Publiceringsdatum: 30 oktober 2021
Citroen e-Berlingo
Biltest

Citroen e-Berlingo

Följer du med strömmen?

Biltest - Citroën Berlingo har varit en succé i tre generationer. Berlingo är en personbil baserad på ett nyttofordon och erbjuder mycket utrymme till ett konkurrenskraftigt pris. Nu finns Berlingo även som elbil. Erbjuder "e-Berlingo" också mycket utrymme för lite pengar?

Utrymme är verkligen bra! Faktum är att en elektrisk version planerades redan när Berlingo utformades. Därför kunde batterierna för den elektriska drivningen placeras i golvet, och det inre utrymmet liknar det för bensin- eller dieseldrivna varianter.

Citroen e-Berlingo

Även från utsidan ser e-Berlingo vanlig ut. Precis som nyttofordonet finns personbilen med standard och extra lång hjulbas. Testbilen är "Berlingo XL" som dessutom är uppklädd med ett så kallat "XTR"-paket. Detta består av extra stötfångare och tjockt uppsatta stötfångare för ett äventyrligt utseende.

e-Berlingo kan också fås med fem eller sju sittplatser. Den tredje sätesraden i versionen med standardhjulbas ger dock bara tillräckligt med plats för små barn. I versionen med förlängd hjulbas gynnar den extra längden helt och hållet utrymmet på det andra baksätet, vilket gör att vuxna kan sitta här ganska bra också. I alla fall är det lätt att ta sig in i baksätet tack vare skjutdörrar på båda sidor. Mycket praktiskt också: under den vanliga inredningsspegeln finns en extra inredningsspegel som kan användas för att hålla ett öga på "avkomman" i baksätet.

Citroen e-Berlingo
Citroen e-Berlingo

Bakluckan nås via en baklucka som är uppåtriktad. Detta står i kontrast till de gångjärnsdörrar som finns i nyttofordonet. Om bakluckan är för tung kan endast bakrutan öppnas för att lasta och lossa små föremål.

Utrustning

Framtill ger e-Berlingo en känsla av rymd tack vare det mycket höga taket och det generösa rörelseutrymmet runt framsätena. Dessutom har Citroën försett bilen med många fickor och fack, till och med upp till taket!

För det här testet användes den lyxigaste versionen av e-Berlingo, och därför är utrustningen knappast sämre än hos en genomsnittlig personbil. Detta inkluderar en central skärm för att styra det integrerade ljud-, kommunikations- och navigationssystemet. Tyvärr är ljudkvaliteten hos standardljudanläggningen långt under genomsnittet. Ljudet verkar komma bakom en tjock filt och därför kan man inte njuta av musik. För nyheter eller podcasts är det däremot precis tillräckligt. En komplimang går tvärtom till "head-up displayen", som bekvämt visar data för föraren i hans/hennes synfält.

När den elektriska Berlingo kom var det nödvändigt att se över klockorna bakom ratten. För att göra detta på rätt sätt har Berlingo nu en display i stället för analoga klockor. I e-Berlingo visar den tydligt hur mycket energi som finns kvar i batteriet, vilken räckvidd som finns och hur mycket energi som används eller just återvinns (vid inbromsning och backning).

Citroen e-Berlingo

Hantering av vägbanan

Citroën Berlingo utvecklades i samarbete med Opel och Peugeot, som lanserar en liknande bil under sina egna varumärken. Eftersom de delar teknik är också köregenskaperna i stort sett lika. Ändå lönar det sig att provköra de olika märkena, eftersom skillnaderna inte är begränsade till utseende och utrustning.

Citroën har till exempel justerat finjusteringen av fjädringen och därför skiljer sig körningen från Opel Combo e-Life. Dessa skillnader är särskilt märkbara på dåliga vägbanor. Opel lyckas dölja sin höga vikt (på grund av batterierna) bättre, medan e-Berlingo är klart tyngre än Berlingo med förbränningsmotor. Opel dämpar dock bara stötarna medan Citroën lyckas mildra dem innan dämpning behövs. Citroëns löften om komfort uppfylls alltså även med e-Berlingo.

Citroen e-Berlingo

Räckvidd och prestanda

Laddning kan ske i hemmets uttag (15 timmar), vid en offentlig laddningspunkt (8 timmar vid 7,4 kW på 1 fas eller 5 timmar vid 11 kW på 3 faser) och en snabbladdare (30 minuter vid 100 kW). Enligt en officiell mätning enligt WLTP-standarden kan e-Berlingo då köra 280 km med fullt batteri, under testet var det 250 km.

Skillnaden beror på den oregelbundna energiförbrukningen. Jämfört med Berlingos diesel- eller bensinmotor är elversionen mycket lättare att köra och det är frestande att utnyttja den. De som inte frestas av den entusiastiska responsen på gaspedalen löper ändå risk att köra för fort eftersom körljudet är praktiskt taget obefintligt. Sedan är förbrukningen mycket hög, upp till 30 kWh/100 km. Till och med en stor eldriven SUV med en multipel av e-Berlingos effekt förbrukar mindre!

Citroen e-Berlingo

Men när du väljer det ekonomiska läget är det slut med sportigheten och förbrukningen sjunker kraftigt. Om en måttlig hastighet bibehålls sjunker förbrukningen till strax under 20 kWh/100 km. Då kan den utlovade räckvidden uppnås eller åtminstone närma sig. Dessutom belönas en lugn körstil med ännu mer lugn, vilket gör e-Berlingo idealisk för långa resor.

Till skillnad från många andra elbilar kan e-Berlingo inte köras med en pedal. Genom att välja läget "B" håller e-Berlingo tillbaka mer kraftfullt när gaspedalen släpps, men inte så kraftfullt att bromspedalen inte kan röras. Detta har nackdelen att mindre energi kan återvinnas under körning Fördelen är att e-Berlingo beter sig mer som en bil med bensinmotor, vilket gör tröskeln till eldrift lägre.

Citroen e-Berlingo

Slutsats

Erbjuder Citroën e-Berlingo mycket utrymme för lite pengar? Tyvärr inte. Det beror på att priset på batteriet bestämmer priset på en elbil. e-Berlingo kommer med ett rejält batteri (50 kWh) och även en hel del lyx. Därför är prisskillnaden med mer konventionella elbilar liten. Det finns faktiskt elbilar som har betydligt längre räckvidd och kostar mindre.

Men e-Berlingo har fortfarande en fördel när det gäller utrymme, särskilt om man väljer varianten med lång hjulbas. Jämfört med Berlingo med bensin- eller dieselmotor är e-Berlingo mycket billigare per kilometer och naturligtvis utsläppsfri.

plus
  • Mycket rymlig
  • Smidig och bekväm
  • Låg kostnad per kilometer
minus
  • Dålig ljudkvalitet ljudsystem
  • Inte mer ekonomisk än en lyxig elektrisk personbil