Alfa Romeo Giulia
Sista chansen eller inte?
Giulia är inte bara den sista modellen med en förbränningsmotor utan elektrisk hjälp. Det är också en av de sista modellerna som utvecklas oberoende av det nya moderbolaget. Därför använder Giulia inte standarddelar från moderbolaget och det gör bilen unik, men också dyr att modifiera.
Ändringarna för modellåret 2023 är därför ytterst begränsade. Formen på strålkastarna har förblivit densamma, men inom det huset finns nu tre lampor. Därmed hänvisar Alfa Romeo till legendariska modeller från det sportiga förflutna och det är precis vad Giulia handlar om. Detta beror på att efterfrågan på stora sedans har minskat kraftigt, vilket är anledningen till att Giulia hädanefter kommer att presenteras som en sann entusiastbil.
Utrustning
Detta är också anledningen till den nya versionen "Competizione". Den känns igen på mattmetallisk färg i ljusgrått, röda bromskoppar och 21-tumsfälgar. Instrumentbrädan och sätena har röda sömmar. Förutom "Veloce Pack" är Competizione utrustad med ett ljudsystem från Harman Kardon.
Utrymmet i framsätet är lika bra som alltid, med instrumentpanelen byggd runt föraren och passageraren. De överdådiga formerna och materialen som används ger den exklusiva look som hör till en bil som denna. Utrymmet i baksätet är precis tillräckligt för vuxna.
De nya strålkastarna är inte bara snygga, de är också smartare än tidigare. Strålen anpassas efter hastighet och förhållanden. När du använder helljuset dämpas en del av strålen för att undvika att blända mötande trafik. Klockorna har ersatts av en display, vilket gör att föraren kan välja sin egen layout för att visa hastighetsmätare och varvräknare.
Infotainmentsystemet och säkerhetsfunktionerna är oförändrade sedan 2016. Därför upplevs skärmen i ljud-, kommunikations- och navigationssystemet nu som liten, medan kontrollerna är långsamma och besvärliga. Giulias förmåga att hjälpa föraren vid bromsning, styrning och acceleration är begränsad, men för bilentusiaster kan detta vara en fördel.
Köregenskaper
Det som kännetecknar Giulia är den rent mekaniska känslan, som nästan har gått förlorad i och med elbilarnas intåg. Även vid lugn körning märks det att den fyrcylindriga 2,0-liters bensinmotorn har ett överflöd av kraft. Det räcker med minsta rörelse med höger fot för att få omedelbar acceleration. Accelerationen blir alltmer våldsam när varvtalet ökar, och det är bara när det verkligen behövs som automatväxeln växlar upp till en högre växel.
På så sätt är Giulia snabb och kraftfull, men alltid civiliserad. Detta förändras dock när det dynamiska läget väljs. Då släpps en rejäl dos aggressivitet lös. När motorn sedan får fria tyglar är den här stora sedanen bara en leksak för de 280 hästkrafterna. Dessutom släpper de två avgaserna nu ut ett sportigt brummande för mer spänning.
Tänk på att denna kraftfulla men hybridfria motor behöver mycket bränsle för att fungera. Enligt Alfa Romeo är förbrukningen 8 liter per 100 km. Under testkörningen med en mestadels lugn körstil var den 10 liter per 100 km. Lägg därtill den CO2-skatt som följer med en bil som denna och det står klart att priset endast kommer att betalas av sanna entusiaster.
Hantering av vägbanan
Giulia är en traditionell, låg sedan och jämfört med moderna SUV:er är det en stor fördel. Tyngdpunkten ligger lågt och vikten är relativt låg, vilket gör Giulia till en dynamisk och stabil bil. SUV:er kan bara närma sig en sådan känsla med ett avancerat chassi och mycket elektronik, men även då är det fortfarande märkbart konstlad stabilitet.
Dessutom är Giulia inte en dator på hjul, utan en mekanisk bil som kommunicerar optimalt med föraren och därmed ger honom/henne fullständig kontroll.
Slutsats
Är Alfa Romeo Giulia för modellåret 2023 en sista chans eller en modell som det är bättre att låta bli? Det är en helt personlig fråga. Moderna elbilar är tystare, (ännu) snabbare, bekvämare, renare, mer ekonomiska och gör livet enklare och säkrare tack vare smart elektronik. De som ser en bil endast som ett transportmedel skulle därför hellre lämna Giulia i fred.
Perfektionismen gör dock elbilar sterila och karaktärslösa för den traditionella bilentusiasten. Därför ser Alfa Romeo fortfarande möjligheter för Giulia och har gett modellen ett nytt ansikte och (något) rikare utrustning för 2023. Affärssedlar är nästan utdöda och genom att betona sin puristiska och mekaniska karaktär lyckas Giulia sticka ut mer än någonsin. Så för den sanna entusiasten är Giulia definitivt en sista chans.
- Bra prestanda
- Utmärkt hantering
- Autentisk mekanisk känsla
- Hög konsumtion
- öråldrad utrustning
- Måttligt utrymme på baksidan