Cupra Ateca
En bra start är halva slaget
Cupra verkar ha valt den mest olämpliga tidpunkten för att presentera sig som ett sportbilsverk. Delbilar ersätter bilägande, så allt färre människor investerar i en drömbil längre. Samtidigt är elbilar på väg att erövra marknaden och en rykande, vrålande sportbil är föråldrad. Dessutom är den första Cupra inte en låg, strömlinjeformad sportbil, utan en SUV.
Och det är just det som är meningen med Cupra! Just för att visa att saker och ting kan vara annorlunda väljer Cupra en SUV som sin första modell. En mer praktisk poäng: Seat Leon kommer snart att ersättas av en ny modell och Ateca var helt enkelt den första nya modellen som väntade på en Cupra-variant. När det gäller drivlinan var de första Cupra-prototyperna (för användning på banan) elbilar. Det är av praktiska skäl som denna första Cupra fortfarande drivs av en förbränningsmotor. Cupra väntar på elektrisk teknik från moderbolaget Volkswagen, men för att inte onödigtvis försena introduktionen av märket kommer de första Cupras att drivas av en bensinmotor.
Prestanda
Och vilken motor! Under motorhuven finns en 2,0-liters fyrcylindrig motor som utvecklar inte mindre än 300 hk/400 Nm. Den kraften överförs till alla fyra hjulen via en sjuväxlad automatisk växellåda med dubbelkoppling. Kraftenheten andas ut genom fyra avgasrör. Kort sagt: Cupra erbjuder allt som Seats motorsportavdelning har att erbjuda.
I det så kallade komfortläget kör Cupra Ateca som en helt vanlig SUV. Det är märkbart att motorn alltid har en betydande reserv, eftersom det finns gott om vridmoment nästan oavsett varvtal. Ändå är bilen aldrig aggressiv eller utmanande, till och med körljudet är blygsamt. Cupra Ateca kan därför användas dagligen som en vanlig, bekväm familjebil.
Karaktären förändras när du väljer Sport-läget, eller ett steg längre: Cupra-läget. Då blir responsen på gaspedalen mer direkt, ljudet från avgasrören hörs vid växling och det krävs mycket självkontroll för att inte använda varje fri bit asfalt för att accelerera till max. Genom att använda "launch control" (välj Cupra-läget, sätt halkbekämpningen i sportläget, bromsa ordentligt, trampa på gasen med full gas, känn hur kraften byggs upp och släpp bromsen) kan vem som helst njuta av sprinten 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Tack vare fyrhjulsdriften sker denna övning utan hjulspinn och bilen accelererar rakt fram. 100 km/h är dock bara början på det roliga och även långt över det fortsätter Ateca att accelerera ivrigt och närmar sig ibland horisonten skrämmande snabbt.
På grund av det höga sätet är upplevelsen annorlunda än i en snabb hatchback. Det höga sätet ger å ena sidan en stor känsla av kraft, men ger samtidigt en mindre intensiv fartkänsla. Detta gör Cupra Ateca varken bättre eller sämre än en snabb hatchback, utan helt enkelt annorlunda. På grund av den höga byggnaden överstiger Atecas bränsleförbrukning den för en traditionell låg bil: räkna med 10 liter per 100 km vid normal användning.
Hantering av vägbanan
På grund av den höga byggnaden och det höga sätet är körningen också annorlunda än vanligt. Jämfört med en Seat Ateca har Cupra Ateca en 10 mm lägre kaross. Tack vare den variabla dämpningen är Cupra Ateca bekväm eller tvärtom kvick. Även när fjädringen och styrningen är på topp lutar Ateca något i snabba kurvor. För en SUV är dock hanteringen förstklassig. När Ateca styrs med fast hand är bilen ivrig och det är mycket tillfredsställande att köra snabbt.
Det är alltid tydligt vad som händer under hjulen. Även fyrhjulsdriften gör sitt jobb medvetet och mindre subtilt än i en lyxbil för att ge bästa möjliga kommunikation mellan bil och förare. De som är mindre självsäkra kan därför helt enkelt "lyssna" på mekaniken och successivt bygga upp tempot.
Som tillval kan Ateca utrustas med bromsar från Brembo. Med dessa är känslan i bromspedalen måttlig, men när man bromsar hårt är bromskraften utmärkt. Brembo-bromsar är dessutom mindre benägna att drabbas av "fading"; de kan användas intensivt utan att bromskraften minskar. Sportstolarna (tillval) ger välbehövligt extra sidostöd, men är samtidigt tillräckligt bekväma för att klara långa sträckor. Eftersom skålsätena inte har något hårt skal baktill (vilket vanligtvis är fallet) bibehålls benutrymmet baktill.
Utrustning
Tack vare den enorma motoreffekten och den utmärkta väghållningen övertygar Cupra Ateca som en sportig modell. För att göra bilen exklusivt, erbjuder Cupra en unik klädsel. Ateca visar mer djärvhet än en sportig tysk, har mer flair än en snabb japansk och är mer extravagant än de Seats som den ersätter.
Naturligtvis har den alla de lyx- och säkerhetssystem som finns i Seat Ateca. Tänk på 360-graders kameror, elektrisk baklucka, ett modernt infotainmentsystem och en bildskärm i stället för traditionella klockor (hastighetsmätare och varvräknare). Som det anstår en sportbil kan en varvräknare visas centralt, med en digital hastighetsvisning i centrum. Bordsdatorn är utökad med information om turbotryck, oljetemperatur och till och med en g-kraftmätare; särskilt den sistnämnda inbjuder starkt till viljestark körning...
Naturligtvis har säkerheten inte glömts bort. Cupra Ateca har alla vanliga halv-självkörningsfunktioner, så föraren kan räkna med datorhjälp när det verkligen behövs. Dessutom erbjuder Ateca de nödvändiga funktionerna för att underlätta terrängkörning, eftersom den här allroundbilen också klarar sig mycket bra i terräng.
Slutsats
Är det nya varumärket Cupra en tillgång? Efter en intensiv provkörning med Ateca är svaret på den frågan ett rungande "ja". Cupra Ateca är annorlunda genom att välja en SUV i stället för en hatchback och det ger en annorlunda upplevelse. På så sätt blir trimningen unikt spansk. I framtiden planerar Cupra att erbjuda eldrivna sportbilar, men denna första modell har fortfarande en förbränningsmotor. Den förbränningsmotorn lämnar lite att önska: Ateca är spännande snabb när det är tillåtet och annars alltid lika bekväm som en genomsnittlig SUV.
Det unika konceptet garanterar också att Cupra Ateca inte har någon riktig konkurrens för tillfället. Andra snabba SUV:er är mycket dyrare, medan "hot hatches" erbjuder mindre funktionalitet. Kort sagt: Ateca gjorde ett gott intryck som Cupras första modell, eftersom dess motorsportavdelning gav en utmärkt utgångspunkt för det nya varumärket.
- Mycket körglädje
- Särskiljningsförmåga
- Lika bekväm och funktionell som en vanlig SUV
- Hög konsumtion
- Inga gasfjädrar under motorhuven
- Teknik nästan identisk med Seat Cupra-modellerna