Publiceringsdatum: 27 oktober 2023
Japan Mobility Show 2023
Bilshow

Japan Mobility Show 2023

Ett nytt koncept

Bilshow - Tokyo Motor Show har alltid varit en speciell bilutställning. Detta beror inte bara på dess exotiska läge, utan främst på de många speciella konceptbilar som visas där. Men Tokyo Motorshow kämpar också. Det är därför konceptet bakom själva showen nu har förändrats! Namnet har ändrats till "Japan Mobility Show" för att tilltala en bredare publik med ett bredare utbud av erbjudanden.

Problemet med nästan alla bilutställningar är att det främst är de inhemska biltillverkarna som fortfarande visar intresse. Och detta är inte annorlunda i Japan, och av de närvarande märkena är Toyota helt dominerande med flera produkter spridda över flera montrar.

I det första steget (se även panoramabilden) leker Toyota bara med idéer. Bland dessa finns en möjlig månbil och två förslag på eldrivna versioner av Land Cruiser (som här visas som pickup och SUV). Beroende på reaktionerna från besökarna på Mobility Show kommer Toyota att besluta om den eldrivna Land Cruiser ska utvecklas.

Japan Mobility Show 2023

Den mest realistiska av Toyoyas konceptbilar är "FT-3e" (den grå bilen längst fram i bilden). Denna SUV är tänkt att vara ett elektriskt alternativ till RAV4. "FT-Se" är en spektakulär sportbil vars huvudsyfte är att utforska hur batterier kan göras smala och lätta. I en sportbil är detta viktigt för att uppnå låg sitthöjd, låg tyngdpunkt och ändå en dynamisk karaktär.

Japan Mobility Show 2023

KAYOIBAKO är en ny generation minibussar som kan anpassas till en mängd olika uppgifter. Dess minimalistiska design är ny för Toyota. Därför beror framtiden för denna modell återigen på besökarnas reaktion.

Lexus

Systermärket Lexus satsar också på konceptbilar. "LF-ZC" kan till och med kallas en prototyp, eftersom denna stora sedan kommer att gå i produktion 2026. LF-ZC är tänkt att bli Lexus nya flaggskeppsmodell som erbjuder typisk japansk gästfrihet tack vare elektrisk framdrivning och en ny generation infotainment,

Japan Mobility Show 2023

Nissan

Nissan har den överlägset mest iögonfallande montern med de mest slående konceptbilarna. "Hyper Tourer" (orange bil till vänster på bilden) handlar om självkörande funktioner. Sätena kan roteras för att förvandla kupén till ett vardagsrum som erbjuder underhållning med ljud och video medan datorn tar över kontrollerna.

Japan Mobility Show 2023

"Hyper Force" (bilden i mitten) ser ut som en kompromisslös racerbil, men är i själva verket avsedd för vardagsbruk. Den elektriska drivningen är avsedd att erbjuda maximal prestanda på ett relativt miljövänligt sätt.

"Hyper Punk" (bilden till höger) är utformad för kreativa personer som vill använda bilen som en körstudio. Dessutom läser AI (artificiell intelligens) av förarens sinnesstämning och anpassar musiken och interiörbelysningen därefter.

Mitsubishi

I Japan är "Delica" ett populärt kommersiellt fordon som delvis är älskat för sin fyrhjulsdrivna offroad-version. D:X är ett koncept för en ny generation av Delica där offroad-karaktären ytterligare betonas. Dessutom är D:X en förhandsvisning av Mitsubishis nya designspråk. Så denna stil kan också komma att återspeglas i helt andra modeller.

Japan Mobility Show 2023

Fyrhjulingen i förgrunden på bilden är inte en Mitsubishi, utan en produkt av en Mitsubishi-sponsrad nykomling. Det fyrhjuliga fordonet använder kasserade batterier från Mitsubishis elbilar.

Honda

Av alla volymmärken visar Honda det bredaste utbudet av mobilitet. I montern finns ett riktigt flygplan (Honda Jet), motorcyklar, koncept för olika drönare och mycket uppmärksamhet på personlig mobilitet i form av alla typer av skotrar och elektriska "rullstolar".

Med siktet inställt på en självkörande bil tar Honda med sig "Cruise Origin". "Sustaina C" ser ut som en coupéversion av Honda e, men är i själva verket en studie i användningen av mycket mer miljövänliga material. Det finns därför inga produktionsplaner för Sustaina C, utan den är en rent praktisk undersökning.

Japan Mobility Show 2023

Prelude Concept verkar mer realistisk på grund av sitt välbekanta namn och mer bevarade linjer. Honda hävdar dock att det bara är en förhandstitt på de sportiga eldrivna modellerna från märket.

Japan Mobility Show 2023 Japan Mobility Show 2023

Suzuki

I förhållande till de andra märkena är Suzuki det överlägset mest konservativa märket på Japan Mobility Show. De kan visa motorcyklar, skotrar och bilar, men deras drivkraft för innovation verkar vara obefintlig. Till exempel visar Suzuki en evolution av Swift (bilden till vänster), där endast utrustningen har blivit modernare. Drivkraften kommer fortfarande från en konventionell förbränningsmotor, vilket gör denna Swift till en av de få icke-elektriska bilarna på Mobility Show.

Japan Mobility Show 2023

Suzuki eVX (bilden till höger) är en möjlig ny eldriven SUV. Suzuki utlovar en räckvidd på ca 500 km.

Mazda

Mazda lyfter fram sportiga bilar på Japan Mobility Show. MX-5 kommer att visas i alla generationer, inklusive den uppdaterade versionen för modellåret 2024. Men även hos Mazda är det en konceptbil som står i centrum: Iconic SP. Iconic SP är en föregångare till nästa MX-5 och använder en rotationsmotor som genererar energi till en elektrisk drivlina (som i Mazda MX-30 R-EV).

Japan Mobility Show 2023

Subaru

Subaru tar det nya Mobility Show-konceptet på allvar, eftersom man visar en drönare för persontransport utöver bilen "Sport Mobility Concept".

Japan Mobility Show 2023

Daihatsu

Daihatsu är inte längre aktivt i Europa, men desto större i Japan. Företaget tillverkar bilar som är skräddarsydda för den lokala marknaden, från små lastbilar (inklusive "Uniform Cargo" på bilden till höger) till cabrioleter. På Mobility Show visar Daihatsu två möjliga efterföljare till Copen: den bensindrivna "Vision Copen" och den eldrivna "Osanpo". Vad Autozine beträffar kan Vision skippas och Osanpo kan börja tillverkas omedelbart!

Japan Mobility Show 2023

Sony Honda Mobility

Sony och Honda känner av den heta konkurrensen och samarbetar om en bil under arbetsnamnet "Afeela". Honda kommer att hantera den mekaniska delen, Sony elektroniken. Konceptbilen på Japan Mobility Show visar "mellanstadiet", men ingenting är klart ännu. Även när det gäller typ av bil (sedan / hatchback / SUV) har inget slutgiltigt beslut fattats ännu. Om ett datum för marknadslanseringen av den första modellen gör företagen inget uttalande. Därför ser det ut som om Afeela kommer att underskridas länge av sina (kinesiska) konkurrenter innan den första produkten dyker upp på marknaden.

Japan Mobility Show 2023

Renault

Renault meddelade nyligen att man fortsätter att tro på bilutställningar och lägger sina pengar där munnen är med en monter på Japan Mobility Show. Efter att Kangoo med förlängd hjulbas nyligen introducerades på "Kangoo Jamboree", är det nu standardmodellernas tur. Den högerstyrda Clio (kallad "Lutecia" i Japan) har ännu inte genomgått ansiktslyftningen för modellåret 2024.

Japan Mobility Show 2023

Mercedes-Benz

Japaner har ofta en "allt eller inget"-mentalitet. I Tokyo till exempel kör man antingen en liten kei-car eller en stor SUV. En Mercedes-Benz G-Klass är en favorit. Just därför tar Mercedes-Benz med sig "Concept EQG" till Japan: ett koncept för en eldriven G-Klass. Dessutom kommer Mercedes-AMG att visa "C63 Performance" i Tokyo.

Japan Mobility Show 2023

BMW

BMW är närvarande i Tokyo med en medelstor monter där konceptet Neue Klasse kommer att visas tillsammans med det befintliga utbudet. En riktig premiär är den helt nya X2, som här visas som en elektrisk iX2.

Japan Mobility Show 2023

BYD

Medan kineserna snabbt erövrar den europeiska marknaden är de kinesiska tillverkarnas andel i Japan liten. Endast BYD är närvarande på Mobility Show. Förutom de nu välbekanta Atto 3 och Seal visar man U8 i Tokyo: en mycket stor SUV. För närvarande finns det inga planer på att ta U8 till Europa.

Japan Mobility Show 2023

Tillbehör och nyinkomna varor

Namnet "Tokyo Motorshow" har bytts ut mot "Japan Mobility Show" för att ge plats åt ett bredare produktutbud. Därför finns det en hall med husbilar samt en hall för leverantörer och nykomlingar. Med kreativt dekorerade montrar och spel lyckas även företag som levererar "tråkiga" produkter som stötdämpare eller säten ändå tilltala publiken.

Japan Mobility Show 2023

Favorit bland nykomlingarna är "AIM" som visar "EV Sport 01". Denna Bughatti-inspirerade minisportbil från Japan är eldriven (två motorer på bakhjulen med sammanlagt 490 hk / 740 Nm) och förväntas finnas på den (japanska) marknaden 2025.

Japan Mobility Show 2023

Organisationen visar prov på verklig kreativitet i temautställningarna. "Mobility and disaster relief" visar hur specialanpassade fordon och robotar kan hjälpa till i svår terräng. "Bil och mat" visar en helt självkörande version av Toyota e-Palette som kan hämta produkter hos en bonde och sedan leverera dem till kunder i avlägsna områden. En kamera ser vem som levererar eller hämtar vilka produkter, och sedan bearbetar datorn betalningarna.

Japan Mobility Show 2023

Slutligen finns "Car and entertainment" där besökarna bland annat kan ge sig in i ett Pacman-spel i en go-kart med VR-glasögon på. För dem som inte kan få nog av allt ingår bilarna från Mobility Show i datorspelet "Cluster" och det är till och med möjligt att köra dem (virtuellt)!

Japan Mobility Show 2023

Slutsats

Var det en bra idé att anpassa konceptet från Tokyo Motor Show och döpa om evenemanget till "Japan Mobility Show"? Ja, utan tvekan. Det nya formatet är bredare med inte bara bilar utan även motorcyklar, drönare, husbilar, tillbehör och mycket mer. Samtidigt har man lyckats tilltala den publiken med originella temapresentationer. Det är delvis därför som antalet utställare från länder utanför Japan (Renault, Mercedes-Benz, BMW, BYD och Aston Martin) ligger över genomsnittet.

Dessutom är det intressant att se hur den japanska marknaden skiljer sig från den europeiska. På Japan Mobility Show är det knappast något fokus på AI eller vätgas. Elektrisk framdrivning ses redan som ett stort steg framåt. Kinas inflytande är mycket mindre än i Europa, eftersom den japanska produkten fortfarande är central.

Trots Japans namn som ett innovativt land visar Japan Mobility Show motsatsen. Inga lösningar på verkliga problem visas och istället ignorerar man miljöfrågan, den ekonomiska nedgången eller trängseln i storstäderna. I Japan är perfektion inte det eftersträvansvärda, utan normen. Som ett resultat av detta innoverar människor i små steg och därför är ett nytt koncept en stor nyhet.