Publiceringsdatum: 27 juni 2021
Audi Q4
Biltest

Audi Q4

Dagens Q

Biltest - Audis Q-modeller är större, högre och framför allt tuffare än vanliga modeller. Detta beror på att de är SUV:er, eller Sports Utility Vehicles. Hittills har dessa mångsidiga fordon drivits av konventionella förbränningsmotorer, vilket innebär att de blir alltmer föråldrade. Därför är det dags för Audi Q4: SUV:n med elmotor. Möt dagens Q!

Namnet "Q4" antyder att den nya modellen hör hemma mellan Q3 och A5 i Audis ranking. Men så enkelt är det inte! Audi lovar faktiskt att Q4 har Q3:s smidighet, Q5:s bagageutrymme och Q7:s benutrymme. Detta tack vare att Q4 inte är en eldriven version av en befintlig modell, utan har utformats från grunden som en elbil.

Audi Q4

Q4 visar dock inte att det är en elbil. Q4 har samma utseende som de andra Q-modellerna med en högt upphöjd nos, en hög axellinje, en självsäker look i strålkastarna och naturligtvis de eleganta linjer som är karakteristiska för Audi. Unikt för Q4 är den slutna grillen. En elbil producerar ingen oönskad värme, så det behövs inte heller några åtgärder för att avleda den biprodukten. Att stänga grillen förbättrar strömlinjen, vilket gynnar räckvidden och tystnaden i kupén.

Rymden

För att kontrollera om Audis påståenden om Q4:s rymd kan hållas, räcker det med att sätta sig i bilen. Utrymmet framtill är utmärkt. Med vuxna i framsätet finns det fortfarande mer än tillräckligt med huvud- och benutrymme kvar i baksätet för ytterligare två (rejäla!) vuxna. Audis påstående om bagageutrymme uppfylls också. Det är stort och djupt, så att till exempel en golfbag med förare(n) får plats utan ansträngning.

Audi Q4
Audi Q4

Audi är en del av Volkswagenkoncernen och använder därför samma grundkomponenter som moderbolagets modeller. Tekniskt sett är Audi Q4 i stort sett densamma som Volkswagen ID.4. Den stora skillnaden ligger i förklädnaden. Medan ID.4 får sin attraktionskraft från innovation tar Audi ett helt annat grepp. Audi förpackar samma teknik så snyggt som möjligt och vill sänka barriären för elbilkörning genom att hålla kontrollerna bekanta. Trots att mycket återvunnet material används är atmosfären i Q4 som vanligt från Audi: elegant, obefläckad och modern.

Q4 kan utrustas med alla vanliga infotainment- och säkerhetsfunktioner. Några få saker sticker ut här. I skrivande stund erbjuder Audi ännu ingen smart röststyrd assistent. Röststyrning finns, men det handlar om fasta kommandon som måste uttalas i en fast ordning. Q4 är den första bilen som kan utrustas med ett ljudsystem från Sonos. Det här märket är mest känt som specialist på "streaming audio" (musik från Internet i stället för traditionella bärare) och utmärker sig med ett gynnsamt pris-prestandaförhållande både hemma och i bilen. Förvänta dig inte för mycket när det gäller ljudkvalitet, men ett mycket moget ljud till ett rimligt pris.

Audi Q4

Även om alla funktioner är välbekanta att använda har Audi på en punkt tagit ett språng in i framtiden. Tack vare en extra stor head-up-display kan information till föraren visas i hans/hennes synfält. Enligt Audi har programvaran från Volkswagen skrivits om helt och hållet för detta ändamål, men i praktiken märks det inte mycket av detta, varken i funktionalitet eller design. Den extra stora head-up-displayen visar inte bara den vanliga hastigheten, utan även pilar i naturlig storlek som tycks sväva i landskapet för att indikera vilken sväng man ska ta. När man använder adaptiv farthållare visas en grön linje under den bil vars hastighet anpassas.

Elbil

Audi Q4 finns i tre versioner: som "35 e-tron", "40 e-tron" och "50 e-tron". Skillnaden mellan dessa versioner ligger i motoreffekt, batterikapacitet och bak- eller fyrhjulsdrift. Testbilen är en "Q4 40 e-tron" och det motsvarar 204 hk/310 Nm effekt, ett batteri på 77 kWh och bakhjulsdrift.

Audi Q4

Audi vill sänka tröskeln för elbilar med ett välbekant utseende och bekanta reglage, men gör detsamma med motorkaraktären. Precis som alla andra elbilar rör sig Q4 tyst och obehindrat och erbjuder mer smidighet än till och med den bästa förbränningsmotorn. Prestandan hos "40 e-tron" är fin, och om det behövs kommer Q4 att överträffa många. Den saknar dock den giftighet med vilken vissa elbilar presterar. Dessa bilar släpper ut all kraft på en gång som blixten. Istället bygger Q4:s elmotor upp kraften lugnt för att skydda föraren från sig själv.

Spakarna bakom ratten styr hur mycket energi som återvinns när gaspedalen släpps. Ju mer bilen minskar hastigheten, desto mer energi återvinns. Audi hävdar att i det mest extrema läget minskar Q4:an hastigheten så mycket att bromspedalen blir överflödig. Den skulle då kunna köras med bara en pedal. I praktiken håller dock Q4 inte alls lika mycket tillbaka som andra bilar, så att köra med bara en pedal kräver så mycket anitcipation att det nästan är omöjligt i tät trafik.

Räckvidd och laddning

I teorin kan "40 e-tron" köra 511 km med fullt batteri. Detta mättes i ekonomiskt läge och enligt WLTP-standarden. Under testet kördes både ekonomiskt läge och dynamiskt läge. Skillnaden mellan de två är betydande, både när det gäller gasrespons och klimatkontrollsystemets funktion. Under mycket gynnsamma väderförhållanden (25 grader, vindstilla) kunde 454 km köras på ett fullt batteri (förbrukning: 17 kWh/100 km).

Audi Q4

Laddning kan ske hemma, vid en offentlig laddningspunkt (11 kW) och vid en snabbladdare (125 kW). Laddningsanslutningen finns på det mest praktiska och säkraste stället: baktill till höger. Detta gör det möjligt att parkera och ställa bilen säkert och minimerar risken för skador på laddningsuttaget från förbipasserande trafik. Under laddningen visar displayen bakom ratten hur lång tid laddningen kommer att ta. Den centrala displayen kan användas för att ställa in den procentandel som batteriet ska laddas till. Detta är vettigt, eftersom det kan förlänga batteriets livslängd om det inte alltid laddas till 100 %.

Hantering av vägbanan

Audi lovar inte bara mycket utrymme utan också smidighet. Detta uppnås genom att välja bakhjulsdrift. Eftersom det finns färre mekaniker mellan framhjulen kan de styra extra långt, vilket ger en mindre vändcirkel. Men "manövrerbarhet" är mer än bara en vändcirkel på pappret. Det är därför Q4 har ett chassi med justerbara dämpare som standard. Beroende på situationen ger detta möjlighet till mer komfort eller mer sportighet.

Inte ens i dynamiskt läge är Q4 en distinkt skarp eller sportig bil. Det betyder dock inte att Q4 inte är kapabel! Delvis tack vare de justerbara dämparna lyckas Q4 dölja sin höga vikt väl (mycket bättre än den större "e-tron"). Samtidigt märks det att Q4 är perfekt balanserad. Därför känner föraren, trots den lätta styrningen och den höga komforten, att bilen klarar mycket och det ger en stor känsla av självförtroende från första stund.

Audi Q4

Slutsats

Audi presenterar Q4: en eldriven SUV som lovar stora saker. Trots det stora batteriet sägs Q4 vara dynamisk. Och trots sina begränsade yttre mått sägs Q4 erbjuda ännu mer utrymme än större modeller från Audi. Ett test visar att alla dessa löften uppfylls. Audi Q4 är rymlig, dynamisk och kan köra en lång sträcka utan att stanna för att ladda.

Elbilar har många fördelar: låga energikostnader, låg avskrivning, låga underhållskostnader, inga utsläpp, hög komfort och skatteförmåner. Med tanke på alla de fördelar som eldrift ger och det lilla extrapriset som följer med den finns det med Q4:ans ankomst ingen anledning att fortfarande välja en Audi med förbränningsmotor. Q4 är dagens Q!

plus
  • Tyst och bekvämt
  • Utmärkt hantering
  • övertygar med premiumkvalitet
minus
  • Knapp standardutrustning
  • Lovade 1-pedalskörning knappt möjlig
  • Adaptiv farthållare gör för många misstag