Publiceringsdatum: 13 april 2023
Aiways U6
Biltest

Aiways U6

Kinesisk charm

Biltest - Kineserna är på väg att erövra marknaden! De gör det genom att erbjuda smart utformade produkter till konkurrenskraftiga priser. Dessa produkter är nästan alla eldrivna SUV:er. Så hur kan nykomlingar skilja sig från andra? Aiways gör det genom att använda sig av kinesisk charm. "U6" är en SUV och en coupé i ett och med den lockar Aiways inte bara den prismedvetne köparen utan även den sanna bilentusiasten.
Autoparts

U6 är en mellanstor bil som har en hög kropp som en terrängbil och en kupé som en taklinje. Konceptet är inte unikt, men det är Aiways version av det. Tydligt synliga stötfångare runtom ger en äventyrlig look, medan kevlarmönstrade accenter ger ett sportigt inslag. De olika vingarna och kurvorna bidrar lite till att sänka luftmotståndet, men deras främsta syfte är att ge U6 ett udda utseende.

Aiways U6

Färgen är avgörande för utseendet. I gul färg är U6 slående och lekfull, vilket Aiways vill tilltala yngre köpare med. Testbilen i mintgrönt ger ett modernt utseende, som också visar upp linjerna på bästa sätt (vilket är anledningen till att den färgen valdes för fotograferingen). Och med detta är tonen satt: Aiways skiljer sig visserligen från vanliga märken, men det är inte ett premiummärke.

Rymden

U6 bygger på samma plattform som Aiways mer vardagliga SUV: U5. U6 har dock ett längre överhäng bakom bakhjulen för att ge större bagageutrymme. Dessutom har kabinen en annorlunda layout och utformning.

Aiways U6
Aiways U6

Utrymmet i framsätet är bra, det i baksätet till och med mycket bra, även med panoramaglastak. Återigen lyckas U6 sticka ut från mängden med sin design. Testbilen har en ljus interiör och kommer därför att tilltala köpare som tycker att de grå och svarta interiörerna för affärsresenärer är för sterila.

Utrustning

Instrumentbrädan är minimalistisk, och den traditionella klockan bakom ratten har ersatts av en så smal display att den ligger i en trimremsa! I själva verket visas nästan all information på en central skärm. Aiways har uppenbart kopierat detta koncept från Tesla (Model 3 och Model Y). Den kinesiska tillverkaren har dock placerat displayen för lågt. Som ett resultat ligger den inte i synfältet och det är tröttsamt att ständigt flytta blicken från trafiken till skärmen.

Dessutom är informationen på skärmen rörig. Mängden information och funktioner är stor och därför är det alltid nödvändigt att bläddra genom flera menyer för att göra det önskade valet. Aiways tillhandahåller inget navigationssystem och erbjuder alternativt stöd för Apple CarPlay och Android Auto. Eftersom de flesta användare ändå använder dessa i praktiken är detta ett logiskt val. Med en elbil medför detta dock två nackdelar. Eftersom telefonen inte har någon information om batteriet kan den inte automatiskt planera ett laddningsstopp på rutten. Dessutom kan batteriet inte automatiskt förvärmas på vägen till en snabbladdare för extra snabbladdning (detta kan därför aktiveras manuellt).

För ljudsystemet samarbetade Aiways med den tyska specialisten Magnat. Ljudet från detta ljudsystem är fylligt och klart, men inte på samma nivå som ett premiumljudsystem. Förstärkarens effekt är låg och därför lämpar sig U6 inte för en fest.

Aiways U6

Namnet "Aiways" valdes en gång med AI (artificiell intelligens) i åtanke. Än så länge har U6 dock inte mycket att erbjuda när det gäller självkörningsfunktioner eller annan smarthet. Faktum är att förarassistenterna är den främsta kritikpunkten! För att få högsta poäng i säkerhetstestet EuroNCAP erbjuder Aiways alla vanliga funktioner, men justerar dem sedan irriterande skarpt. Elektroniken styr kraftigt och många varningar ljuder, ofta utan att det framgår varför. Alla dessa "assistenter" kan stängas av, men eftersom EuroNCAP kräver det är de alltid alla påslagna igen när bilen startas.

Elbil

Alla nykomlingar är övertygade om att förbränningsmotorn inte har någon framtid, och därför väljer de alla elbilar. Plattformen som U6 byggs på är alltså gjord för elektrisk framdrivning och har därför gott om plats för ett batteri. I fallet U6 har detta en kapacitet på 63 kWh. Laddning kan ske med 11 kW vid en offentlig laddningsstation och upp till 90 kW vid en snabbladdare. Med dessa värden placerar sig Aiways återigen mellan vardags- och premiummärkena.

Aiways U6

På pappret har U6 en räckvidd på 400 km. Under testkörningen i gynnsamma väderförhållanden var detta fullt möjligt (testförbrukning 16,1 kWh/100 km). Detta är något gynnsammare än förbrukningen med Aiways U5 och detta beror delvis på ett nytt klimatkontrollsystem som använder en värmepump (detta kommer även att komma till U5 senare).

Olika körlägen kan väljas via den centrala displayen och beroende på detta är U5 vänlig och lugn till utmanande och våldsamt snabb. Det sätt på vilket kraften på "bara" 218 hk byggs upp gör att U6 känns mycket snabbare än vad den faktiskt är. Det känns som om U6 kan konkurrera med rivaler med mycket mer kraft. Vid låga hastigheter märks det att det varningsljud som ljuder utanför för att varna fotgängare också hörs inomhus. Eftersom detta kommer på och stängs av ofta (och abrupt!) i stadstrafik upplevs det som irriterande.

Genom att trycka på en knapp kunde U6 köra med en pedal. Det innebär att när pedalen släpps minskar bilen hastigheten och omvandlar rörelseenergi till elektricitet. Det sätt på vilket U6 gör detta känns dock onaturligt. Dessutom stannar bilen aldrig helt och hållet. Mer än en gång blev testföraren därför överraskad av U6 och var tvungen att bromsa i sista stund för att undvika en kollision.

Aiways U6

Under nedförsbackar däremot bromsar datorn regelbundet och kortvarigt för att återvinna energi. Detta är i sig mycket smart, men elektroniken bromsar inte alls lika mjukt som en människa skulle göra och därför upplevs detta som obehagligt (särskilt av passagerarna). I allt detta bör det noteras att provkörningen var i ett mycket tidigt skede och att programvaran ännu inte var klar.

Köregenskaper

Aiways anpassar U6:s hantering per kontinent. För Europa vill Aiways ge U6 den lekfulla karaktär som utseendet lovar. I detta har tillverkaren dock bara lyckats till hälften. Till skillnad från många andra elbilar har U6 framhjulsdrift. Detta beror på att utrymmet under bagageluckan i Kina används för ett extra batteripaket (finns inte i Europa) och därför finns det inget utrymme för en elmotor där.

Upphängningen är svår att dölja batteriernas höga vikt. För bekvämlighetens skull är avståndet mellan föraren och mekanikerna stort. Dessutom är det tydligt att varje åtgärd från föraren först passerar genom flera lager av välmenande men extremt påträngande elektronik. Den lilla känsla som finns för mekanikerna påverkas därför av datorn vid till synes slumpmässiga tillfällen.

Föraren får därför förtroende för bilen först efter lång tid och måste till en början vänta och se hur elektroniken översätter förarens intentioner. Detta beror naturligtvis på vilket körläge som valts. När de flesta hjälpsystem är avstängda och styrningen är inställd på "sportig" förblir den senare bedövande lätt, men kommunikationen med mekaniken är tillräcklig. Då visar sig U6 vara smidig och mycket dynamisk!

Aiways U6

Slutsats

Eftersom etablissemanget fortfarande är för långsamt att övergå till eldrift, tar nya kinesiska tillverkare chansen att ta en del av marknaden. Eftersom nästan alla gör det med SUV:er som också är ungefär i samma stil, tar Aiways ett annat grepp med U6. Aiways har valt en finurlig modell som ligger någonstans mellan en SUV och en coupé. Både designen och hanteringen är ovanligt lekfull. Lika viktigt är att Aiways med sin produkt och sitt pris håller sig i mitten mellan ett genomsnittligt märke och ett premiummärke.

Namnet Aiways valdes eftersom varumärket ville betona AI (Artificiell intelligens) och de självkörande bilar som hör till detta. Denna utveckling hämmas dock av lagen. Därför tar Aiways nu en annan väg och väljer design och dynamik. Faktum är att namnet Aiways också kan förklaras på ett annat sätt: på kinesiska kan det också betyda "kärlek till bilkörning". Kinesisk charm, med andra ord!

plus
  • Rent pris
  • Distinkt stil
  • Livlig karaktär
minus
  • Domkänslig lätt styrning
  • Meddlesome säkerhetsfunktioner
  • Laddningsuttagets obekväma och farliga placering
Autodude