Alfa Romeo Tonale
Hybrid med hjärta och själ
Det har varit känt under en tid att Tonale var på väg, eftersom den först sågs som en konceptbil på 2019 års bilsalong i Genève. Det var en fantastisk tredörrars SUV med så sensuella linjer att många entusiaster redan skulle lägga en beställning utan att veta pris eller specifikationer.
Nu när den slutliga produktionsmodellen har presenterats ger den blandade känslor. Det finns inte mycket kvar av konceptbilens önskvärda linjer. Även om produktionsmodellen har "dolda" bakdörrar saknar den ändå coupéutseende. Med andra ord har harmonin i konceptbilen gått förlorad i produktionsmodellen. För ett varumärke som handlar om känslor och upplevelser är detta ett bakslag. Men eftersom Alfa Romeo har valt att satsa på funktionalitet kommer Tonale bättre att passa den genomsnittliga familjens önskelista.
Utrymme och utrustning
Invändigt är Tonale en äkta Alfa Romeo med extravaganta former och mycket dekoration. Det som gör Tonale till en äkta Alfa Romeo är de många detaljerna. På utsidan är det de italienska flaggorna i sidospeglarna. På insidan är det bland annat de runda höljena runt klockorna, den digitala animeringen av analoga trippmätare och det nostalgiska blinkande ljusljudet.
Sätena är stora, men också fasta och sportiga. Ratten sticker djupt in i interiören, som i sportbilar. Utrymmet i framsätet är bra. Utrymmet bakåt är måttligt (för en bil av den här storleken). Tonale är den första Alfa Romeo som använder ett helt nytt ljud-, kommunikations- och navigationssystem, baserat på teknik från Jeep. Funktionaliteten är bra och svarstiden kort.
Samtidigt är det märkbart att detta är en första version. Den röststyrda assistenten anger till exempel att den kan skicka meddelanden, men när den ombeds att skicka ett meddelande meddelar systemet att det kommandot inte finns! Att koppla ihop en iPhone med en kabel via Apple CarPlay är mödosamt. Ibland fungerar det omedelbart, under andra resor fastnade systemet i "inställning av anslutning" i flera minuter eller anslöt aldrig alls. Som tur är kan infotainmentsystemet ta emot uppdateringar via internet, så det är väntan på det.
Hybrid
För att göra Tonale till mer än bara en exotisk bil för entusiaster finns endast hybridmotorer på programmet. Det rör sig om en mildhybrid (kort hjälp av en elmotor när det behövs), en parallellhybrid (korta sträckor körs helt elektriskt) och en plug-in-hybrid. Alla varianter återvinner energi vid inbromsning. Endast plug-in-hybriden (även kallad "PHEV" för "plug-in hybrid electric vehile") kan också laddas via kabel och kan tack vare sitt mycket kraftfullare batteri även köra hela resor elektriskt.
Precis som alla moderna Alfa Romeo har Tonale en "DNA"-knapp som kan användas för att bestämma bilens karaktär. Tidigare stod den för "dynamisk", "neutral" och "allväder". Från och med nu står den för "dynamisk" (bensin- och elmotorn arbetar tillsammans för maximal prestanda), "neutral" (datorn bestämmer när vilken motor som är bäst att använda) eller "Advanced Efficiency" (betoning på eldrift). Även om valet av drivteknik förvisso påverkar bilens karaktär är DNA-knappens inflytande mycket mindre än tidigare.
Under testet i kallt väder (som är ogynnsamt för elektrisk framdrivning) kunde Tonale köra 65 km i elektriskt läge, helt elektriskt. Då har dock Tonale inte karaktären av en elbil! I elektriskt läge är Tonale inte lika tyst som en typisk elbil på grund av det framträdande däckljudet. Dessutom är det bara möjligt att automatiskt bromsa på motorn (och därmed återvinna energi). Körning med en pedal är inte möjlig. Slutligen är det märkbart att prestandan med enbart elmotorn är måttlig.
När de två motorerna arbetar tillsammans är samspelet harmoniskt. Det är knappt hörbart eller kännbart när vilken motor som ger drivkraft, och det är precis som det ska vara. I neutralläget är prestandan mer än tillräcklig, men det är allt. Det är först när det dynamiska läget väljs och gaspedalen trycks resolut mot golvet som den totala effekten på 280 hk/270 Nm blir tillgänglig. Då är prestandan på pappret utmärkt med en sprint från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder. Hastighetskänslan är dock låg, delvis på grund av att ett spännande motorljud saknas. När batteriet är tomt och endast bensinmotorn står för drivkraften är 7 liter per 100 km den bästa uppnåeliga förbrukningen (kontinuerligt 90 a 100 km/h på motorvägen) och det är relativt högt för en bil som denna.
Hantering av vägbanan
Alfa Romeo har nyligen blivit en del av "Stellantis", det moderbolag som även äger Fiat, Opel, Peugeot och Citroën. Utvecklingen av Tonale påbörjades dock innan Alfa Romeo gick med i koncernen. Trots att Tonale är ungefär lika stor som en Opel Grandland eller Peugeot 3008 står Alfa Romeo alltså på en helt annan plattform.
Och det innebär också en helt annan hantering! Som man kan förvänta sig av Alfa Romeo har man valt dynamik. Fjädringen är fast, men absolut inte hård. Styrningen är bestämt direkt, vilket ger en alert och livlig karaktär. Därmed blir styrningen tyngre ju högre hastigheten är. Detta garanterar stabilitet på motorvägen och smidighet i staden. Men: i alla fall kan man knappt känna något motstånd från framhjulen i styrningen ("feedback"). I kombination med en styrning som anpassar sig till hastigheten ger detta oförutsägbara reaktioner i Tonale.
Huvudmålet har dock uppnåtts: det finns ingen märkbar effekt av den extra vikten från batteriet i hybriddrivningen. Faktum är att Tonale känns mindre och smidigare än vad den faktiskt är och är, vilket gör den till en äkta Alfa Romeo!
Slutsats
Efter en lång tids tystnad presenterar Alfa Romeo en ny modell. "Tonale" (uppkallad efter ett italienskt bergspass) är en medelstor SUV och riktar sig därmed till det mest populära segmentet för tillfället. Tonale kännetecknas av typisk italiensk design och dekoration, både på insidan och utsidan.
Ett karakteristiskt drag hos Tonale är dess hybriddesign. Detta gäller inte bara drivlinan utan även hela bilens koncept! Tonale kombinerar också känsla och förnuft, modernt och välbekant, dynamik och komfort. Med sin uppställning är Tonale mindre idiosynkratisk än traditionella Alfa Romeo, men det är just det som kan säkra märkets framtid. Det bevisar det: nu när Alfa Romeo väljer hybrid är det med hjärta och själ.
- Livlig hantering
- Modern, komplett utrustning
- En distinkt italiensk karaktär
- Styrningen är för lätt
- Måttligt utrymme på baksidan
- Hög förbrukning utan elektrisk hjälp