Publiceringsdatum: 22 februari 2008
Corvette C6
Biltest

Corvette C6

Uppenbarelsen

Biltest - Fördomar: Amerikanska bilar har starka motorer, men är bara snabba på raksträckor. Amerikanska sportbilar gungar som vattensängar på vägen. Amerikanska bilar är stora, tunga och kör om allt utom bensinmacken. Faktum: Corvette bevisar motsatsen och skickade Autozine på en sväng med den nya C6:an. Det blev en uppenbarelse.

Maximal otur för Corvette. Undertecknad avskyr arroganta amerikanska politiker, skenheliga amerikanska normer och moral, hycklande amerikanska religiösa fanatiker och allt som USA står för. Denna författare gör gärna narr av amerikanarna som förvränger det engelska språket med sitt uttal.

Naturligtvis togs alla klyschor fram för att testa Corvetten. Bilen skulle fotograferas i ett slumkvarter fullt med graffiti, i bakgrunden gärna den rykande loggan från en snabbmatkedja. Helst skulle testbilen vara knallröd med skrikiga extravaganta klistermärken i form av eldsflammor och amerikanska flaggor.

Corvette C6

Vid första mötet blir fördomarna bekräftade: inredningen är utformad för korta män med tjocka magar. Långa, smala Européer har ont om utrymme för huvudet och måste sätta stolen i liggstånd för att passa in i Corvetten. Nackstöden är integrerade i stolarna och är för låga för förare som är längre än 1.80 meter.

Denna nya Corvettes förnyade instrumentbräda känns väldigt plastig. Corvettens inredning är inte lika förfinad som i en europeisk bil. Föraren tillrättavisas med ljudet av en liten ringklocka så snart han är på väg att göra någonting fel.

Corvette C6
Corvette C6

Första bekantskapen

Men därmed är det slut på fördomarna. Corvetten urskiljer sig från konkurrenterna genom det stora baggageutrymmet. Utrustningen är fulländad och elektroniken är helt klart utmärkt. Många funktioner kan aktiveras genom talande språkkommandon. Corvetten var en gång den första bilen med i vindrutan projicerade instrument och denna nya generation visar hastighet, varvtal och till och med navigationssystemets anvisningar i vindrutan. På så sätt kan föraren hålla blicken säkert på vägen hela tiden.

De första kilometrarna med Corvetten känns osäkra. Stolen är mycket låg och bilen är extremt bred. Vägarna ser ut att plötsligt ha blivit smalare! Motorhuven är så lång att föraren har en känsla av att han sitter bak i bilen. De vackra falsarna i karossen kan gott användas för att bedöma hur stor Corvetten egentligen är. De (för) små ytterspeglarna har en enorm förstoringseffekt och det måste man också vänja sig vid. Allt detta gör att Corvetten är annorlunda, men absolut inte sämre.

Vägbeteende

Ganska snart förvandlas osäkerheten till uppskattning. I USA finns Corvetten i tre modeller, men endast den sportigaste kommer till Europa. Dessutom blir denna version försedd med ett ännu styvare chassi och en ännu mer direkt styrning. Just denna C6:a är starkt förbättrad på den punkten vilket märks tydligt. Styrningen, och framförallt körkänslan med föraren, är på samma höga nivå som hos de välkända renommerade europeiska sportbilsfabrikanterna.

Corvette C6

Hastigheten och därmed nöjet ökar snart. Corvetten går på länge i neutralt läge. Bara den som målmedvetet provocerar bilen får uppleva klassiskt överstyrning (utsväng av bakdelen).

„Ganska snart förvandlas osäkerheten till uppskattning“
Corvette C6

Öppen himmel

Varje Corvette har ett öppningsbart tak och det gör att körupplevelsen är mer häftig. Den transparenta takpanelen kan tas ur och passar precis ovanpå bagageutrymmet (därunder finns fortfarande utrymme för resväskor). Upp till 60 km/h är Corvetten med borttagen takpanel mycket komfortabel, därutöver får bakrutan effekten av en vindtunnel där vinden för oljud.

Den som gärna kör öppet kan därför hellre välja kabrioletten. Den erbjuder mer känsla av frihet och mer bekvämlighet jämnfört med öppet tak.

Djuret har släppts loss!

Längst fram ligger en enorm stor motor som är gjord för att leverera stor kraft även vid låga varv, alltså som det skall vara i en amerikansk sportbil. När man följer med i trafiken, ligger varvräknarens visare och latar sig längst ner omkring noll.

En lätt berörning av gaspedalen är redan nog för att lämna de flesta GTI-er bakom sig. Redan vid 2.000 varv/min. släpps djuret loss. Då mumsar denna Corvette upp snabba och heta hatchbacks. Det går med sådan lätthet att Corvetten framkallar en överlägsen känsla som bara är möjlig hos riktiga superbilar.

Monstret

Men….. från och med 4.000 varv/min. förändras djuret till ett riktigt monster. Det är en drake med fyra huvuden som sprutar eld och blixtrar ur de fyra avgasrören! Motorljudet är brutalt och skräckinjagande som bara amerikanare kan låta. Tack vare det öppna taket är upplevelsen ännu mer spektakulär.

Corvette C6

Corvetten accelererar med känslan av en knuff i ryggen. Accelerationen upphör inte, även med 200 kilometer i timmen har den ´Feta´ en hastighet som om den övriga trafiken stod stilla. Sensationen upphör inte förrän vid en vidundrande hastighet av 306 kilometer i timmen!

När man retarderar håller bilen in så abrupt, att det verkar som om man bromsade! På grund av att Corvetten är ungefär 250 kg lättare än jämnförbara konkurrenter, klarar denna amerikanare absolut förkrossande prestationer med sina 437 hästkrafter.

En vit

Denna amerikanare är det inget fel på, den är tvärtemot en fantastisk sportbil som man kan njuta av intensivt. Alla fördomar kan kastas. Corvetten är bäst i oskyldig vit färg, utan skrikiga klistermärken. Den här bilen hör hemma i en modern miljö och bör bli fotograferad där. Corvette hade inte kunnat välja en bättre testförare: han klev i full av fördomar och klev ur som en frälst människa!

Corvette C6

Konkluderat

Corvette behöver ej göra reklam, varumärket är mycket välkänt. Däremot kämpar Corvette i Europa mot många fördomar. En utförlig bekantskap visar att nästan alla fördomar är ogrundade. Formgivningen och konstruktionen saknar det europeiska förfiningen, men det är allt. Utrustningen, vägegenskaperna och prestanda är utmärkta. Detta är en äkta sportbil som man kan njuta av på nytt vid varje tur!

Om Corvetten också är bättre jämnfört med andra sportbilar är enbart en personlig uppfattning. En engelsman kan köra på landsvägar med 200 km/h, men han gör det kultiverat. En italiensk sportbil kan skrämma vettet ur passagerarna, men han gör det med stil. Denna amerikanare körs med rent, rått och otämjat våld; det är underbart med en bil som denna!

plus
  • Sensationellt snabb
  • Utmärkta köregenskaper
  • Mer prisvärd jämnförd med konkurrenterna
minus
  • Begränsad inre höjd
  • För små backsidospeglar
  • Farliga nackstöd för långa förare