Publiceringsdatum: 24 juli 2023
Alpine A110
Biltest

Alpine A110

Rent mekanisk

Biltest - "Pure electric" är det magiska ordet för nya bilar. De mest sålda bilarna är nästan alla eldrivna och biltillverkarna investerar enbart i eldrift. Detta är goda nyheter för den genomsnittlige bilföraren, men mindre goda nyheter för den traditionella bilentusiasten som fortfarande föredrar rent mekanisk framdrivning. Det är därför det finns en ny version av Alpine A110, som är ännu mer fokuserad på ren motorsport. Möt "A110 R".

Alpine har varit tillbaka i flera år och erbjuder fortfarande bara en modell. Den modellen har dock regelbundet modifierats för att möta behoven hos specifika målgrupper. Nyligen körde Autozine den relativt lyxiga GT. Istället är den "R" som körs här så ren som möjligt, med lyx som ger vika för prestanda.

Alpine A110

För att uppnå (ännu) bättre prestanda har Alpine modifierat nästan allt utom motorn. Och det syns redan på utsidan. Där det är möjligt har metallplåt ersatts av kolfiber för att spara vikt. Till och med fälgarna är tillverkade av kolfiber och har ett nästan slutet mönster. A110R är nämligen inte bara lättare (-34 kg), utan också mer strömlinjeformad än A110S. För extra downforce har spoilers monterats runt om samt en rejäl spoiler baktill.

Kanske inte omedelbart uppenbart: bakrutan är inte tonad svart, men frånvarande! Av strömlinjeformnings- och viktskäl har bakrutan också ersatts av en kolfiberpanel, och därför har föraren endast sikt bakåt via ytterbackspeglarna. Någon innerbackspegel finns inte. Delvis på grund av de små ytterbackspeglarna måste A110 köras som en skåpbil: föraren måste alltid veta vad som händer runt bilen eftersom backspeglarna bara visar en del av omgivningen. Att byta fil till höger är särskilt knepigt, eftersom den döda vinkeln nu är så stor att en hel SUV kan försvinna in i den!

Alpine A110
Alpine A110

Utrustning

Den största förändringen i interiören gäller sätena. Dessa är nu fulla "Sabelt Track" skålade säten inklusive trepunktsbälten, som i en racerbil. Varje körning kräver därför att man tar lite tid på sig för att spänna fast sig. Racingbältena medför också en oväntad olägenhet: eftersom föraren alltid pressas in i sätet är det omöjligt att luta sig framåt för att se trafikljus.

Utrustningen i "R" liknar den i de andra versionerna av A110. Lyxiga funktioner som luftkonditionering, ett infotainmentsystem, elfönsterhissar, nyckellös start och en backkamera har alla kvar. Som vanligt utgör en liten väska mot bakväggen det huvudsakliga "förvaringsutrymmet" i kupén.

Prestanda i teorin

Som tidigare nämnts gjordes en hel del modifieringar för att förvandla en vanlig A110 till en A110 R, förutom motorn. Det beror på att den redan levererar maximalt, och ännu mer kraft skulle påverka tillförlitligheten negativt. En starkare växellåda skulle alltså behövas för att hantera ännu mer kraft, men den är tyngre och det påverkar köregenskaperna negativt. Därför drivs även A110 R av den välbekanta 1,8-liters turbomotorn med 300 hk / 340 Nm som överför sin kraft till bakhjulen via en sjuväxlad automatisk växellåda.

Alpine A110

Naturligtvis har prestandan förbättrats tack vare den lägre vikten. A110 R accelererar från stillastående till 100 km/h på 3,9 sekunder. Dessutom säkerställer den ökade downforcen att maxhastigheten kan ökas på ett säkert sätt. Begränsningen har därför tagits bort, vilket ger en topphastighet på 285 km/h.

Prestanda i praktiken

A110 R är tänkt att vara en bil som känner sig hemma på banan och som även klarar av att köra på allmän väg. Under testerna körde denna semi-racebil obehindrat i rusningstrafiken utan att vara påträngande eller tröttande. På långdistans är A110 R till och med klart ekonomisk för att vara en sportbil med en förbrukning på 5,5 liter per 100 km.

På papperet slår moderna elbilar lätt A110 R i en sprint. Charmen med Alpine ligger i hur prestandan levereras. Trots sin lilla motorstorlek har bilen ett spännande och uppiggande ljud. När varvtalet ökar och kraften byggs upp, ökar också spänningen. När det maximala varvtalet nås växlar automatväxeln blixtsnabbt för att återuppleva festen. Det gör A110 kanske inte snabbare än en elbil, men mycket mer spektakulär.

Alpine A110

Den enda kritiken gäller bromsarna. Dessa är starka, men känslan i pedalen är minimal och därför är bromsarna svåra att dosera.

Väghållning

För att förbättra köregenskaperna är A110 R inte bara lättare, utan man har också monterat andra däck och sänkt fjädringen (-10 mm). Dessutom kan föraren eller föraren bestämma hur styv den främre och bakre fjädringen ska vara. Detta kan inte göras med en knapptryckning, utan med en domkraft och enkla verktyg. För detta test kördes den i allmän väg-läge.

Alpine A110

Som standard är R utrustad med Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slick däck. På allmän väg resulterar detta i att A110 är extremt känslig för spår. När man byter fil är det sällan man ser spår i vägbanan, men i A110R kan man alltid känna dem!

Redan i låg fart märks det att A110 R är extremt kapabel, vilket ger en överlägsen känsla. En liten styrrörelse ger omedelbart resultat och en brysk styrrörelse gör det tydligt varför den här bilen är utrustad med selar! A110 R är inte bara livlig, utan också extremt självsäker. Det är därför tempot gradvis ökar till hastigheter som endast är reserverade för riktiga sportbilar. Den bästa jämförelsen är med en berg- och dalbana: eftersom banan är lagd på ett sådant sätt att bilarna trycks in i banan, är instinktivt omöjliga höga hastigheter möjliga. Detta verkar skrämmande först, men är ren njutning efteråt. A110 R erbjuder samma känsla, men på asfalt!

Alpine A110

Slutsats

Alpine A110 finns nu även som "R". Förutom en generisk, lyxig och sportig version är "R" den radikalt sportiga varianten av A110. För detta ändamål har motorn inte modifierats, men nästan alla andra komponenter har det. Lättviktsmaterial ger ännu bättre prestanda. Specialdäck, en justerbar fjädring och mer downforce gör A110 R märkbart mer alert och ger ännu bättre köregenskaper. Denna rena mekanik kommer till sin fulla rätt på banan, samtidigt som bilen fortfarande lämpar sig för daglig användning på allmänna vägar.

plus
  • Relativt ekonomisk
  • Ren, mekanisk känsla
  • Gjord för banan, användbar på allmänna vägar
minus
  • Liten känsla i bromspedalen
  • Dålig överblick på grund av avsaknad av innerbackspegel