Alfa Romeo Stelvio
Den sista av mekanikerna
När Stelvio kom ut på marknaden 2017 hade denna SUV ett tydligt mål: den ville leva upp till ordet "Sport" i "Sports Utility Vehcile". För modellåret 2023 förstärks den sportiga looken av nya strålkastare med tre separata element, precis som Alfa Romeos tidigare sportbilar.
Utrymmen och utrustning
Som tidigare ligger tonvikten inte på terrängegenskaper, vilket är anledningen till att Alfa Romeo väljer en relativt låg konstruktion. Detta märks omedelbart när man tar plats bakom ratten. Även om Stelvio har en högre sittposition än en traditionell personbil, är den mycket lägre än i de flesta andra SUV:ar. Känslan av att köra en stor, mäktig maskin saknas därför helt.
Istället erbjuder Stelvio samma trygga känsla som alla andra lyxiga Alfa Romeo. Sittplatserna är till och med lite underskattade, vilket är ovanligt för en SUV. Eftersom Stelvio inte utnyttjar höjden lika bra, är utrymmet bak bara rimligt för en bil i den här storleken.
Stelvio avslöjar sin ålder genom utrustningen som, även om den är rik och komplett, inte är modern. Den saknar till exempel stöd för Apple CarPlay och Android Auto. Det finns vissa förarassistenter, men de är inte i närheten av lika smarta eller sofistikerade som de som finns i bilar av nyare årgång. Detta kan också ses som en fördel, eftersom det innebär att Stelvio har mindre elektronik ombord som stör körningen.
Köregenskaper
Sittpositionen, valet att justera fjädringen för användning på allmän väg (dvs. inte terräng), den proportionella viktfördelningen mellan fram- och bakhjulen, den relativt lätta konstruktionen, betoningen på bakhjulsdrift och den direkta styrningen gör det tydligt att allt handlar om köregenskaper i Stelvio. Följaktligen är dessa bra och är nästan i nivå med Giulia. Dessutom: ju hårdare den körs, desto lättare verkar denna mellanstora SUV bli!
Från och med modellåret 2023 kommer det bara att finnas en bensinmotor på prislistan: en fyrcylindrig 2,0-litersmotor som levererar 280 hk / 400 Nm. Som tidigare nämnts är detta det sista kraftverket utan någon form av elektrisk assistans. Samma motor finns också i Giulia och har alltid haft överdådig kraft i denna sedan. I den högre och tyngre Stelvio måste dock kraftverket arbeta mycket hårdare och överskottet är borta. Endast när föraren uppmanar kommer kraften ut och då kan Stelvio verkligen kallas sportig.
Men de många konkurrenter som nu använder elektrisk assistans har mycket mer kraft och levererar den med mycket större lätthet. I processen förbrukar denna rent mekaniska Stelvio 12 liter per 100 km i verkliga livet. Det, tillsammans med den höga CO2-skatten, säkerställer att kunden betalar för en entusiastbil men inte får den (till skillnad från Giulia med samma motor). Därför är det kanske bättre att detta är Alfa Romeos sista rent mekaniska modell, för för en stor, lång och tung SUV är en (plug-in) hybrid bättre.
Slutsats
När Alfa Romeo introducerade Stelvio 2017 var det utan tvekan den sportigaste SUV:en i sin klass. Under tiden har dock mycket förändrats. Vid det här laget har de flesta stora SUV:ar plug-in hybriddrift, vilket innebär att de presterar bättre samtidigt som de är mer ekonomiska att köpa och använda.
Stelvio, med sin rent mekaniska uppbyggnad, kompenserar detta med lägre vikt, vilket gynnar köregenskaperna. Dessutom är säkerhetssystemen relativt enkla och stör därför knappast körningen. Den klassiska tekniken och den därmed förknippade höga CO2-skatten gör Stelvio så dyr att endast den verkliga entusiasten är villig att betala det priset. Detta gör Stelvio till den sista av de mekaniska modellerna.
- Stark motor (om provocerad)
- Utmärkt väghållning för en SUV
- Hög konsumtion
- Föråldrade säkerhetsanordningar