Besök Yaris-fabriken
10 miljoner skålar
Toyota Yaris är utformad för den europeiska marknaden och tillverkas också i Europa. Därför har Toyota en fabrik i Valenciennes i Frankrike, cirka 20 kilometer från den belgiska gränsen. Den platsen valdes eftersom norra Frankrike traditionellt sett har haft mycket industri, vilket gör att kunskap och arbetskraft finns tillgänglig. Valenciennes är dessutom lätt att nå, vilket är viktigt för att leverera råvaror och distribuera bilarna.
Anläggningen är beroende av många leverantörer. De flesta av dem finns i Europa. Om delar kommer från länder utanför Europa, t.ex. från huvudkontoret i Japan, levereras de vanligen med fartyg till Rotterdam. För att spara utsläpp transporteras de sedan till fabriken inte med lastbil utan med järnväg. Eftersom fabriken i Valenciennes endast tillverkar Yaris (och Yaris Cross) är det ett relativt litet komplex med en yta på "bara" 17 hektar och sysselsätter cirka 5 000 personer.
Från stål till stansning
Produktionsprocessen börjar illavarslande. Till och med på långt avstånd hörs maskinernas djupa dunkande. De som kommer närmare kan till och med känna hur marken vibrerar! Utanför finns enorma stålrullar. De väger flera ton vardera och ändå är det "små" stålrullar eftersom denna fabrik endast tillverkar små bilar. Stålet skärs till av maskiner som är stora som hus och stampas sedan i form.
Människor och robotar arbetar sedan tillsammans för att svetsa ihop de formade plåtdelarna. Detta börjar med små delar som en dörr eller baklucka. Successivt sätts delarna ihop och produkten börjar se mer och mer ut som en bil. Till skillnad från till exempel koreanska bilfabriker har denna japanska tillverkare många anställda. Endast transporten av delar genom fabriken är helt automatiserad, vilket är anledningen till att självgående plattformar fulla med delar susar mellan avdelningarna.
Färgen på kaizen
När karosseriet är färdigt går den till lackeringsverkstaden. Där rengörs den först, eftersom smuts under lacken kan orsaka problem senare. Först får chassit en rostskyddsbehandling innan det målas. Nyligen har Toyota utvecklat en teknik som gör att mindre färg sprutas ut under sprutningen och därför hamnar mer färg på plåten, vilket minskar förlusterna. Detta är bra för miljön och sparar råvaror.
När bilen är målad är det dags för tekniken. Trots att Yaris-fabriken bara bygger två modeller är antalet kombinationer av motorer, utrustningsnivåer, tillval och landsspecifika ändringar så stort att produktionsprocessen är minst lika komplex som vid fabriker som bygger flera modeller. På fabriken är det tydligt att se att hybriden är den överlägset vanligaste drivlinan som väljs (90 %).
Det som gör Toyota unik i världen är principen "kaizen", där de anställda ombeds att kontinuerligt tänka med för att förbättra processen. Detta gäller inte bara det egna fabriksgolvet; Toyota-fabriker över hela världen utbyter tips med varandra för att göra arbetet smartare, trevligare eller effektivare.
Från löpande bandet
När mekaniken har monterats och elektroniken installerats är Yaris redo för kvalitetskontroller. På en lång gata med starka lampor inspekteras lacken. Lite senare går bilen in i duschen för att kontrollera att allt är vattentätt. Detta konstgjorda skyfall består faktiskt av regnvatten, eftersom rent dricksvatten inte är en nödvändighet för detta test. Därför samlas regnvatten upp och på så sätt sparar anläggningen mycket vatten. Dessutom används regnvattnet flera gånger för att testa många bilar på läckor.
Vid fabriken i Valenciennes tillverkas en Yaris var 58:e sekund. Totalt tar det 14 timmar från det att den första stålplattan pressas till dess att motorn startas. Därefter rullar bilen av monteringsbandet med egen kraft. En anställd utför sedan de nödvändiga mekaniska kontrollerna, varefter Yaris är redo för de allmänna vägarna.
Slutsats
Med stor ceremoni byggdes den 10-miljonte Toyota Yaris vid fabriken i Valenciennes. Detta är en av de två europeiska fabrikerna där Yaris byggs. Denna fabrik i Frankrike har den största kapaciteten med 300 000 bilar per år. 82 % av de bilar som byggs i Frankrike är avsedda för den europeiska marknaden.
Frankrike arbetar också enligt den japanska kaizen-principen, där de anställda tänker tillsammans för att ständigt förbättra produktionsprocessen. Under årens lopp har detta resulterat i ökad bekvämlighet för dem och i energibesparingar på 59 % på 20 år. Så varje Yaris får en effektiv start för många bränslesnåla mil. 10 miljoner skålar!