19 oktober 2007
Audi A4 (2007 - 2015)

Audi A4 (2007 - 2015)

De bästa styrmännen ...

Biltest | Var hittar vi de bästa styrmännen? Om man får tro Audi sitter alla de bästa bakom ratten på nya A4. Den senaste generationen av Audis framgångsnummer lär vara den sportigaste bilen i sin klass. Dessutom lovar A4 oöverträffad lyx och innovativ teknik. Uppfyller A4 alla löften eller är det bara skryt?
 

Alle man ombord, nya Audi A4 avgår. Det är gott om plats för fyra personer, för nya A4 är längre och bredare än någonsin. Framför allt har hjulbasen ökat och det har framför allt gett större benutrymme där bak. Där fram är det framför allt de stora stolarna som drar blickarna till sig. De är dessutom justerbara i alla riktningar, inklusive sittdynans längd.

Ombord

Instrumentbrädan är delvis vänd mot föraren för att ge en cockpitkänsla. Mitt i instrumentbrädan finns MMI eller "Multi Media Interface". Här kan föraren manövrera ljudanläggningen, navigatorn, kommunikation och bilens karaktär.

I jämförelse med liknande system från andra biltillverkare har MMI sparsam grafik och en långt ifrån intuitiv manövrering. Systemet har inte moderniserats till nya A4 och därför missar Audi båten. Däremot kan man få A4 med ett nytt audiosystem. Förutom radio/CD-spelare och "premium" Bose-stereo som är standard, kan man utrusta A4 med högtalare och förstärkare från B&O. Detta audiosystem låter mycket bra vid normal volym. Men om man vrider upp volymen för att höja stämningen i bilen, låter B&O-anläggningen skrikig och distorsionen är kraftig.

Drive Select

Om A4 är utrustad med "Drive Select" kan styrningen, chassit och motorn ställas in i lägena bekvämt eller dynamiskt. Och skillnaden märks tydligt. I kombination med rätt däck är A4 en mycket sportig lättstyrd bil som har körglädje i stora lass.

Audi A4 (2007 - 2015)

De sportiga versionerna har en fantastiskt direkt styrning och de reagerar lika alert på varje rattrörelse som en liten sportbil. I dynamiskt läge är chassit styvt, men inte så hårt att det blir obekvämt. Väghållningen är utmärkt och på kurviga vägar är det riktigt roligt att ratta nya A4. Såsom Audi lovar är nya A4 den mest sportiga bilen i sin klass.

Där tvingas vi emellertid att lägga till ett stort "men". Till detta test tog vi pulsen på flera olika utföranden. Grundversionen utan "Drive Select" och utan sportchassi är inte alls lika spännande som en topputrustad version. A4 är i grund och botten inte mer än en bra bil med bra väghållning.

Audi A4 (2007 - 2015)

Lätt

Den bra väghållningen beror delvis på bilens låga vikt. Den här gången har Audi för omväxlings skull inte använt aluminium. Det skulle göra bilen för dyr. I stället har man använt moderna stålsorter som är lätta och samtidigt mycket starka, precis som aluminium. En lätt bil blir automatiskt kvickare och snålare.

Dessutom är A4 konstruerad på ett sådant sätt att bilens vikt är så jämnt fördelad som möjligt över fram- och bakhjulen. Och det bidrar märkbart till de dynamiska köregenskaperna. Den starka karossen är dessutom vibrationsfri och det leder till ökad komfort.

Audi A4 (2007 - 2015)

Under däck?

Nya A4 är utrustad med flera olika nya säkerhetssystem. "Lane Assist" varnar med hjälp av vibrationer i ratten om man oavsiktligen (läs: utan att använda körriktningsvisaren) byter körfält. "Side Assist" anger med en lampa i ytterspegeln om det finns en bil i döda vinkeln.

Den bästa funktionen bland extrautrustningen är den "Dynamiska styrningen". Detta gör styrningen, direkt eller indirekt, beroende på situationen. Vid hög hastighet är styrningen indirekt, så att det är lättare att köra rakt fram. Vid lägre hastighet på en kurvig väg blir styrningen mycket direkt och bilen ger då ett mycket sportigt intryck. Samma elektronik används för att underlätta en undanmanöver i nödsituationer.

Audi A4 (2007 - 2015)

Trots att Audis motto är "försprång genom teknik" har man hämtat alla dessa system från andra märken. Det gör A4 till en säker och modern bil, men det är ingen föregångare.

Under fördäck

Motorvalen i A4 består av tre bensin- och tre dieselmotorer. Provturen börjar med flaggskeppet: en 3,2 liters V6 med Quattro. Det är utan tvivel modellseriens festprisse. Den sexcylindriga motorn på 265 hästkrafter är riktigt snabb men det går också att köra den som en riktig limousine.

Audi A4 (2007 - 2015)

Audi förväntar sig att valet 1,8 liters TFSI kommer att bli den populäraste bensinmotorn. Tack vare innovativ teknik ger denna relativt lilla och snåla motor ändå riktigt hög effekt (120 eller 160 hk). Tack vare bilens låga vikt ger 1,8 T bra prestanda och körglädjen är det inget fel på. Vi rekommenderar särskilt TFSI med 160 hästkrafter i kombination med en Multitronic-växellåda.

Den som föredrar diesel, börjar med TDI på 2,0 liter och 140 hästkrafter. Det är lite mindre effekt än brukligt i detta segment och det märks. Den starkaste dieselmotorn är en 3,0 liters sexa som till och med ger högre prestanda än den starkaste bensinmotorn! Denna diesel är aningen mindre kvick, men den är överlägsen på motorväg. Oavsett vilken motor man väljer är A4 mycket tyst.

Slutsats

Är nya Audi A4 den sportigaste, modernaste och mest innovativa bilen i sin klass? Svaret beror i hög grad på utförandet. Liksom för alla Audi-modeller är priset i broschyren bara en blygsam början.

Varje A4 är rymligare, tystare och bekvämare än konkurrenterna. Beroende på inredning kan bilen dessutom vara mycket säker och högklassig. Med "Drive Select" är A4 den sportigaste bilen i sin klass.

plus
  • Sportiga modeller med mycket körglädje
  • Tysta, kraftfulla och bränslesnåla motorer
min
  • Ny, men inte förnyande
  • Inte fullständig förrän efter dyra tillval