Japan Mobility Show 2025
Japansk fest
I ett avseende följer Tokyo trenden: de flesta utställare är lokala. Paris Motor Show är huvudsakligen fransk, Internationale Auto Ausstellung är huvudsakligen tysk och på Japan Mobility Show är de flesta av de över 500 företag som presenterar japanska.
Toyota / Lexus
Toyota har den överlägset största montern och presenterar också de flesta nyheterna. Och eftersom det här är "Japan Mobility Show" har Toyota med sig mycket mer än bara personbilar. Till exempel visar man upp en serie underbara ensitsiga fordon, en ensitsig drönare, olika veteranbilar och en speciell lastbil. "IMV Origin" är en lastbil som är konstruerad och underhållen så enkelt som möjligt för avlägsna områden. Endast de mest komplexa delarna byggs i Japan, medan monteringen bland annat sker i Afrika.
I Japan föredrar dignitärer och industriledare att inte köra europeiska limousiner, utan Toyota Century. Den modellen kan beundras här i två helt nya varianter. Den ena ser klassisk ut, men har modern teknik under motorhuven. Century-konceptet är byggt mer vertikalt för att konkurrera med Bentley Bentayga och Rolls-Royce Cullinan.
Lexus har antytt en ny LS Coupé under en längre tid och den senaste versionen visas i Tokyo. Lexus tar också med sig mer än bara bilar, eftersom montern också innehåller en skalenlig modell av sitt eget segelfartyg.
Honda
Hos Honda drar en trio konceptbilar till sig uppmärksamheten. Samtliga tillhör den s.k. "0-serien" och omfattar en kombi, coupé och SUV. Stilmässigt tar de vid där Honda slutade med "e". Modellerna experimenterar med en artificiellt intelligent assistent som syftar till att lära känna föraren för att inte bara assistera dem under körning, utan även erbjuda psykologisk hjälp när det behövs. Alla 0-modellerna är naturligtvis eldrivna.
Dessutom kommer Honda att visa sin första eldrivna kei-car: N-One E. En kei-car är en liten bil som tack vare sin ringa storlek åtnjuter skattefördelar i Japan. Dessa specialtillverkade bilar exporteras nästan aldrig. Honda vill dock marknadsföra N-One E i Storbritannien för att göra eldriven körning överkomlig där. Om det skulle visa sig framgångsrikt överväger Honda att utveckla en vänsterstyrd variant för resten av Europa.
Honda visar också upp mer än bara bilar. Precis som tidigare år tar Honda med sig sitt eget flygplan: Honda Jet. Den här gången går Honda till och med ett steg längre med en egen raket!
Mazda
Mazda visar två konceptbilar. X-Coupe Vision kittlar fantasin med en ny utveckling av Mazdas "Kodo"-designspråk. X-Coupe drivs av en rotationsmotor i kombination med en elmotor. Detta gör det tydligt att X-Coupe mestadels är experimentell.
Däremot är X-Compact Vision mycket mer realistisk. Dess linjer ser modernare ut än hos X-Coupe, men ger ändå intrycket av en produktionsmodell. Med tanke på dess dimensioner är X-Compact en logisk efterträdare till Mazda2. Mazda gör inga uttalanden om drivlinan och använder främst X-Compact som testområde för ett AI-system som syftar till att förstå förarens känslor. På så sätt ska bilen också bli en vän.
Suzuki
Suzuki är känt som en tillverkare av mycket mer än bara bilar, så det är ingen överraskning att tillverkaren också visar motorcyklar och formelbilar. I centrum av montern står "Vision e-Sky". Denna modell är utformad för att vara så enkel som möjligt för att hålla priset så lågt som möjligt. e-Sky har en elektrisk räckvidd på 270 km och sägs komma ut på den japanska marknaden före slutet av 2026.
Mitsubishi
Elevance är en futuristiskt utseende studiemodell som Mitsubishi använder för att experimentera med sin "Dynamic Shield"-stil. Mot alla trender är Elevance inte en elbil, utan en plug-in-hybrid. Den här hybriden använder dock ett alternativt bränsle i stället för bensin. På så sätt har Elevance en AI-styrd co-driver som ger reseråd och uppmuntrar till äventyr.
Nissan
Japan är ett land med traditioner och därför har MPV:n ännu inte helt ersatts av SUV:en. Nissan introducerar därför den fjärde generationen av den stora MPV:n: Elgrand. Designen är hämtad från konceptbilen "Hyper Tourer" som Nissan visade upp på 2023 Mobility Show. Elgrand drivs av den senaste generationen av Nissans "e-4FORCE"-drivlina. Elgrand kommer inte att börja säljas i Europa eller Amerika.
Daihatsu
Daihatsu drog sig tillbaka från den europeiska marknaden för många år sedan, men lever fortfarande i allra högsta grad i Japan. Daihatsu specialiserar sig på småbilar och erbjuder dem i alla former, från minilastbilar (se panoramafoto) till hippa cabrioleter.
Daihatsu visar en prototyp av nästa Copen. Eftersom denna cabriolet också är en kei-bil bär denna konceptbil namnet K-Open. Eftersom Copen / K-Open endast kommer att säljas i Japan är dess utseende skräddarsytt för japansk smak: modern, retro och söt på samma gång. På allmän begäran får den nya Copen bakhjulsdrift snarare än framhjulsdrift, vilket fullbordar den traditionella "roadster"-upplevelsen.
BYD
BYD var det första kinesiska varumärket som tog steget in i Japan. På Mobility Show kommer BYD att visa upp en eldriven kei-bil. Även denna gång är det en bil som är skräddarsydd för Japan: Racco.
BYD har varit aktiva i Japan under en tid med kommersiella fordon, så det tar också den elektriska lastbilen T35 och de eldrivna bussarna J7 / K8 till Tokyo.
BMW
Ett av de få europeiska varumärken som dyker upp i Tokyo är BMW. I Japan ses vätgas fortfarande som ett möjligt alternativ till bensin och diesel, och därför visar BMW flera konceptbilar med bränsleceller.
Den stora publikmagneten är dock "Concept Speed Top". Denna studiemodell är halvvägs mellan en coupé och en shooting-brake, på vilken BMW:s senaste styling har tillämpats framgångsrikt.
Övrigt
"Tokyo Motorshow" kallas sedan 2023 för "Japan Mobility Show" för att tilltala en bredare publik. Mässan är nämligen tänkt som en dagsutflykt för hela familjen. Tekniska universitet presenterar sig för potentiella studenter i Tokyo, små företag visar upp sin unika framtidsvision och Japans egen leksakstillverkare "Tomica" är alltid bra för en spektakulär monter. I år visar Tomica mer än bara leksaksbilar: man har också med sig de riktiga bilar som skalmodellerna är baserade på.
Slutsats
Som namnet antyder är Japan Mobility Show en japansk fest. De nya bilarna som visas är nästan alla inriktade på den japanska marknaden och kommer aldrig att exporteras. Till och med kinesiska tillverkare bygger unika modeller för den japanska marknaden. Precis som på den gamla Tokyo Motorshowen finns det många konceptbilar på utställningen. Även dessa är dock huvudsakligen nya modeller som endast kommer att säljas i Japan.
För utländska besökare är Japan Mobility Show av mindre betydelse. Riktiga bilentusiaster njuter däremot av exklusiva modeller, bisarra koncept och udda uppfinningar som inte går att se någon annanstans. För japanska besökare är Mobility Show tvärtom en skräddarsydd dag av underhållning.