Citroen C4 X
Korsbefruktning
Hur speciell C4 X är beror på vilken vinkel bilen betraktas från. Sett framifrån ser C4 X faktiskt ut som C4. Detta är inte förvånande, eftersom C4 X bara är en variant av denna befintliga modell. Fram till C-stolpen (stången mellan den bakre sidofönstret och bakrutan) är C4 och C4 X faktiskt identiska!
Sett från sidan blir skillnaden tydlig. Skillnaden mot standard-C4:an finns på baksidan. Där är taklinjen bara lite mjukare, som hos en coupé. Dessutom har C4 X ett mycket längre överhäng bakom bakhjulen för att få en sedanform. Till en början verkar detta förlängda linjemönster utgöra en brist på harmoni, men ju längre man tittar på bilen, desto mer charmerar karossen.
Trots "X" i namnet är C4 X inte en crossover-version av Citroën C4. Båda bilarna har samma klädsel med stötfångare runt om och har samma markfrigång.
Rymden
Bakluckan är som en sedan, och Citroen riktar sig därför uttryckligen till Mellanöstern och Afrika, där sedanbilar fortfarande är populära. Eftersom detta är en sedan, och därför inte en "fastback", hänger inte bakrutan med. Observera att gångjärnen går djupt in i bagageutrymmet och därför kan skada bagage. C4 X:s design ger ändå ett mervärde: tack vare 24 cm mer överhäng bakom bakhjulen är bagageutrymmet betydligt längre och därmed större (510 liter jämfört med 380 liter för C4).
Trots den lutande taklinjen är utrymmet baktill bra, precis som i den vanliga C4. Dessutom lutar ryggstödet i baksätet något mer bakåt (27 i stället för 25 grader), vilket ger lite mer utrymme bak. Som vanligt hos Citroën är framsätena av typen "Advanced Comfort". Det innebär att flera olika material har kombinerats för att skapa säten som är fasta men ändå bekväma. På korta testkörningar märks inte mycket av detta, på långa körningar desto mer.
En annan form av utrymme: interiören har ett antal förvaringsutrymmen som ligger över genomsnittet. De mest speciella av dessa är de tre "handskboxarna". Ovanför det vanliga handskfacket finns en låda. Ovanför den finns som tillval ett tablettställ, så att en passagerare kan titta på filmer eller spela spel under resan.
Utrustning
Eftersom C4 och C4 X i princip är samma bilar är också utrustningen densamma. Men i och med introduktionen av C4 X kommer Citroëns nya ljud-, kommunikations- och navigationssystem (från den större C5 X) till C4 och C4 X. "My Citroën Drive Plus" ger bättre stöd för Apple CarPlay och Android Auto (nu även trådlöst) och användaren kan anpassa systemet bättre. Dessutom introducerar Citroën en smart, röststyrd assistent som kan aktiveras genom att säga "Hello Citroën".
Observera att detta inte är det helt nya Iris-systemet som finns i DS 3 från och med årsmodell 2023.
Köregenskaper
Precis som C4 kommer C4 X till Europa endast som elbil ("ë-C4 X"). En version med förbränningsmotor kommer endast att finnas tillgänglig för de ovannämnda marknaderna utanför Europa, eftersom infrastrukturen där ännu inte är redo för eldrift.
C4 X har samma drivlina som alla andra elbilar från Citroën och systermärkena Peugeot, Opel och Fiat. Batteriet har en kapacitet på 50 kWh, vilket ger C4 X en teoretisk räckvidd på 360 km. Enligt Autozine är detta en fin balans mellan användbarhet, vikt och pris. Under idealiska förhållanden kan C4 X laddas med en hastighet på 100 kW, vilket också är ett bra värde (snabbare gör bilen onödigt dyr, långsammare gör att mellanlandningarna blir för långa).
Elmotorn i C4 X har 136 hk och 260 Nm vridmoment. Det gör verkligen inte C4 X till en sprinter, men i praktiken är det mer än tillräckligt. Den främsta kritiken gäller därför inte acceleration, utan retardation! Elbilar återvinner energi när man släpper gaspedalen och ju mer bilen sedan minskar hastigheten, desto mer kraft återvinns. För att ge C4 X så mycket som möjligt den välbekanta karaktären av en bensindriven bil håller Citroën knappt tillbaka när man släpper gaspedalen och återvinner knappt någon energi heller. Enpedalskörning är därför helt omöjlig.
Observera att DS 3 från samma moderbolag är den enda som har en modernare elektrisk drivlina. Den kommer senare att komma till alla andra modeller, inklusive denna C4 X.
Hantering av vägbanan
Hanteringen bestäms av de så kallade "Progressive Hydrolic Cushions". Dessa är stötdämpare som har olika karaktär beroende på situationen (långa eller korta gupp). Citroën lovar att detta gör att C4 (X) verkar sväva över vägytan, men det är för optimistiskt. Bilen reagerar dock på stötar med en viss fördröjning, vilket ger den ett lugn och en storslagenhet som en standardfjädring inte erbjuder.
Slutsats
Hur kombinerar Citroën ett terrängfordon, en sedan och en coupé? Med stor svårighet! "X" i namnet antyder en crossover, men i själva verket är C4 X en sedanversion av C4. Genom att endast ändra bakpartiet svarar Citroën på Afrikas och Mellanösterns efterfrågan på sedans utan stora investeringar. Men: den klassiska sedanformen har bytts ut mot en något mjukare linje, vilket innebär att Citroën ger C4 X en chans även i Europa.
Citroën C4 och C4 X har liknande utrustning, drivlinor och köregenskaper. C4 (X) har en rik och modern utrustning. Tack vare elektrisk drivning, unika stötdämpare och speciella säten erbjuder C4 X en komfort över genomsnittet.
- Extremt bekväm
- Ursprunglig design
- Klimatkontrollsystemet stannar aldrig
- Mycket däckljud (beroende på vägbeläggning)
- Gångjärn i bagageutrymmet kan skada bagaget