DS 9
Personlig som en skräddarsydd kostym
Den viktigaste nyheten är att DS9 inte är en SUV! Och det är en viktig signal: den handlar om lyx och inget annat än lyx. Precis som en modell kommer att visa sig på catwalken i höga klackar snarare än stövlar, är det också logiskt att DS:s flaggskeppsmodell inte är en lyxig SUV. För att ge en teknisk förklaring: en låg bil är tystare på grund av sitt lägre luftmotstånd och mer stabil tack vare sin lägre tyngdpunkt.

Formen är modern och strömlinjeformad, men det som gör en DS riktigt speciell är finishen. Logotypen på nosen sträcker sig till exempel över motorhuven i en kromad linje med ett diamantmönster (som lyxklockor). Precis som på den första (Citroën) DS från 1955 är de bakre blinkers inbyggda i linjen som löper längs taket och slutar vid bakrutan.
Samlingar
När det gäller utrustning och inredning talar DS inte om "versioner" utan om "kollektioner" (som i modebranschen). "Rivoli" (efter en stadsdel i Paris) står för lyx, med livliga färger, mycket läder, speciella sömmar och accenter som används i kläder. Hur detta blir beror dock i hög grad på vilken nyans som väljs. En Rivoli med svart läderinteriör påminner om en tvivelaktig fransk nattklubb, medan testbilen med vinröd interiör verkligen ger en association med den modevärld som DS avser.
För dem som tycker att Rivoli-versionen är för mycket av det goda finns det en "Performance"-version. Denna, med elegant alcantara, tilltalar mer den europeiska köparen, medan de mest extravaganta versionerna främst riktar sig till Kina.
Rymden
Med sin längd på 493 cm ligger DS 9 mellan två segment. DS 9 är större än en genomsnittlig affärsbil (Mercedes-Benz C-klass, Audi A4), men inte lika stor som en riktig limousin (Mercedes-Benz E-klass, Audi A6). Tack vare hjulbasen på knappt 3 meter är det inre utrymmet utmärkt. I baksätet finns det gott om benutrymme. Dessutom kan passagerarsätet enkelt flyttas framåt med en knapp på sidan för att förvandla gott om benutrymme till gott om benutrymme.
Beroende på version finns individuellt reglerad luftkonditionering och säten med massagefunktion i baksätet. Kort sagt, DS ser också 9:an som en möjlig chaufförbil.
Utrustning
Utrustningen är ungefär densamma som i DS andra stora modell: DS 7. Således finns ett modernt ljud-, kommunikations- och navigationssystem vars menyer är lika kreativt och unikt utformade som resten av bilen. Som tillval kan du välja ett ljudsystem från den franska specialisten Focal. Ljudet från detta är kristallklart, vackert fördelat över hela rummet, men diskret.

Ovanlig, men inte mindre användbar, är kameran för mörkerseende. Bilden av denna visas på displayen bakom ratten, som i allmänhet visar hastigheten. Så snart en cyklist, en fotgängare eller ett djur upptäcks visas bilden av nattkameran på ett tydligt sätt. Tjocka röda konturer markerar ytterligare faran. Naturligtvis kan DS 9 hjälpa till med bromsning, styrning och acceleration. Detta är märkbart, men samtidigt så blygsamt att det aldrig upplevs som distraherande.
Kör
DS 9 har en plug-in-hybriddrift som erbjuder 225, 250 eller 360 hk. Först kördes varianten med 225 hk. Tack vare elmotorn rör den sig utan ansträngning, smidigt och naturligtvis viskande tyst. Sedan kan cirka 30 km (48 km enligt broschyren) köras helt elektriskt, varefter bensinmotorn tar över. Med många plug-in hybrider känns detta som en förlust, men DS 9 är nästan lika tyst och elegant.
Så länge körningen är lugn och smidig. När bensinmotorn måste anstränga sig hörs dock ett motorljud, och eftersom detta är en relativt liten motor (2,0-liters fyrcylindrig) ger den inte det djupa ljud som hör till en bil som denna. Prestanda är inte mindre; även "instegsnivån" 225 hk/360 Nm är spänstig och livlig.

Som jämförelse kördes även versionen med 360 hk. Vid låga hastigheter är skillnaden liten, men när gaspedalen trycks in djupare har den sportigare versionen klart mer kraft. När gaspedalen sedan hålls resolut på golvet är denna ståtliga franska bil till och med direkt snabb. Dessutom: varianterna med 225 och 250 hk har framhjulsdrift och är lätta att fresta till hjulspinn. "E-Tense 360" har fyrhjulsdrift och kan därför bättre frigöra sin kraft under varierande förhållanden.
Som för alla andra plug-in-hybrider beror den faktiska förbrukningen på hur ofta bilen laddas. De som laddar var 30-40:e kilometer förbrukar ingen bensin. Ju mindre man laddar, desto högre förbrukning.
Hantering av vägbanan
Den ursprungliga DS från 1950-talet hade sin framgång delvis att tacka för ett unikt fjädringssystem. På grund av komplexiteten och de därmed sammanhängande kostnaderna finns liknande system i dag endast på de allra största och dyraste bilarna. Dessutom används det på mycket tunga (el)bilar, som aktivt kan använda det för att dölja sin (över)vikt.

Men DS hävdar att de kan matcha den komfort som fanns förr i tiden med enklare teknik. DS använder traditionella stålfjädrar, men dessa är justerbara. En dator skannar vägytan framför bilen (endast i "Comfort"-läget). Redan innan en ojämnhet behöver åtgärdas kan fjädringen därför justeras för att på bästa sätt hantera ojämnheter i vägytan. Mycket speciellt: Precis som original-DS har den här moderna varianten också en större spårvidd fram än bak, eftersom detta skulle ge en idealisk kombination mellan stabilitet och smidighet.
I praktiken innebär allt detta en unik balans mellan komfort och kommunikation. Vissa lyxbilar skapar ett sådant avstånd mellan föraren och tekniken att föraren knappt är involverad i körningen. Omvänt gör för mycket kommunikation körningen tröttsam. Det är bara i snabba kurvor som "9:an" missköter sig och då lutar sig på ett ben. I alla andra fall är DS tvärtom storslagen, kompetent och stabil. På så sätt beter sig DS 9 som en bra butler: den gör livet enklare, men chefen har alltid kontrollen.

Slutsats
Vad är DS kapabel till när det inte finns några begränsningar? Inte mycket mer än vad märket nu har visat med sina befintliga modeller! Tekniskt sett erbjuder DS 9 inget nytt. Den stora skillnaden är att DS:s tillvägagångssätt kommer till sin rätt mycket bättre i en större modell. Därmed ligger saker som ljudisolering och material på en ännu högre nivå.
Det största mervärdet med DS 9 är dess känsla. En bil av hög kvalitet väljs inte som ett enkelt transportmedel från A till B, utan som en drömbil eller som en statussymbol. När det gäller klädsel, utseende och image har DS 9 mycket att erbjuda. Tekniskt sett är DS 9 inte sämre än konkurrenterna, men stilen är helt annorlunda och tilltalar därför en ny målgrupp. Kort sagt: om DS passar, bär den!
- Mycket bekväm
- Distinkt design
- Rik, modern utrustning
- Finns inte (ännu) som en 100 % elektrisk bil
- Kan inte automatiskt fördela energin i batteriet optimalt över rutten