Mazda Automobil Museum Frey
En bit av Japan i Tyskland
Bröderna Freys bilmuseum ligger i den tyska staden Augsburg. Detta är en av de äldsta tyska städerna och också en stad vars historia är välbevarad. Så bland de många klassiska byggnaderna ser industribyggnaden där museet ligger inte malplacerad ut. Tack vare den rymliga parkeringen på innergården används museet också regelbundet för möten med Mazda-entusiaster.

Kör!
Nästan alla bilar som visas på museet är restaurerade och kördugliga. Bilarna används för speciella evenemang och delvis av denna anledning ändras samlingen regelbundet. Varje besök börjar dock med det första transportmedlet som Mazda tillverkade. "Go" (1931 - 1938) är en trehjulig motorcykel med en låda baktill. Dess design inspirerades av den Harley Davidson som en amerikansk soldat dumpade i en flod nära Mazda-fabriken och som sedan fiskades upp av Mazdas första anställda. Motortekniken var fortfarande primitiv och enligt den mer än entusiastiska guiden är det därför som Go låter lika mycket som en helikopter. Den är därför det enda museiföremål som inte startas regelbundet för att hålla motorn i trim.

Den allra första början
Mazdas första personbil var "R360 Coupe" (1960 - 1969). En älskvärd liten bil med en charm som många kan falla för än idag. "Carol" (1962 - 1970) är en storlek större och erbjuder plats för fyra personer. Redaktörens favorit är "Chantez" (1972 - 1976), som senare adopterades av Daihatsu delvis tack vare sitt charmiga utseende.


Roterande motor
Rotationsmotorn (även känd som "Wankelmotor") är en viktig del av Mazdas historia. Den mest ikoniska modellen med rotationsmotor är "Cosmo Sport 110S" (1967 - 1972). Delvis på grund av sin vackra design är Cosmo fortfarande en mycket älskad modell, vilket är anledningen till att denna mest värdefulla del i samlingen visas på en framträdande plats (se även panoramafotot).

Tullguidens favorit är dock "Luce R130" (1969 - 1971). Färre exemplar av denna tillverkades än Cosmo, vilket gör Luce till en riktig konnässörbil.

Vanliga bilar och entusiastbilar
Mazdas största framgång var med 323, vilket är anledningen till att den kan ses i många skepnader, från den första generationen (1977 - 1980) till den nuvarande Mazda3. Det fanns till och med en 323 Cabriolet!

Att döma av försäljningssiffrorna är MX-5 världens populäraste cabriolet. Frey visar inte bara alla generationer av MX-5, utan även specialutgåvor. Bland dessa finns en trist coupé (röd bil ovan, bak) och en med begränsad motoreffekt (90 hk) för att få förmåner på bilförsäkringen i Tyskland.

Resor
Förutom de välkända modellerna visar Automobil Museum också Mazdas "utflykter". Till exempel var "Roadpacer" (1975 - 1977) en stor amerikanskt orienterad sedan. Karossen köptes utan motor från General Motors och utrustades sedan med en rotationsmotor (och ett kylskåp i bagageutrymmet!) och såldes som en Mazda. För den australiensiska marknaden levererade Mazda pick-up trucks och rena terrängfordon.

Slutsats
I Augsburg, Tyskland, finns "Mazda Classic Automobil Museum Frey". Det officiella Mazda-museet i Hiroshima, Japan, visar unika konceptbilar eller jubileumskopior som kommer direkt till museet från fabriken. Mazda-museet i Tyskland, å andra sidan, visar bilar som faktiskt har använts. Privata samlare restaurerar dem och ställer ut dem. Det gör detta till en unik bit av Japan i Tyskland!
Eftersom samlingen är mycket större än utställningsutrymmet, ändras utställningsföremålen regelbundet. Museet försöker alltid skildra Mazdas historia från den första motorcykeln till den sista bilen. Det fokuserar på unika (sport) bilar och vardagliga familjebilar. Eftersom museet bara består av ett rum räcker det med en halvtimme för att se alla bilar.
Välj därför en guidad tur med en av de mer än entusiastiska besökarna. De kan berätta historierna om teknikutvecklingen eller den unika bakgrunden till en utställd bil. I så fall är Mazda Museum till och med en plats att tillbringa timmar på.