alla hjul, men det betyder inte att denna tunga sedan stannar omedelbart.

DS 9

E-Tense 250

Som jämförelse kördes även "E-Tense 250", som ersätter den tidigare introducerade "E-Tense 225". Av skillnaden i effekt (250 hk i stället för 225 hk) märks lite eller ingenting i praktiken. Skillnaden mot 360 hk-versionen är stor, men även den "enklaste" DS 9 presterar bra. Eftersom standard-DS 9 inbjuder till en lugn och smidig körstil kunde 64 km köras helt elektriskt. Efter det faller 9:an tillbaka till bensinmotorn och det är ganska märkbart. Från vibrationsfri går drivlinan till vibrationsfattig och från tyst går ljudnivån i kupén till tyst.

Med både "E-Tense 250" och "E-Tense 360 4x4" kördes samma sträcka med samma körstil och med fullt batteri i början. Förutom skillnaden i elektrisk räckvidd var det också skillnaden i förbrukning. För sträckan +/- 150 km krävdes 6,6 liter per 100 km med den snabba versionen. Den "250" behövde 5,6 liter per 100 km för det. Med konsekvent laddning kan förbrukningen dock minskas till noll.

DS 9

Slutsats

DS 9 finns nu även i en extra sportig version med 360 hk plug-in hybriddrift och fyrhjulsdrift. Basversionen levererar nu 250 i stället för 225 hk. När man kör de båda bilarna i direkt följd är skillnaden mellan 360 och 250 överväldigande tydlig. Med "E-Tense 360 4x4" har DS nu en bil som sticker ut inte bara med sin design, utan säkert också med sina köregenskaper. Denna plug-in-hybridbil är seriöst snabb när alla tre (!) motorer förenas, men är faktiskt bland de mest bekväma bilarna i sitt slag när den körs rent elektriskt. Tack vare stora justeringar av fjädringen kommunicerar "360" bättre med föraren, vilket gör upplevelsen mer intensiv.

I "E-Tense 250" ligger tonvikten helt på komfort. Här används chassiteknik för att maximera avståndet mellan den lyxiga kokongen och omvärlden. Hybriddriften ger mer lugn och smidighet än vad en jämförbar bil med enbart en förbränningsmotor kan leverera.

plus
  • Distinkt design
  • Modern, riklig utrustning
  • Bekväm, men också sportig
minus
  • Plötsliga, otydliga varningar om fara
  • Finns inte (ännu) som en 100 % elektrisk bil