Dacia Jogger Hybrid
Mer för mindre
Dacia börjar bra: Jogger erbjuder faktiskt mycket bil per euro. Jogger är en mellanstor kombi som är byggd i höjdled. Det gör det tydligt att allt handlar om inredningsutrymme. Den uppmärksamme betraktaren kommer också att märka att Jogger har den nya Dacia-logotypen på nosen.
Både på insidan och utsidan är Jogger verkligen inte ful, men allt handlar till övervägande del om utrymme och pris. När vi valde material var fokus alltid på soliditet, inte skönhet. Ändå ger Jogger på intet sätt en bild av en budgetbil där besparingar har gjorts på alla möjliga sätt. Jogger är dock en enkel bil.
Rymden
Utrymmet i fronten är bra. Tack vare sin höga konstruktion är det lätt att komma in i Jogger och den har en något bättre överblick över trafiken än en traditionell halvkombi. Utrymmet i baksätet är utmärkt. Beroende på vald version är Jogger utrustad med ett andra baksäte. Även här kan vuxna sitta bekvämt, vilket gör Jogger unik i sitt slag. Endast gigantiska SUV:er som kostar en multipel av Joggers kan ens närma sig det här utrymmet!
Eftersom alternativ framdrivning beaktades redan i den ursprungliga designen är bagageutrymmet i alla Joggers likadant. I bensindrivna versioner finns ett reservhjul under bagageutrymmet. I gasolversionen är det en gastank och i den här hybridversionen ett batteri (kapacitet: 1,2 kWh).
Utrustning
För det här testet kördes den franska versionen "Expression" och den erbjuder allt som man kan förvänta sig av en modern bil, utan krångel. Det finns till exempel inget klimatkontrollsystem som man kan ställa in önskad temperatur på, utan det finns ett enkelt värme- och luftkonditioneringssystem som måste styras av passagerarna själva. Motorn startas fortfarande genom att sätta in en nyckel i låset och vrida den. Testbilen är utrustad med ett ljud-, kommunikations- och navigationssystem och även detta är bara lite enklare än genomsnittet. Detta upplevdes dock som en fördel eftersom det också gör det enklare att använda.
Två saker sticker ut i interiören: de analoga klockorna bakom ratten har ersatts av en bildskärm och växelspaken i mittkonsolen har ersatts av en växelspak för en automatväxel. Och båda har att göra med hybriddriften! Med flera motorer framme räcker det inte längre med en enda varvräknare, så den har ersatts av en "effektmätare". Förutom en bränslemätare har Jogger hybrid en batterimätare, så att föraren vet vilket bidrag som kan förväntas från elmotorerna.
Hybrid
Observera pluralformen: elmotorer. Detta beror på att Jogger Hybrid drivs av en bensinmotor och två elmotorer. Detta val gjordes uppenbarligen inte för att få maximal prestanda, utan för att det skulle vara effektivare. För att överföra kraften från flera motorer på en axel väljer många tillverkare ett dyrt och komplicerat "planetsystem" som sedan måste kopplas till en steglös växellåda. Renault, Dacias moderbolag, har utvecklat ett billigt alternativ. En liten elmotor placeras i växellådan som tar hänsyn till hastighetsskillnader och eliminerar komplicerad teknik. Ytterligare ett sätt att spara pengar: bensinmotorn har ingen turbo och är tack vare sin tamare natur lättare att kombinera med en elmotor.
Denna hybriddrift, som också finns i Renault Clio och Renault Captur, ger 140 hk. Detta gör den till den starkaste Jogger, den enda motorvarianten med automatisk växellåda och, på pappret, den mest ekonomiska versionen. I praktiken märks det när vilken motor som står för drivningen, men denna skillnad är aldrig störande. Så elmotorn i växellådan gör sitt jobb ordentligt. På vägen märks det att hybridens karaktär skiljer sig från de andra Joggers. Eftersom dessa har en turbomotor bygger de upp sin kraft ivrigt när varvtalet ökar. Som ett resultat av detta känns de snabbare än vad de faktiskt är. Hybriden å andra sidan rör sig distinkt smidigt och har en storslagenare karaktär.
I det här testet kördes en krävande sträcka med berg, stadstrafik och motorvägar. Trots detta kunde den utlovade förbrukningen på 5 liter per 100 km inte bara uppnås, utan till och med förbättras! Detta tack vare Joggers helt elektriska körning i stadstrafik som ligger över genomsnittet. Efter en dryg timmes stadskörning visade färddatorn 3,5 liter per 100 km. Först efter att ha kört en lång sträcka i hög hastighet på motorvägen steg slutförbrukningen till 4,7 liter per 100 km.
Hantering av vägbanan
Jogger är tänkt som en familjebil och har ingen tydlig hantering. Det här är en bil som nästan tar bort sig själv, som en hushållsapparat som gör sitt jobb utan krångel. Samma sak gäller för hybridbilen, men det finns en skillnad mot de versioner som endast innehåller förbränning. Batteriet (och möjligen den tredje sätesraden!) gör Jogger märkbart tyngre. Men det ger också en ståtligare hantering och kan därför till och med förklaras som en fördel!
Slutsats
Erbjuder Dacia Jogger Hybrid mer för mindre? Ja och nej. Den negativa delen: extrapriset för hybriddriften är rejält. Detta skulle redan göra det svårt att räkna hem den extra investeringen. Jogger finns dock även tillgänglig med gasol, vilket gör att tipping pointet blir ännu högre. Dessutom är dragvikten mycket lägre än med konventionella motorer.
Det finns positiva förändringar i gengäld: hybridbilen erbjuder faktiskt mycket mer komfort än den vanliga Joggern. Detta är tack vare den automatiska växellådan, den lätthet med vilken bilen presterar och därmed tystnaden på vägen. Hybriddriften påverkar inte heller utrymmet, som är och förblir enastående. Kort sagt: Jogger Hybrid erbjuder visserligen mer för mindre, men mer utrymme och mer komfort för mindre pengar.
- Lågt pris
- Mycket rymlig
- Hybriddrift ger ökad komfort och lägre förbrukning
- Låg dragvikt
- Märkbart tyngre än standard Jogger
- Merkostnader som knappt kan ersättas