Citroen C4
Komfort 2.0
Av utseendet att döma är svaret på den frågan fortfarande oklart. De tidigare nämnda modellerna var trots allt alla högklassiga bilar och C4 är bara en mellanstor bil med en genomsnittlig prislapp. Citroëns verkliga nya flaggskeppsmodell är i själva verket "9:an" från systermärket DS.
Med en mer traditionellt utformad modell hos DS har Citroën råd med större frihet. C4 har därför en hög axellinje och stora hjul, vilket ger den nya modellen något som liknar en SUV. Samtidigt har karossens grundform kopierats från sina illustra föregångare. C4 är varken en hatchback eller en sedan, utan något däremellan. I detaljerna kan man till och med känna igen de klassiska modellerna, som t.ex. knäcken vid XM:s bakdörr.
Rymden
På grund av sin något högre konstruktion har C4 också en något högre ingång än vanligt. Därefter "landar" passagerarna i säten som är tillverkade av två material: ett mjukt tyg som ger komfort, med ett fast material under för att ge form. Även de som inte har någon förståelse för bilar eller ergonomi kommer omedelbart att märka att Citroën har lagt ner mycket arbete på sittkomfort. Förvänta dig dock inte ett längdjusterbart säte eller variabel bredd; det är för dyrt för en bil i det här segmentet.
Utrymmet i baksätet är tillräckligt, men inte mer än så. Särskilt den lutande taklinjen ger måttligt utrymme för huvudet i baksätet. De låga nackstöden är i detta avseende mer hindrande än praktiska.
Bagageluckan är över genomsnittet, men är definitivt inte den största i det här segmentet. Mycket tilltalande är de många förvaringsutrymmena i kupén, inklusive en praktisk låda ovanför handskfacket där till exempel en surfplatta kan förvaras. Genom att sedan lägga den i ett skydd som utvecklats av Citroën kan den säkert användas av föraren under körning. En film gör skärmen osynlig för föraren, medan hållaren håller krockkudden fri.
Utrustning
Att döma av specifikationerna erbjuder C4 alla de lyx- och säkerhetsfunktioner som man kan förvänta sig av en modern bil i det här segmentet. Skillnaden ligger i presentationen. Bakom ratten finns en ovanligt liten display. Genom att välja enkel men mycket elegant "grafik" är denna display ändå lätt att läsa. Föraren kan välja mellan en mängd olika layouter, med vilka displayen verkligen ger ett mervärde jämfört med traditionella klockor.
De flesta funktionerna styrs via en central display som har samma charmigt enkla stil. Under provkörningen fungerade alla funktioner korrekt, inklusive röststyrning (fasta kommandon i en fast ordning) och stöd för Apple CarPlay/Android Auto. Standardljudanläggningen har ett civiliserat, snyggt ljud och gör därför aldrig någon besviken.
Comfort 1.0: PureTech 130
Förr i tiden sökte Citroën komfort i avancerad teknik, men den hade ett högt pris. Därför väljer Citroën nu att förädla befintlig teknik. Utan elektronik reagerar fjädringen annorlunda på stora än på små ojämnheter i vägbanan. På så sätt har man hittat en unik balans mellan lugn på långa avstånd och stabilitet i höga hastigheter. Däckvalet spelar också en viktig roll här: C4 har däck med relativt stora sidoväggar, vilket också ger extra fjädringskomfort. C4 kan slungas genom kurvor i hög hastighet om man vill, men det är inte alls tillfredsställande.
Bensinmotorn "PureTech 130" i testbilen hörs knappt. Prestandan hos denna 130 hk/230 Nm starka enhet är mer än tillräcklig. Komforten störs endast av den automatiska växellådan, som ibland växlar märkbart. Med den här kombinationen av en finurlig fjädring och en modern bensinmotor erbjuder Citroën över genomsnittlig komfort inom en begränsad budget. Den är dock inte exceptionell eller revolutionerande, som Citroëns i det förflutna.
Comfort 2.0: ë-C4
För att göra verklig skillnad behövs ny teknik! Det är därför Citroën lanserar "e-C4". Förutom de bensin- och dieseldrivna varianterna finns det även en eldriven C4, och med den tar Citroën stora steg framåt. Även om bensinmotorn gör sitt jobb tyst, är det skillnad mellan lite vibrationer och inga vibrationer. På samma sätt finns det en skillnad mellan att ibland märkas vid växling och att växling blir helt onödig.
e-C4 har ett batteri på 50 kWh och en elmotor på 136 hk/260 Nm. Samma drivlina används också i betydligt mindre modeller från Peugeot och Opel. Det är därför logiskt att förvänta sig att den mycket större C4 ska prestera måttligt. Eftersom man har valt komfort gäller dock inte detta. Medan många elbilar imponerar med blixtsnabb acceleration och brutal inbromsning (för att återvinna energi när man släpper gasen) väljer Citroen tystnad. e-C4 är bara bestämd och väljer agilitet i ännu högre grad än andra elbilar.
Endast när sportläget väljs och när du kör i B-läge (i motsats till "D") reagerar e-C4 ivrigt på gaspedalen och återvinner mycket energi när du släpper gaspedalen. Det sistnämnda är dock otillräckligt för att köra på en fot.
Enligt officiella mätningar enligt WLTP-standarden kan e-C4 köra 350 km med fullt batteri. Under testkörningen i ogynnsamma väderförhållanden och med intensiv användning av uppvärmning och tillbehör blev det 320 km. Laddning kan ske hemma vid uttaget, vid en offentlig laddningsstation (11 kW över 3 faser) eller vid en snabbladdare (100 kW). Under snabbladdning visar C4 laddningshastigheten i kilometer per timme. Detta är mindre vetenskapligt hållbart eftersom det beror på körstilen, men är mer talande än abstrakta kilowatt eller ampere. Vid en snabbladdare på 350 kW lyckades testbilen (med en betaversion av programvaran) till en början ladda i 370 km/h, men detta sjönk snart till 300 km/h.
På grund av sin högre vikt (+ 300 kg) och lägre tyngdpunkt (batterierna är inbyggda i golvet) har e-C4 en mycket annorlunda hantering än C4 med förbränningsmotor. Även här har den elektriska versionen en fördel. De "progressiva hydrauliska kuddarna", som stötdämparna kallas på Citroëns jargong, kommer bättre till sin rätt på grund av den högre vikten. C4 svävar inte över vägbanan som Citroëns från förr gjorde, men den reagerar med en viss fördröjning som gör att den kompakta e-C4 känns mycket större och ståtligare än vad den faktiskt är.
Slutsats
Är den nya Citroën C4 lika revolutionerande som tidigare berömda modeller? Ja, men på sitt eget sätt. De högre modellerna hittar sin efterföljare hos Citroëns exklusiva systermärke DS. Detta ger Citroën friheten att välja en unik stil (något mitt emellan sedan, hatchback och SUV) och en unik klädsel.
C4 med bensin- eller dieselmotor erbjuder den utlovade komforten tack vare sätena, utrustningen, ljudisoleringen och fjädringen. Motorerna är moderna, men inte mer än så. Inom ramen för budget och mekanisk teknik erbjuder Citroën alltså maximal komfort.
Genom att välja eldrift kan C4 erbjuda komfortversion 2.0. Eldriften ger mer lugn, komfort och smidighet än vad en förbränningsmotor någonsin kan erbjuda. Därmed är batteriernas extra vikt inte en nackdel, utan ger snarare mer lugn och storslagenhet. Räckvidden på 350 km (320 km i testet) är mer än tillräcklig för daglig körning, utan att behöva ladda vid varje stopp och med den nödvändiga reserven för sinnesro. Men: detta gäller för nästan alla elbilar. Skillnaden ligger i karaktären. Många elbilar visar upp sin teknik och använder den som sitt främsta försäljningsargument. Med e-C4 är eldrift i stället ett sätt att ta komforten till nästa nivå.
- Särskilt bekväm
- Idiosynkratisk utformning
- Modern, riklig utrustning
- Måttlig takhöjd i baksätet
- Sikten i den inre spegeln hindras av en stång över bakrutan