Cupra Born
Mer spänning
Sportighet börjar med utseendet. Born (uppkallad efter ett trendigt område i Barcelona) är inte en tvåsitsig coupé, men den är tydligt utformad som en elbil från första skissen. Den korta motorhuven, det stora passagerarutrymmet och den något höga byggnaden (för att rymma ett batteri i botten) visar det.
Detta är standard för elbilar. Cupra är verkligen annorlunda tack vare sina linjer, eftersom Born har en kraftig statur med en skarp näsa och linjer som pekar fram. Born utstrålar alltså fart även när den står stilla! Taket är i en kontrastfärg som får karossen att verka lägre. Ett mönster på C-stolpen sammanflätar de två halvorna på ett optiskt sätt.
Rymden
Om denna layout ser bekant ut är det korrekt eftersom Cupra Born delar plattformen med Volkswagen ID.3. Detta är särskilt tydligt inuti, eftersom instrumentpanelen i båda bilarna har samma layout och samma displayer (små ovanpå rattstången, stora centralt på instrumentpanelen). En skillnad finns i sätena, eftersom Cupra alltid tillhandahåller sportstolar eller till och med skopstolar. De sistnämnda erbjuder extra sidostöd samtidigt som de är tillräckligt bekväma för intensiv daglig användning.
Born har naturligtvis en extravagant dekoration. Det gäller valet av material, färger och mönster. Som ett resultat av detta känner sig passagerarna alltid privilegierade och Born är intressant även utan att köra fort. Ett roligt faktum: det mjuka tyget i bucketsätena består av återvunnen plast från den spanska fiskeindustrin.
Utrustning
Eftersom Cupra Born delar teknik med Volkswagen ID.3 har båda bilarna i stort sett samma utrustning. Ljud-, kommunikations- och navigationssystemet liknar det som finns i de andra Volkswagen- och Seat-modellerna, men Cupra ger det sin egen design. Den smarta assistenten lyssnar nu på kodordet "Hola, Hola" (även om den också svarade på en hel del liknande klingande termer under testerna). Precis som den mellanstora elektriska Volkswagen kan Cupra också utrustas med en head-up display som visar information för föraren som "svävar" framför bilen i förarens synfält.
Cupra är unik för valet av ljudsystem. Standardljudanläggningen utmärker sig redan genom sin stora dynamik och är därför alltid redo för en fest. Det valfria systemet från Beats-audio tillför mer klarhet och musikalitet, vilket gör det mer njutbart vid långvarig användning.
Ingångsnivå
Cupra Born kommer att finnas tillgänglig med tre olika batterier och två olika motorer. För det här testet kördes först den mest tama versionen: batteriet på 58 kWh och elmotorn på 150 hk. Den är mjuk, tyst och smidig men skiljer sig inte mycket från andra elbilar (och ID.3 som den delar teknik med). Under testet kunde den lätt köra 300 km med fullt batteri, vilket är den bästa balansen mellan pris, vikt och användbarhet i praktiken.
Bortsett från ett något fastare chassi skiljer sig Born dock knappast från andra elbilar och övertygar inte som en sportbil eller ens som en sportig bil. Eller för att uttrycka det mer rakt på sak: I basversionen är Cupra Born inget annat än en snyggt uppklädd Volkswagen ID.3 för ett mycket rimligt tilläggspris.
Toppmodell
För att verkligen uppleva vad Born kan och vad Cupra står för måste man välja den mest kraftfulla varianten med den mest omfattande utrustningen. Den erbjuder så mycket avancerad teknik att Born omedelbart ger känslan av att köra en bil av en ny generation.
De kraftfullare versionerna har dessutom ett starkare batteri (77 kWh), bredare däck, större fälgar och progressiv styrning. Även om batteriet alltid är inbyggt i golvet, vilket garanterar en låg och central tyngdpunkt, är den övre versionen mycket bättre balanserad. Som ett resultat av detta märker föraren omedelbart att Born är extremt kapabel och utmanas naturligtvis att dra nytta av detta. Detta är mycket tillfredsställande och därför utmanar Born dig ständigt att göra mer!
En av Borns viktiga egenskaper är att denna elbil lyckas dölja sin höga vikt. Detta gäller dock inte när man bromsar! Redan efter några fasta bromsningar förändras känslan i bromspedalen. Överlag är bromsarna till en början bitande och alerta, men ju mer man leker med bilen, desto hårdare kämpar bromsarna. För fullständighetens skull: Detta är oberoende av eventuell energiåtervinning under inbromsning.
Även vid lugn körning märks det att 204 hk/310 Nm-versionen har mer reserv och reagerar mycket mer alert på gasen. Detta gör Born livligare och bidrar också till dess sportiga karaktär. Skillnaden mot basversionen är särskilt märkbar i höga hastigheter, eftersom den starkaste Born även över 100 km/h fortfarande har en överväldigande reserv till hands. Som om det inte vore nog kan Born kortvarigt leverera 20 kW extra effekt, vilket ger mer spänning än en vanlig elbil.
Slutsats
Att bygga en sportig elbil är en stor utmaning. Elbilar har till sin natur redan en låg tyngdpunkt, starka motorer och till och med bakhjulsdrift. Stora batterier och snabbladdning gör det enkelt och bekymmersfritt att resa långa sträckor. Så ribban är hög, och eftersom Cupras moderbolag erbjuder en bil som använder samma teknik (Volkswagen ID.3) är det ännu svårare att förbättra den. När man väljer basversionen är Cupra därför inget annat än en originellt uppklädd bil, men Born erbjuder inte mer sportighet än liknande bilar med samma prislapp.
När du väljer en stark och lyxig version av Born kan Cupra faktiskt stå ut väldigt bra. Då blir passagerarna bortskämda med modern teknik som gör körningen inte bara intressantare utan också säkrare och enklare. Cupra Born är extremt kapabel tack vare ett modifierat chassi (fälgar, däck, styrning, körhöjd) och när dessa möjligheter tas i anspråk ger den mycket glädje. Tack vare en kraftfull elmotor (med tillfällig "boost") ger Born också den spännande prestanda som Cupra står för.
- Mycket körglädje
- Lång räckvidd, snabbladdning
- Lågt inköpspris, lågt pris per kilometer
- Otillräcklig sportighet i grundutförandet
- Bromsar som inte är konstruerade för intensiv användning