DS 4
Förförisk fransman
Förförelse börjar med utseendet. Och för att öka chanserna till framgång finns DS 4 i två versioner. Den vanliga "4" är en traditionell hatchback, men med en extravagant design. Skarpa linjer, ovanliga former och uttalade accenter ger ett unikt utseende.

För att svara på den stora efterfrågan på SUV:er finns DS 4 även som "Cross" (ej avbildad här). Denna har en mer äventyrlig karaktär tack vare mer framträdande stötfångare, stötfångare runt om och takräcken. Oavsett vilken version som väljs har båda versionerna samma mått, teknik och markfrigång. "Cross" är alltså begränsad till en annan trimning.
Utrymme och utrustning
På insidan erbjuder DS ett urval av miljöer, uppkallade efter Paris stadsdelar. Skillnaden ligger inte bara i utrustningsnivån utan även i inredningen, materialval och färgpalett. Jämfört med de andra DS-modellerna är interiören mindre extravagant utformad, så att en större grupp kommer att känna sig bekväm i bilen.
Ändå är kopplingen till modevärlden uppenbar tack vare sömmarna, de dekorativa elementen och detaljrikedomen. Knapparna för att öppna och stänga sidofönstren är till exempel integrerade i dörrpanelens linjer, så att de inte blir en störande faktor utan snarare en prydnad. Instrumentbrädans luftventiler är dolda bakom knapparna, så att de inte stör linjerna. Den enda miss: för att justera volymen på radion finns två fysiska knappar, medan temperaturen endast kan ställas in via displayen.
Utrymmet i fronten är bra. Eftersom mycket är justerbart kan förare med olika längd hitta en bra sittställning. Tack vare den relativt stora hjulbasen är utrymmet i baksätet över genomsnittet, även om detta beror på typen av framsäten. Bagageluckan plågas av en rejäl lyfttröskel, men är också över genomsnittet för en bil i det här segmentet.
För att hålla löftet om "premium" kvalitet är varje DS 4 rikligt utrustad. Alla de lyx- och säkerhetsfunktioner som DS har till hands finns även i denna mellanstora modell! Detta inkluderar mindre vanliga saker som glas med ljudisolering, en extra stor head-up-display, adaptiva strålkastare och en nattkamera. Endast ett baksäte med massagefunktion och värme är reserverat för toppmodellen DS 9. DS 4 är till och med den första DS som har det nya infotainmentsystemet "Iris", som gör att du själv kan ordna skärmar och menyer. En rolig detalj: för att bokstavligen och bildligt talat sätta tonen har navigationssystemet en något högdragen röst.

Redaktörens favorit är Focal-ljudsystemet. DS är inte det enda märket som samarbetar med denna franska högtalarexpert, men det är det enda som levererar den överlägsna "Electra"-linjen i bilen. Ljudet är klart men varmt, kraftfullt men aldrig tröttsamt och framför allt mycket musikaliskt. För att uttrycka det ännu tydligare: DS 4 har det bästa ljudsystemet i sin klass!
Köregenskaper
DS 4 bygger på samma plattform som de större DS 7 och DS 9, men i en kortare version. DS 4 delar alltså inte teknik med Citroën C4 eller Opel Astra, som kommer från samma moderbolag. Plattformen gör också att "4" kan särskilja sig med sina köregenskaper.
Här väljer DS att förädla. Styrningen är lätt men exakt. På samma sätt tillåter bromsarna en exakt dosering. På grund av denna förfining lämpar sig DS 4 för lugn och nästan ståtlig körning. I läget "Comfort" läser en kamera av vägytan och fjädringen anpassar sig blixtsnabbt till förändrade förhållanden. Förvänta dig dock inga mirakel av detta. "Active Scan Support" lyckas göra skarpa kanter något mindre skarpa, men är inte lika effektiv som (den mycket dyrare) luftfjädringen. När DS 4 styrs
skarpare är den smidig och livlig. Detta beror delvis på dess relativt låga vikt.

Bensin
För närvarande finns DS 4 endast med bensin- och hybridmotorer, vilket gör bilen mycket lättare än de nu mer testade helelektriska bilarna. En helelektrisk version planeras för 2024.
I det här testet kördes först bensinmotorn med 225 hk. Liksom alla andra versioner har den en automatlåda som standard. Denna starkaste bensinmotor på prislistan är tyst och kraftfull, vilket återigen gör DS 4 lämplig för både ståtliga och bekväma resor och sportiga överdrifter. Drivkraften kommer dock inte med någon form av elektrisk assistans. Under en provkörning på en enkel bana (platt, låga hastigheter, lugnt väder) uppmätte DS 4 därför en förbrukning på 6,8 liter per 100 km, vilket är för högt för en bil som denna.

Plug-in hybrid
När man sedan övergår till e-TENSE känns det som ett språng framåt i tiden. Under de första 55 km är e-TENSE betydligt tystare, mjukare och snabbare än den vanliga bensinmotorn. I fullt elektriskt läge beter sig den här plug-in hybriden ändå inte som en full eldriven bil. För att spara utrymme är elmotorn inbyggd i växellådan, vilket gör att även i elektriskt läge avbryts accelerationen av växling. För dem som är vana vid elbilar (som i allmänhet inte har någon växellåda) känns detta onaturligt. Oavsett vilken motor som väljs är DS 4 mycket tyst upp till cirka 110 km/h, men över det ökar körljudet snabbt.
Tyvärr kan e-TENSE inte automatiskt fördela den tillgängliga energin över enheten. Som regel kör den elektriskt tills batteriet är slut, sedan växlar elektroniken till hybridläge där båda motorerna kompletterar varandra. Detta samarbete är tyst, smidigt och ryckfritt, men det skulle vara smartare att använda information från navigationssystemet för att köra elektriskt i stan och använda bensinmotorn på motorvägen. I avsaknad av en elektronisk hjärna valde testföraren själv de rätta tillfällena för att köra el eller tvärtom bensin. Detta resulterade i en förbrukning på 3,9 liter per 100 km på samma sträcka som den första testbilen. Så DS 4 lyckas inte bara vända blickar med sitt utseende, utan tilltalar också sinnet med låga driftskostnader.

Slutsats
Övertygar DS nya mellanstora bil med egenskaper som ligger över genomsnittet? Ja, definitivt! DS 4 lyckas övertyga med förfining, både när det gäller design och köregenskaper. Tack vare sin typiskt franska design lyckas DS förföra kunder som inte känner sig hemma i andra märkens "premium"-modeller.
Även när man bedömer DS 4 enbart utifrån förnuftet lyckas den övertyga. DS 4 är ett snäpp större än andra mellanklassbilar och utnyttjar detta genom att erbjuda lite mer bagageutrymme och benutrymme i baksätet. Oavsett vald trimnivå är utrustningen riklig och modern. Med sin kombination av kraft, prestanda och förbrukning ligger plug-in-hybriden över genomsnittet och fullbordar förförelsen.
- Rik, modern utrustning
- Raffinerat chassi / bra hantering
- Finns som bensin-, hybrid- och elbil
- Säkerhetsbältet är inte justerbart i höjdled
- Temperaturen kan endast ställas in från menyn på skärmen
- Plug-in hybrid kan inte distribuera energi på ett smart sätt över vägen