Dacia Sandero
Länge leve enkelheten!
Eftersom Dacia inte deltar i all innovation är frågan varför märket bryr sig om att utveckla nya modeller. Om en befintlig modell säljs längre har utvecklingskostnaderna trots allt tjänats in och priset kan sänkas. Så enkelt är det dock inte! Dacia måste trots allt förbli konkurrenskraftig. Dessutom förändras lagstiftningen och alla bilar måste uppfylla nya krav. Därför är det nu dags för den tredje generationen av Dacia Sandero.
Sandero är en kompaktbil som är jämförbar med Renault Clio, Vauxhall Corsa och Toyota Yaris. Sandero är dock mer enkelt fodrad. Sandero ser snygg ut, men drar till sig lite uppmärksamhet och kommer inte lätt att väljas för sina åtråvärda linjer. Dacia handlar inte om prestige utan om funktionalitet. Och det är därför Sandero är en bråkdel större än sina direkta konkurrenter.
Och det innebär extra utrymme i kupén. Utrymmet i framsätet är genomsnittligt, men tack vare den långa hjulbasen är benutrymmet i baksätet strax över genomsnittet. Med stora vuxna i framsätet får ytterligare två vuxna plats i baksätet. Även bagageutrymmet är bara lite större än vanligt. Dörrarna har rejäla förvaringsfack och endast handskfacket är litet.
Utrustning
Sandero är inte bara rymligare än sina konkurrenter, utan framför allt mycket mer prisvärd. Dacia uppnår detta på två sätt. För det första har mycket utelämnats. Däremot kan den nya Sandero utrustas med massor av lyx om så önskas. På så sätt är det upp till köparen att avgöra vad de är villiga att betala för eller inte. Till exempel finns en backkamera, nyckellös ingång, ett komplett klimatkontrollsystem och en elektrisk parkeringsbroms på tillvalslistan. Observera att vissa väsentliga delar också är tillval. Till exempel kräver en djupjusterbar ratt och ett armstöd också extra betalning.
Det andra sättet att hålla priset nere är den enkla utformningen. Dacias tidiga modeller (inklusive Logan) var inte särskilt högkvalitativa. Man använde också föråldrad teknik eller så fungerade saker och ting bara halvt. Resultatet blev att föraren varje dag blev påmind om att han eller hon körde en billig bil. Gradvis blev Dacia bättre på att reducera saker och ting till det väsentliga.
Ett bra exempel är valet av material. Instrumentbrädan pryds inte av trä eller högblanka delar, utan av ett vävt tyg som är mycket mer ekonomiskt och har minst lika mycket karaktär. Testbilen är utrustad med så kallade "Flexwheels" som ser ut som legeringshjul, men som i själva verket är navkapslar. Ett annat exempel gäller klockorna. Dessa ersätts ofta av en display nuförtiden, vilket gör att föraren kan välja vilken information som ska visas hur. Detta är trevligt, men absolut inte nödvändigt. Sandero har därför traditionella analoga klockor med en liten svartvit display emellan för omborddatorn. Detta är minst lika effektivt, men mycket mer ekonomiskt.
För ljud, kommunikation och navigering erbjuder Dacia tre alternativ. Det första är en telefonhållare med USB-anslutning. Om en display väljs kan telefonen anslutas till den med Apple CarPlay eller Android Auto för att fungera som bilens hjärna. Testbilen är utrustad med det tredje alternativet: ett komplett infotainmentsystem som utmärker sig genom sin enkelhet. Designen är elementär, men därför extremt effektiv. Observera att navigationssystemets kartmaterial är begränsat till Västeuropa, hela Europa kräver en extra kostnad.
När tekniken blir allmänt spridd blir den naturligtvis billigare. Det är därför som Sandero nu kan bromsa automatiskt vid fara. En lampa i sidospegeln visar om det finns ett fordon i den döda vinkeln. Antihalkbekämpning och krockkuddar är numera lagstadgade krav, så de är alltid standard.
Kör
Sandero drivs av en 1,0-liters bensinmotor från moderbolaget Renault . Även om Sandero verkligen inte är en bullrig bil är det tydligt hörbart att detta är en trecylindrig motor. Det karakteristiska mullret tränger tydligt in i interiören, men det är inte störande.
Efter start väljs alltid miljöläget. Detta ger Sandero tillräckligt med kraft för att enkelt hålla jämna steg med trafikflödet. När eco-läget är avstängt är gasresponsen betydligt piggare och den 91 hk/160 Nm starka Sandero kan till och med beskrivas som smidig och livlig. Trots att Sandero är utrustad med sex växlar är varvtalet i den högsta växeln relativt högt. 90 km/h innebär 2000 varv per minut och därför är Sandero bara lite mer tröttsam på långa sträckor än dyrare bilar i detta segment.
Sandero har ingen hybridteknik eller ens mildhybridteknik. De viktigaste bränslesparande funktionerna är en växlingsindikator och ett start/stopp-system. På en sträcka med en jämn fördelning av stadstrafik, motorvägar och landsvägar uppgick testförbrukningen till 5,7 liter per 100 km. Det är något mer än fabriksspecifikationen och även mer än dyrare bilar med mer avancerade bränslesparfunktioner.
Hantering av vägbanan
Den nya Sandero står på en helt ny plattform som är robustare och lättare än den tidigare. Dessutom har man valt en mer avancerad fjädring. Följaktligen finns det väldigt lite att klaga på när det gäller hanteringen. På dåliga vägbanor erbjuder Sandero tillräcklig komfort. På fartgupp reagerar bilen bra och endast dess känslighet för sidovindar är något över genomsnittet.
Sandero är inte en bil med skarp styrning, men det är helt enkelt tillverkarens val. När allt kommer omkring handlar Sandero inte om maximal körglädje, utan om maximal funktionalitet. Sandero erbjuder funktionell transport från A till B och gör det fortfarande till ett så vasst pris som möjligt.
Slutsats
Dacia presenterar den tredje generationen av Sandero. Återigen är målet att erbjuda så mycket valuta för pengarna som möjligt. Och i detta lyckas Dacia allt bättre! Detta beror delvis på den framskridande tekniken. Detta gör att Dacia kan erbjuda mer avancerad teknik till ett gammaldags pris. Detta märks på drivningen, chassit och säkerhetsfunktionerna.
Sandero erbjuder nu ett brett utbud av alternativ, vilket gör att köparna själva kan bestämma hur enkel eller lyxig bilen ska vara. Aritmetiken visar att fördelen är störst med enkel utrustning. Ju mer Sandero är uppklädd, desto mindre är fördelen jämfört med andra märken. Å andra sidan är Sandero alltid över genomsnittet när det gäller utrymme, oavsett utrustningsnivå.
Dacias viktigaste tillgång är dock enkelhet. I stället för prestige, prestanda eller innovation väljer Dacia alltid enkelhet. Med det erbjuder Sandero tillräckligt av allt, men till ett mycket lägre pris.
- Exakt rätt nedskärningar
- Mycket värde för pengarna
- Rymlig yta som ligger över genomsnittet
- Litet handskfack
- Högt motorvarvtal i sjätte växeln
- Mindre konkurrenskraftig med fler alternativ