Audi A3 e
En önskvärd etikett
Vid första anblicken skiljer sig "40 TFSI e" inte från andra versioner av A3. Alla Audi A3 sedan 1996 kännetecknas av sina rena linjer. Det som gör denna fjärde generation unik är dess starka utseende. A3 är inte längre tidlös och diskret, utan snarare självsäker och modern! Dessutom nytt: från och med nu finns A3 endast som "Sportback", dvs. femdörrars, tillgänglig.

Utrymme och utrustning
Interiören har också fått mer karaktär. Tidigare var A3 strikt och steril inuti. Nu visar A3 upp modern teknik med accenter i svart pianolack, ramar i krom och välplacerade displayer. Både bakom ratten och centralt på instrumentbrädan finns stora displayer som styr de flesta funktioner. I stället för en växelspak har mittkonsolen en "vippbrytare" som styr automatlådan; allt för att inte störa de så elegant utformade linjerna!
Utrustningen beror i hög grad på vilka extrafunktioner som väljs. Som standard är A3 relativt enkel och funktionell, men med rätt tillval är utrustningen knappast sämre än i Audis större modeller. Tillvalen kan också användas för att bestämma karaktären. Testbilen är till exempel en "S-Line" med sportratt och sportstolar. Dessa skopstolar sitter underbart bra, men tar upp mycket mer utrymme än vanliga stolar och minskar kraftigt benutrymmet bakåt.
Plug-in hybrid
Skälet till att ge sig ut på vägen med A3 Sportback är ankomsten av "40 TFSI e". Siffran "40" återspeglar rangordningen av motoreffekten (högre siffra för mer effekt), medan "e" står för en extra bränslesnål modell hos Audi. Och med det verkar detta vara en motsägelsefull etikett: det skulle vara den mest kraftfulla och sparsamma A3 på samma gång!
Hemligheten ligger i tekniken: plug-in hybriddrift (även kallad "PHEV", för plug-in hybrid electric vehile). Under motorhuven finns en 1,4-liters bensinmotor och en elmotor. Tillsammans ger de 204 hk/350 Nm. Precis som alla andra hybrider laddar A3 batteriet (13 kWh litiumjon) under inbromsning och i lugn och ro. Men eftersom detta är en "plug-in hybrid" kan den också laddas med en kontakt och därför är elmotorns andel mycket större.
Laddning kan ske i hemmet eller vid en offentlig laddningspunkt. En riktig miss: laddningspunkten finns på den vänstra framskärmen. Vid parallellparkering innebär detta att förbipasserande trafik kan träffa kontakten. Vid rätvinklig parkering tvingar det nästan till framåtriktad parkering (större vändcirkel, sämre sikt vid utparkering).

Enligt Audi kan "A3 40 TFSI e" köra 67 km helt elektriskt. Under testperioden var det dock inte mer än 40 km (elförbrukning: 18,2 kWh/100 km). Detta kan delvis bero på extremt ogynnsamma väderförhållanden (kyla, regn), men även då är skillnaden mellan teori och praktik mycket stor.
När du väljer elektriskt läge närmar sig A3 PHEV egenskaperna hos en helt elektrisk bil: våldsamt snabb acceleration, ultimat smidighet och fulländat lugn. När batteriet är tomt växlar systemet smidigt över till bensinmotorn och känslan i gaspedalen förblir nästan densamma. Detta står i kontrast till den tidigare A3 e-tron, där samspelet mellan de två motorerna inte alls var harmoniskt.

För att återvinna så mycket energi som möjligt håller A3 automatiskt tillbaka när den närmar sig en rondell, en skarp sväng eller en farlig trafiksituation. I praktiken upplevs detta inte alls som irriterande eller störande, utan snarare som ett användbart hjälpmedel.
När batteriet officiellt är tomt finns det faktiskt tillräckligt med energi kvar för att kortvarigt hjälpa bensinmotorn. När full gas ges skjuter energimätaren upp till 100 %, nålen går till "boost" och A3 skjuter iväg! På pappret tar sprinten från 0 till 100 km/h 7,6 sekunder, men instinktivt är bilen mycket snabbare än så. När den körs exakt lugnt ger hybriddrivlinan extra komfort. I alla fall är därför PHEV överlägsen en vanlig A3. Hur mycket mer ekonomisk PHEV är beror på hur många kilometer som körs på antingen bensin- eller elmotorn.

Hantering av vägbanan
På grund av den extra motorn och batteripaketet är 40 TFSI e över 200 kg tyngre än en jämförbar A3. Men tack vare den direkta responsen på gaspedalen känns PHEV:n inte alls överviktig, utan snarare livlig och ivrig.
Och tack vare en styv fjädring är övervikten också dold. Det är bara vid snabba fartgupp som denna "tunga" A3 kan göra
oönskade hopp. I snabba kurvor, vid hårda inbromsningar och under alla andra förhållanden reagerar PHEV faktiskt mer stabilt och lugnt än en konventionell A3.

Slutsats
Audi A3 finns nu även som "40 TFSI e". Denna beteckning står samtidigt för den mest kraftfulla och ekonomiska versionen av A3. Bilen kan leva upp till detta tack vare plug-in hybriddrift. Kombinationen av en bensinmotor och en elmotor gör den här versionen av A3 snabbare, tystare, smidigare och mer ekonomisk än en konventionell version. Dessutom är priset per kilometer relativt gynnsamt tack vare de låga koldioxidutsläppen.
I den tidigare generationen av A3 hade plug-in-hybridtekniken fortfarande sina nackdelar. Dessa problem har alla lösts med den här nya versionen. I mycket få situationer märks det att hybriden är tyngre än en standard A3, men i de flesta fall innebär den extra vikten faktiskt mer lugn och stabilitet. Kort sagt: Audi A3 valdes redan för sin image, nu läggs en önskvärd etikett till!
- Utmärkt hantering
- Smidig och ekonomisk
- Billigare och bättre än en standard A3
- Endast komplett med tillval
- Obekväm och farlig placering laddningsuttag