Publiceringsdatum: 30 december 2018
Audi R8
Biltest

Audi R8

Precisionsinstrument

Biltest - Audi bygger bilar av "premiumkvalitet". Det vill säga att de ligger över genomsnittet när det gäller design, materialval och byggkvalitet. Elektroniken och mekaniken är också mer avancerad än i en genomsnittlig bil. En så här sofistikerad bil lämpar sig idealiskt för intensiv daglig användning. Men vad händer om Audi tillämpar samma koncept av förfining på en sportbil?

Audis koncept verkar allt annat än perfekt för en sportbil. En sportbil måste helt enkelt ha en överdimensionerad motor och ju enklare tekniken är, desto mer kontroll har föraren över all kraft. Extravaganta utseenden gör en sportbil så mycket mer intressant. Audi R8 ser verkligen speciell ut, men den har inte det robusta macho-utseende som kännetecknar supersportbilar. I stället väljer Audi rena linjer även för R8. För modellåret 2019 har grillen gjorts ännu bredare, vilket gör att R8 ser lägre ut. Det finns också små öppningar mellan motorhuven och grillen, precis som på de senaste Audi-modellerna.

Audi R8

Utrymme och utrustning

De eleganta linjerna är inte bara karakteristiska på utsidan. Invändigt är R8 minst lika nykter och affärsmässig som Audis andra modeller. Det vill säga: vid basen. För i denna renodlade kokong ligger föraren och piloten lågt och nedåt i skopstolar. På så sätt ger R8 en distinkt, säker coupékänsla. Samtidigt är detta verkligen ingen trång sportbil; huvud- och benutrymmet är mycket anständigt. Det inre förvaringsutrymmet är också bra. R8 har ett blygsamt handskfack och ett rejält förvaringsutrymme bakom sätena. Bagageluckan är placerad under det främre locket. Under bakluckan, som till största delen är av glas, lyser motorn upp som R8:s kronjuvel.

Audi R8
Audi R8

Liksom de mer affärsmässiga modellerna har R8 ett komplett infotainmentsystem och en "virtuell cockpit". Det sistnämnda är mycket bättre i R8 än i affärsmodellerna, eftersom alla funktioner den här gången styrs via displayen bakom ratten (ingen andra display i mittkonsolen) och det är just det som är charmen med den virtuella cockpit. Navigationssystemet i R8 har också kunskap om tävlingsbanor, så föraren kan se på skärmen i förväg hur skarpa de kommande kurvorna är. B&W-ljudsystemet låter lite platt och är inte jämförbart med det från Audi A6 och A8.

Prestanda

Ratten har en platt botten och på ratten finns knappen för att starta motorn. Detta är en 5,2-liters 10-cylindrig motor som sedan ansiktslyftningen inför modellåret 2019 nu levererar 610 hk / 560 Nm. Audi väljer en 10-cylindrig eftersom en mindre motor behöver en turbo för att leverera sådan effekt (det ger en annan upplevelse) och eftersom den 12-cylindriga är för långsam att reagera på gasen. Detta kraftpaket börjar, inte helt oväntat, med ett djupt vrål. Om du bor i ett lugnt område kommer du garanterat att förråda R8 i början av varje körning.

När Audi designade R8 satte Audi upp målet att bygga den ultimata sportbilen som också kan användas i vardagen. Om du inte provocerar R8 är denna supersportbil en utmärkt bil för resor. Det märks alltid att fjädringen klarar mycket och att motorn när som helst kan brista ut på ett fruktansvärt sätt, men R8 är inte påträngande och kan köras mycket lugnt om man vill. Detta beror delvis på att när man kör lugnt accelererar R8 från stillastående i andra växeln; på så sätt undviker man "ryckighetseffekter". Även när gaspedalen är försiktigt tryckt ger R8 en enorm känsla av överlägsenhet och även det gör det mycket roligt att köra denna toppmodell från Audi.

Audi R8

Men allt handlar förstås om prestanda! Eftersom det här är en atmosfärisk motor bygger R8 upp effekten till en topp (till skillnad från en turbomotor som "exploderar"). Från 6 000 varv per minut levereras den fulla kraften, vilket visar den här ursprungligen godmodiga touringbilen i en helvetes aggressivitet som endast är reserverad för riktiga supersportbilar. Motorljudet ligger då någonstans mellan ett bestialiskt vrål och ett tjut (eller var det testförarens okuvliga känslor?). De som vill uppleva maximal acceleration kan aktivera "launch control". Då sprintar R8 från stillastående till 100 km/h på 3,2 sekunder. Eftersom motorn bygger upp det optimala varvtalet före start och eftersom kopplingsskivorna i dubbelkopplingsautomatiken ligger närmare varandra och redan är trycksatta, är denna sprint mycket brutalare än bara full gas. På ett rent ut sagt våldsamt sätt rammas passagerarnas huvuden mot nackstöden ("pressas" är otillräckligt här) och växlingarna är också mycket trubbigare. De 100 km/tim är på räknaren så snabbt att 200 km/tim redan står på klockan när den genomsnittlige föraren har återhämtat sig från den första chocken.

Hantering av vägbanan

Trots allt våld märks det att R8 är en modern sportbil och inte ett otyglat odjur. Detta gäller i ännu högre grad för modellåret 2019, eftersom drivlinans mjukvara har förfinats ytterligare och tack vare Michelin PS4-däck som utvecklats speciellt för R8 har greppet ökat.

Audi R8

Quattro fyrhjulsdrift ser till att kraften omvandlas till acceleration på ett optimalt sätt, och hjulspinn uppstår bara när föraren medvetet tvingar fram det. För att hålla känslan i styrningen så ren som möjligt ligger tyngdpunkten på bakhjulsdrift. Framhjulen får bara extra kraft när bakhjulen inte kan hantera den. Detta gör R8 mindre brutal än vissa andra supersportbilar. Det verkar mindre spektakulärt, men som om en viss mängd ljud saknas känner R8-föraren mekaniken ännu bättre. Då märks det hur R8 inte är rå utan snarare skarp. Vid kurvtagning är det underbart märkbart hur R8 bygger upp sidokrafter och därför är det lätt att göra precis rätt styrrörelse och behålla maximalt grepp. De elektroniska säkerhetsnäten stör aldrig detta, men de kan stängas av stegvis för den som vill.

Det är inte bara hanteringen som ger mycket självförtroende. För modellåret 2019 har bromsarna förbättrats, vilket ger R8 en nästan spektakulär bromskraft. Från 100 km/h minskar bromssträckan med 1,5 meter, från 200 km/h till och med med 5 meter. Dessutom kommunicerar bromsarna med föraren samt med motorn och styrningen, vilket gör att föraren verkligen kan få ut det mesta av R8.

Audi R8

Slutsats

En sportbil ska vara brutal, överdådig och djärv. Hur kan då en Audi som är polerad och fulländad vara en bra sportbil? Svaret är att det är just förfiningen som skiljer R8 från andra supersportbilar. Eftersom det är mindre "buller" på linjen kommunicerar mekanikerna bättre. Detta gör Audi R8 annorlunda, men absolut inte mindre spännande. Dessutom ser de många säkerhetssystemen till att den här supersportbilen är användbar i vardagen och att även mindre begåvade förare kan köra R8 hårt. Audi har alltså lyckats med sitt mål och ställt ett verkligt instrument av precision mot konkurrenternas trubbiga yxor.

plus
  • Sportig, men också lyxig
  • Extremt snabb, men också användbar på daglig basis
  • Körassistanssystem gör det lätt att tävla, men kan också vara avstängande
minus
  • En besvärligt stor vändcirkel
  • Kraftigare än första generationens R8