BYD Seal U
Drömmare eller erövrare?
Seal U har en speciell historia. I Kina erbjuder BYD en mellanstor SUV som heter "Song". Den modellen har mer klassiska linjer som riktar sig till den kinesiska marknaden. När Song skulle få en ansiktslyftning reviderades utseendet och tekniken så grundligt att det blev en ny modell: Seal U. Den känns igen på BYD:s så kallade "Ocean Aestetics"-stil med fräscha, flytande linjer som inspirerats av havet. Detta förklarar också namnet, eftersom "Seal" inte står för det engelska ordet för "seal", utan för "seal" (U:et står för " Utility").
Utrymme
Tack vare sina linjer verkar Seal U mycket mindre än den faktiskt är. De som sitter i baksätet blir positivt överraskade av det enorma huvud- och benutrymmet, trots den relativt korta hjulbasen. I framsätet erbjuder Seal U också gott om utrymme för huvud och ben, även om nackstöden som är integrerade i sätena är för låga för långa förare. Sittplatserna är högre än i en vanlig personbil, men inte lika höga som i vissa SUV:ar i detta segment. Tänk på att den så vackert utformade baksidan med en liten bakruta också ger måttlig sikt bakåt.
BYD vill särskilja sig genom att erbjuda "premiumkvalitet för alla" ("premium tillgänglig" i marknadsföringstermer). Finishkvaliteten är därför bra, vilket visar att även om BYD är ny i Europa, har man redan samlat många års erfarenhet i Kina. Dessutom är utrustningen riklig i förhållande till priset. Det som är tillval i etablerade premiummärken är standard i Seal U. Stilen är som en dator på hjul, inte en bil med elektronik.
De flesta funktioner styrs via den centrala displayen, som lutas med en knapptryckning. Navigering är trevligare med en stående display, eftersom rutten framför bilen syns tydligare. För att använda infotainmentsystemet är det å andra sidan trevligare med liggande position. Ganska praktiskt med en sådan roterande skärm!
Användningen är i allmänhet logisk, men det finns några områden som kan förbättras. Enligt BYD har antalet varningar redan minskats avsevärt, men Seal U uppfattas fortfarande som extremt påträngande och nedvärderande. Eftersom Seal U kommer att vara obligatoriskt från och med 2024 bestraffar den all vårdslöshet från förarens sida. Och precis som hos andra märken läser kameran också av skyltar för avfarter och parallella vägar, vilket ofta orsakar omotiverade varningar. Dessutom nöjer sig BYD inte med en summer, utan bilen pratar också och det är ännu mer irriterande ("du kör för fort"). Avstängningen kan bara göras stegvis, vilket kräver att man bläddrar igenom många menyer och undermenyer.
För ljudsystemet har BYD samarbetat med specialisten Infiniti. När det gäller klarhet eller dynamik är ljudet inget speciellt, men dess karaktär bör beskrivas som "behaglig". Det beror på att systemet inte försöker låta mer spektakulärt eller ljusare än det är, och att det ärliga ljudet är behagligt.
Elbil
BYD kallar sig inte biltillverkare, utan ett teknikföretag som också bygger bilar. Det innebär att BYD har all ingenjörskonst in-house, från styrenhet till elmotor och från cell till batteri. Ingen koppar eller nickel används i batteriet. Tack vare en smart konstruktion kan detta så kallade "bladbatteri" lagra mer energi i ett mindre hölje, vilket förklarar det över genomsnittliga utrymmet i Seal U. Dessutom kommer detta hölje inte att fatta eld om det genomborras, vilket är unikt. All styrteknik är integrerad i ett hölje och därför är det mer effektivt och mindre.
Seal U finns tillgänglig med ett 72 kWh-batteri och en 313 hk / 310 Nm elmotor eller med ett 87 kWh-batteri kopplat till en 313 / 330 Nm elmotor. För detta test kördes den senare. Inledningsvis verkar Seal U extremt ivrig och livlig, eftersom minsta rörelse av höger fot omedelbart möts av acceleration. Men när man trampar på verkar BYD vilja skydda föraren från sig själv, eftersom Seal U aldrig riktigt biter. Energiåtervinning är endast möjlig på två nivåer, och i båda fallen sker knappt någon motorbromsning och därmed knappt någon elproduktion. Att köra med en pedal är inte möjligt.
På grund av den låga förmågan att återvinna energi, den rastlösa responsen på gaspedalen, den höga vikten och den måttliga strömlinjen är förbrukningen hög. Enligt broschyren förbrukar Seal U 20,5 kWh per 100 km. I praktiken var den något lägre, 18,3 kWh per 100 km, men det är fortfarande förbrukningen för en SUV i den högre klassen. Räckvidden med 87 kWh-batteriet på motorvägar och innervägar genom ett kuperat landskap i måttliga väderförhållanden var 436 km (fabriksspecifikation: 420 km).
Köregenskaper
Köregenskaperna är det område där Seal U skiljer sig mest från konkurrenterna. BYD satsar på komfort och gör det med en avdomnad, men inte särskilt lätt, styrning och en mjuk fjädring. Följaktligen kommunicerar Seal U knappt med föraren, vilket tar lite tid att vänja sig vid. Vid mjuk acceleration kan man tydligt känna hur framhjulen påverkar styrningen och det inger inte heller mycket förtroende. Provkörningen började därför extremt lugnt. En fördel kan till och med fungera som en nackdel: Seal U är så tyst att inte ens körljuden gör det klart vad som händer.
Därför tvingar Seal U nästan fram en lugn körstil. Då är Seal U en härlig resebil som utan ansträngning klarar långa sträckor. Hanteringen är därför ett personligt val för uttalad komfort.
Slutsats
Kommer BYD att erövra Europa med Seal U? Efter en provkörning är svaret ett försiktigt "ja". Problemet är priset. Andra nykomlingar börjar med oemotståndligt låga priser och Seal U är bara "väl prissatt". Dessutom sätter konkurrenterna press på de nya aktörerna genom att också sänka priserna, vilket ytterligare minskar skillnaderna.
Om man enbart ser till produkten har Seal U en särskiljande karaktär. Köregenskaperna är oeuropeiska med en stum styrning och en kaross som kan vingla till rejält vid dynamisk körning. Detta behöver dock inte vara en nackdel: BYD satsar på komfort, och den som kör lugnt kommer att finna Seal U som en härlig resebil. Även om BYD är en nykomling i Europa, är utrustningen och byggkvaliteten redan på samma nivå som de etablerade varumärkena. Även batteriet är av överlägsen kvalitet. Därför är BYD på god väg att förverkliga sin dröm och erövra sin egen del av den europeiska marknaden.
- Mycket rymlig
- Extremt bekväm (och tyst!)
- Unik, säker och effektiv batteriteknik
- Känsellös styrning, dinky kaross
- Körning med en pedal är inte möjlig
- Måttlig prestanda, hög energiförbrukning